Tvorbu této reportáže začínáme poněkud netradičně až na místě, kde vrcholí veškerá práce desítek šikovných lidí od scenáristů přes animátory a střihače až po režiséry: V pražském Planetáriu, do kterého jsme naše čtenáře poprvé vzali už v ábíčku 8/2025. Tentokrát máme důležitou misi, mezi stovkami převážně dětských diváků se pohodlně usazujeme a těšíme se na film nesoucí název „3 – 2 – 1 Start!“
Když se dobrodružství křečka Elona, který sice žije na vrakovišti, ale sní o létání do vesmíru, rozprostře na obří kupoli, uvědomujeme si, že tohle je úplně jiná filmařina, než kterou známe z tradičního kina nebo televize.
První vesmírná mise: Animovaný film Krutartu pro planetária
Pro pražské studio Krutart šlo přitom o úplně první film vytvořený výhradně pro planetária a vedla k němu dlouhá a mimořádně zajímavá cesta. Od hraných snímků či dokumentů se postupně propracovali k animaci, a to i díky tvorbě krátkých filmů pro expozice v Národním muzeu i Národním technickém muzeu.
Svůj jedinečný talent pro vyprávění příběhů, které mají zároveň výraznou vzdělávací složku, pak naplno uplatnili v 52 dílech seriálu Kosmix. Malý robot Kit, kterému propůjčil hlas Vojta Kotek, v něm objevuje tajemná zákoutí vesmíru i oceánu. Odborným garantem seriálu byla Evropská kosmická agentura (ESA), a tak platí, že skoro všechno je tu „podle pravdy“.
Úspěch fulldome filmů: Poptávka po zábavě a vzdělání roste
Vesmír a planetárium, to je samozřejmě spojení, které dává smysl, a tak už v Krutartu pilně pracují na tom, aby se zvídavý křeček se svými kumpány podíval ve druhém díle filmové série „3 – 2 – 1“ až na Měsíc. První díl zaznamenal obrovský komerční úspěch – dočkal se celkem devatenácti jazykových verzí, promítá se ve 27 zemích a téměř 150 různých planetáriích.
Celosvětově už jej viděly přibližně dva miliony diváků a další rychle přibývají. Pro Krutart se otevřel trh, na kterém je obrovská poptávka po kvalitním obsahu, který má zhruba půlhodinovou délku a je možné jej promítat na tzv. fulldome kupole.
Zvídavá Eva: Jak Krutart vypráví o evoluci planety Země
Lidé se do nich pomalu učí chodit jako do kina, tedy i na snímky, které s astronomií úplně nesouvisí. Právě takový je nový film studia Krutart s názvem Zvídavá Eva: Příběhy planety Země. Eva je malá medvědice, kterou ze všeho nejvíc na světě zajímá, jak je možné, že se právě na Zemi rozvinul život tak, jak jej známe.
A tak se prostřednictvím tří minipříběhů, z nichž každý má svou vlastní výtvarnou stylizaci, nejprve podíváme na to, jak vznikly první mnohobuněčné organismy, poté se seznámíme s rybou, která se ve skutečnosti rozhodla být obojživelníkem, a vše zakončí vyprávění o tom, jak se savcům podařilo vyhnout zkáze, která po nárazu meteoritu do naší planety potkala dinosaury před 66 miliony let. Celý příběh Zvídavé Evy je tak především nádherným svědectvím o nezdolnosti života a síle evoluce.
Kino 2.0: Proč je 6K animace pro LED kupole tak specifická?
Do tajů tvorby Zvídavé Evy jsme postupně pronikli s režisérkou filmu Klárou Jůzovou a producentem Martinem Jůzou, kteří zároveň patří mezi spoluzakladatele Krutartu. Zvídavá Eva je film, o němž platí, že je v něm všechno větší a ambicióznější než v případě vesmírné prvotiny 3 – 2 – 1 Start!
Pracovalo na něm přibližně dvakrát tolik lidí, stál třikrát tolik peněz a také jeho rozlišení výrazným způsobem pokročilo, a to ze 2K až na aktuálních 6K. Formát snímku pro LED kupoli je přitom nesmírně specifický, protože na něm neexistuje nic jako levý, pravý či horní okraj obrazovky. Jedinou skutečnou limitací je pomyslný horizont a také schopnost diváka stíhat sledovat vše zajímavé, co se na kupoli děje.
Filmařina jako videohra: Od storyboardů k animovanému světu
Způsob, jakým je vyprávěn příběh ve filmech pro LED planetária, se proto výrazně liší od tradičních animovaných snímků. Vše je znatelně pomalejší, divák musí dostat příležitost otočit celou hlavou, ne se jen zaměřit očima na jiné místo na plátně, vysvětluje Klára.
Film je už na začátku třeba pečlivě připravit prostřednictvím kreslených storyboardů, tedy nákresů světa a postav, které zároveň obsahují první verze dialogů. Samotná tvorba animovaných filmů dnes nápadně připomíná vývoj videoherních světů. Možná i proto nyní v Krutartu pracují třeba lidé se zkušenostmi z Warhorse Studios.
Testování ve virtuální realitě: Jak software Blender a virtuální realita šetří čas
My si mezitím prohlížíme 3D postavy procházející se po scénách vytvořených v počítačovém softwaru Blender, který už čtenáři ábíčka dobře znají. Je zcela zdarma, což pomáhá snížit náklady na tvorbu snímku a zároveň usnadňuje lákání nových tvůrčích talentů.
V Krutartu využívají také software Festoon, který pomáhá simulovat prostředí planetária ve virtuální realitě. Právě ta slouží k průběžnému testování, tak aby kvůli každé drobné změně nemuseli filmaři navštěvovat skutečnou kupoli.
Závěrečná fáze: Renderování filmu a 3D modelování postav
Natáčení Zvídavé Evy zahrnovalo mimo jiné tvorbu mnoha papírových či plastelínových modelů postav. Tvůrčí tým jich navrhnul celkem třicet, z nichž se 25 propracovalo do finální verze snímku. A to i na základě zpětné vazby přímo od dětských diváků, kteří si některé charaktery doslova zamilovali.
Jakmile je vše hotovo a odsouhlaseno, následuje závěrečná fáze tzv. renderování. Každé políčko filmu se počítá asi osm minut! Export půlhodinového filmu tak zabere téměř měsíc a půl času.
Zvídavá Eva: Přinese film od Krutartu emoce jako od Pixaru?
Proč by měli diváci na nový film přijít? „Jsou tam strašně barevné a krásné světy, a to celkem čtyři, takže bude neustále na co koukat. Věřím také tomu, že se nám podařilo emocionální linku vybrousit tak, že film vzbudí na konci pozitivní emoce,“ láká Klára na příběh, který není jen o evoluci, ale také o hledání vlastní identity a místa, které na světě každý z nás má. Zvídavá Eva: Příběhy planety Země je k vidění v pražském planetáriu, které je součástí sítě Planetum.
Přes překážky ke hvězdá: Celovečerní animované filmy pro planetária a večerníčky
V Krutartu mají opravdu napilno. Kromě filmu 3 – 2 – 1 Na Měsíc! vzniká například celovečerní animovaný film Kosmix: Tajná mise či večerníček Pod dinosauří horou. A jestli má studio ještě kam dále růst? Při otázce na to, zda je alespoň teoreticky možné připravit i celovečerní film pro LED kupoli, producent Martin Jůza jen významně pomrkává. Máme se rozhodně na co těšit.
Tvorba pro planetárium krok za krokem:
Vše začíná u scenáře, respektive storyboardu (1), který je následně převeden do první video verze filmu, tzv. animaticu (2).
Artové oddělení připraví návrh prostředí (3), 3D grafici modely postav i jednotlivých prvků scény (4).
Několik měsíců pak trvá převod do tzv. fulldome animaticu (5), který už téměř vypadá jako finální snímek pro planetárium.
Stačí přidat barvy a správné světlo (6) a výsledek připravený k distribuci do stovek kupolí (7) je na světě.