Dinosauří gigant z Indie: 44 metrů a 220 tun

Po více než třech desetiletích se konečně dozvíme, zda skutečně existoval enigmatický dinosauří gigant Bruhathkayosaurus z Indie - a jestli opravdu měřil 44 metrů a vážil 220 tun.

Objev fosilií obřího dinosaura byl učiněn v blízkosti indického svazového státu Tamilnád nedaleko obce Kallamedu. Tak se jmenuje i geologické souvrství, ve kterém byly fosilie objeveny. Sedimenty jsou staré „jen“ 70 milionů let, pocházejí tedy z období pozdní křídy.

Holotyp, tedy fosilní jedinec, podle kterého byl nový druh popsán, nese označení GSI PAL/SR/20 a sestává z kostí pánevního pletence, kostí přední i zadní končetiny a části ocasního obratle. Na základě těchto zkamenělin stanovila dvojice indických paleontologů P. Yadagiri a K. Ayysami v roce 1987 nový druh Bruhathkayosaurus matleyi.

Míry a váhy

Podle indických vědců měřila kost pažní (humerus) tohoto sauropoda rovné 2 metry, což je o 29 % více než u obřího argentinského druhu Argentinosaurus huinculensis (u něhož měří stejná kost 155 cm). Částečně dochovaná kost stehenní (femur) byla v průměru na svém dolním konci široká 75 cm, což je o třetinu více než u obřího 2,35 metru dlouhého femuru argentinského druhu Antarctosaurus giganteus (56 cm).

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč