Autobusová nej… Rekordmani MHD

Autobusová nej… Rekordmani MHD
Sdílej
 
Může být autobus rychlejší než Formule 1? Delší než vlak? Kratší než osobní auto? Odpověď zní ano!

Nejdelší autobus

V Číně jsou v kurzu autobusy na elektřinu. Jezdí jich tady už bezmála půl milionu a odhaduje se, že Čína provozuje 99 procent všech elektrobusů na světě. Například v dvanáctimilionovém městě Šen-čen už před rokem nahradil dopravní podnik všech 16 tisíc dieselových autobusů elektrickými modely. Číňané se nebojí ani extrémních rozměrů. Místní výrobce BYD Auto nedávno představil nejdelší elektrický autobus na světě. Model K12A má délku 27 metrů, uveze až 250 pasažérů a i při plném naložení dokáže udržet rychlost až 70 km/h. Na jedno nabití přitom urazí 250 km.

Nejdelší autobus měří 27 metrů •  Staff Sgt. Jamal D. SutterReleased, Kurush Pawar

Nejkratší autobus

Kde v Evropě najdete ty nejužší a nejspletitější uličky? Přeci v Itálii. Není divu, že tu každý jezdí na skútru. Jenže co dělat, když musíte řídit autobus? Řešení nabízí firma Tecnobus z města Frosinone. Vyvíjí miniaturní elektrobusy, které projedou i tím nejstarším historickým centrem. Aktuální model se jmenuje Gulliver, na délku má jen 5,3 metrů a uveze 30 cestujících. Potkat ho můžete třeba ve Francii, Anglii, Španělsku i ve Slovinsku.

NEJkratší autobus má jen 5,3 metru •  Staff Sgt. Jamal D. SutterReleased, Kurush Pawar

Největší autobus

Německý Neoplan je tradiční výrobce strojů na dlouhé vzdálenosti. Na jeho nejrozměrnější model se dodnes vzpomíná jako na největšího autobusového giganta všech dob. Jumbocruiser se vyráběl od roku 1975 do roku 1992. Na délku měl sice "pouze" 18 metrů, avšak doháněl to čtyřmetrovou výškou. Uvezl až 144 pasažérů a na dvou patrech jim nabídl spoustu prostoru. Dnes ho využívají některé firmy jako obří pojízdnou reklamní plochu. Také si ho oblíbili hudebníci pro pohodlný převoz na turné – Neoplan Jumbocruiser například vozil po evropských koncertech celou početnou Kelly Family.

NEJvětší autobus vozí hudebníky po evropských koncertech •  Staff Sgt. Jamal D. SutterReleased, Kurush Pawar

Nejdelší linka

Jen málokdo si užívá dlouhé přejezdy autobusem. Taky se k smrti nudíte, když musíte jet celou noc na školní výlet nebo prázdniny s rodiči? Tak si vzpomeňte na nejdelší autobusovou trasu na světě a hned vám bude líp. Vede z brazilského Rio de Janeiro do peruánské Limy. Říká se jí Transoceânica a je dlouhá 6200 km. Trvá okolo 100 hodin, což je více než čtyři dny. Za tu dobou autobus překoná celou Jižní Ameriku z východního pobřeží na západní a překoná pohoří Andy o nadmořské výšce až 5000 metrů.

NEJdelší linka vede z brazilského Rio de Janeira do peruánské Limy a je dlouhá 6200 km •  Staff Sgt. Jamal D. SutterReleased, Kurush Pawar

Nejrychlejší autobus

Paul Stender je americký závodník, konstruktér a milovník bláznivých rychlostí. Kromě jiného sestrojil autobus, který dokázal vybičovat až na 590 km/h. Je to vůbec možné? Jasně, že ano. Ale nečekejte, že vám k tomu postačí jen vyladit motor a snížit podvozek. Vozidlo sice na první pohled vypadá jako klasický americký školní autobus, ale nenechte se ošálit. Kromě karoserie je každá část speciálně upravená a pod kapotou se ukrývá motor General Electric J79 z nadzvukové stíhačky F-4 Phantom II o výkonu 42 000 koní. Mimochodem – další z vynálezů Paula Stendera je kadibudka na kolečkách poháněná motorem Boeing, s níž dosáhl rychlosti 110 km/h. Neděláme si legraci.

NEJrychlejší autobus to vytáhne na 590 km/h •  Staff Sgt. Jamal D. SutterReleased, Kurush Pawar


Na silnici i do vody

Obojživelné autobusy jsou populární turistická atrakce po celém světě. Můžete je potkat třeba v německém Hamburku, nizozemském Amsterdamu nebo maďarské Budapešti. Na silnici se chová jako běžný autobus.

Obojživelné autobusy jsou populární turistická atrakce po celém světě •  Staff Sgt. Jamal D. SutterReleased, Kurush Pawar

Jakmile se ale za vámi zavřou dveře, můžete si být jistí, že mezi nimi nenajdete ani jednu škvíru. Spodní část je dokonale vodotěsná a kdykoli připravená na ponor. Tam, kde je normálně výfuk, totiž najdete turbíny. Jakmile tedy procestujete historické centrum na kolech, vymění řidič šoférskou čepici za kapitánskou a vydá se na říční plavbu.


Zeleň v pohybu: Autobusy se zahradami na střeše

Zeleň v pohybu: Autobusy se zahradami na střeše

Busem ke hvězdám? Japonci to prostě umí

Busem ke hvězdám? Japonci to prostě umí

Pinďa, co nahradí autobus: Revoluce v městské dopravě

Pinďa, co nahradí autobus: Revoluce v městské dopravě

 

Články odjinud