Časopis ABC s papírovými vystřihovánkami ✂️ pro děti můžete koupit také online v tištěné a elektronické podobě na webu ikiosek.cz/abc, kde seženete i starší čísla. Doručení je zdarma.
Vystřihovánky stavby
Restaurace u nádraží
Drážní stavby v měřítku modelové železnice
V této sadě papírových vystřihovánek v měřítku modelové železnice jsme se věnovali drážním stavbám lokálních tratí, které už více než sto let neodmyslitelně patří k naší krajině. Lokálky se staly oblíbenými výletními tratěmi, a tak u nich začaly růst nádražní restaurace, někdy i s ubytovací kapacitou. Inspirací pro náš model byla stavba u nádraží v Mníšku pod Brdy. Dřevěná veranda, nejprve otevřená a pak uzavřená prosklením, k ní byla přistavěna později. Model si můžete postavit v jedné z těchto tří variant.
Návod na slepení vystřihovánky:
Prosím následující 1. odstavec doplnit 06_náv obr_1 , stačí malý
1. Před zahájením stavby si rozmyslíme, jestli budeme stavět model s přístavbou verandy nebo bez ní. V případě, že se rozhodneme pro variantu bez verandy, upravíme základovou desku 1. V rovině A jí přestřihneme a oba díly přelepíme tak, aby rovina B seděla s rovinou C.
2. Stavbu modelu zahájíme slepením obvodových zdí z dílů 2 a 3. Celek pak přilepíme na základovou desku 1.
3. Z dílů 4 a 5 slepíme stříšku na výklenek stavby a potom se pustíme do střechy. Její základ slepíme z dílů 6, 7 a 8. Celek zkusmo osadíme na obvodové zdi. Pokud jsme pracovali přesně, měl by sedět, pokud ne, celek střechy opravíme. Pak do něj vlepíme připravenou stříšku z dílů 4 a 5. Celek střechy s výklenkem přilepíme k obvodovým zdem. Pak z dílů 9, 10 slepíme komíny a vlepíme je do ploch D, E na střeše.
4. Pokud jste se rozhodli pro alternativu s verandou, připravíme si nejdřív z dílů 11 a 12 její střechu. Šedé okraje obou dílů přehneme a přilepíme je k jejich rubu. Potom vlepíme díl 12 do dílu 11. Dalším rozhodnutím bude, jestli postavíme verandu otevřenou, nebo uzavřenou s prosklením. Otevřená veranda je pracnější a prověří vaši zručnost. Uzavřená veranda je naopak stavebně velmi jednoduchá. 5. Otevřená veranda má vnitřní a vnější plášť.
Nejprve slepíme z dílu 13 vnitřní plášť. U vnějšího pláště 14 uděláme nejdřív ohyb F, nasadíme ho na díl 13 a zevnitř orýsujeme podle hrany dílu 13 ohyb G, aby k sobě oba díly perfektně seděly. Potom vyřízneme otvory H, J, K, L, M, N a P. Patky na jejich spodních hranách ohneme podle čáry ohybu dovnitř. Na díl 14 nalepíme zevnitř sloupky 15,16, 17 a 18. Potom celý díl zevně přilepíme k dílu 13. Základní stavbu dokončíme vlepením sloupků 19, 20, 21 a 22. Na celek přilepíme připravenou střechu z dílů 11 a 12.
6. Stavba uzavřené varianty je podstatně jednodušší. Její základ slepíme z dílu 23 a přilepíme na něj střechu z dílů 11 a 12. Hotovou verandu přilepíme na plochu R základové desky a k boční stěně budovy.
SÉRIE: Stavby
AUTOR: Jan Jalovec
MĚŘÍTKO: 1 : 120
OBTÍŽNOST: složité
Papírové miniboxy ABC
Vystřihovánka železniční tratě č. 047
Teplice nad Metují - Skály
Pokračujeme modelem Teplice nad Metují – Skály, který lze postavit ve dvou variantách. První variantou je zastávka na jednokolejné trati a druhou variantou je výhybna TramTrain. Postupně budou přibývat další nádraží, zastávky a zkrácené úseky trati.
Dnešní železniční síť není dokončena. Skládá se z jednotlivých tratí a styčných uzlů. Část tratí přitom pozbyla svoji původní funkci – sloužily pro dopravu uhlí, dřeva, řepy apod. Pro současné i budoucí potřeby tratě nejsou adaptované, jsou jen draze udržované. Cílem je dokončení železniční sítě i na lokální úrovni. Další propojování tratí mnohdy není klasickými železničními postupy a metodami možné, žádoucí ani přínosné. Avšak tam, kde železnice naráží na své limity, tramvaj začíná. Tramvaj či lokálka jako doplňkový dopravní systém.
V roce 2023 (ABC č. 7 a 11) a v letošním ABC č. 4 jsme začaly myšlenku rozvíjet na modelu fiktivního města Janov. V dalších číslech 11, 13 a 17/2024 jsme navázali konkrétní tratí z Teplic nad Metují do Trutnova. Nádraží Adršpach (ABC č. 13/2024) bylo doplněno o výhybnu TramTrain a nabíjecí místo. Nádraží Teplice nad Metují (ABC č. 17 a 20/2024) je kromě výhybny TramTrain a nabíjecího místa doplněno o propojku tratí 026 a 047. Model Teplice nad Metují – Skály z č. 22/2024 lze postavit jako zastávku nebo jako výhybnu TramTrain.
Přímé propojení tratí v parametrech TramTrain z Meziměstí do Trutnova by vedlo k velké úspoře jízdního času a ke zlepšení komfortu cestujících. Podobným způsobem je možno za mizivé náklady propojit mnoho tratí a tím vytvořit síť dopravních cest pro lokálky. Lokálkou je v našem modelu myšleno železniční dvoucestné vozidlo se schopností plynule pokračovat v jízdě jako vozidlo silniční. Lokálky nemají šířku železničních vozidel, ale vozidel silničních. Základem je unifikovaný akumulátorový podvozek s elektromotorem, na který lze operativně upevnit účelovou nástavbu. Model pracuje s kontejnerovými nástavbami ISO v různých délkách. Nejmenší osobní vozidla jsou pro osm osob.
Tato vozidla nejezdí podle jízdního řádu, ale na zavolání (například telefonem), jsou autonomní, bez obsluhy a jsou zapojena v centrálním řídicím systému. Provoz lze připodobnit k horizontálně položenému výtahu. Vozidla jezdí protisměrně, vyhýbají se na stávajících výhybnách a na nově vložených výhybnách silničního typu. V určité míře jsou schopna cestujícímu přijet po silnici před dům. Následně najet na koleje a zavést ho, opět po silnici, až k cíli jeho cesty. Ve stejném režimu mohou být provozována vozidla nákladní, zásobovací, servisní, atd.
Vozidla mohou jezdit i ve vlacích – bez fyzického spojení, při udržování rozestupů. Ve výhybnách se mohou za jízdy plynule odpojovat a připojovat. Silniční výhybny jsou umístěny u všech významnějších cílů, nejen na stávajících stanicích a zastávkách tak, aby docházkové vzdálenosti byly minimalizované. Stanice jsou výchozími body do okolní krajiny a jsou vybaveny řadou zařízení občanské vybavenosti a turistické infrastruktury.
Vše by mohlo fungovat za předpokladu přijetí následujících zásad – myšlenek: 1. Vlak (těžké kolejové vozidlo) má vždy přednost. 2. Lokálka (lehké kolejové vozidlo) musí mít schopnost „jít z cesty“. 3. Cesta je cíl (autonomní provoz by umožnil otevření výhledů v čelech osobních vozů).
Na modelu Trati č. 049 chceme ukázat možnosti a principy využití nejen této lokální trati. Právě nyní se daří mnohé dříve nemyslitelné měnit v realitu. Věříme, že i místní tratě mají budoucnost.
Více se o projektu dozvíte tady.
Návod na slepení vystřihovánky:
Prohlédněte si návodnou kresbu. Podle černých šipek narýhujte ohyby. Díly přesně vystřihněte. Při lepení nenatírejte celé lepené plochy. Lepte bodově malými kapkami lepidla, 5–8 mm od sebe podle pořadí čísel v kroužcích na chlopních. Nakonec zatřete bílá místa lepených spojů a hran patřičným odstínem vodové barvy.
TERÉN (společný základ pro obě varianty):
Slepte díl č. 2, zevnitř vlepte ztužující přířezy ze slabší vlnité lepenky a přilepte jej na vyznačené místo na situaci, díl č. 1.
VARIANTA ZASTÁVKA:
Slepený díl č. 3 přilepte na vyznačené místo dílu č. 2, poté přilepte díl č. 4.
VARIANTA VÝHYBNA TT:
Slepený díl č. 3 přilepte na vyznačené místo dílu č. 2, poslouží jako podpora dílu č. 5. Slepte rub a líc dílů č. 6, 7 a díly vytvarujte. K neslepenému dílu č. 5 přilepte sestavené díly č. 4, 6 a 7. Slepte čelo a boky dílu č. 5 (krok 4 a 5). Celek přilepte k terénu (krok 6, 7 a 8).
MOSTEK (společný pro obě varianty):
Slepte rub a líc dílu č. 8. Po zaschnutí lepidla díl vytvarujte do plynulého oblouku a přilepte k situaci.
TT VŮZ:
Slepte díl č. 9.
SÉRIE: Miniboxy
AUTOR: Milan Weiner
MĚŘÍTKO: 1 : 300
OBTÍŽNOST: snadné