Citroën 19_19: Auto, nebo obývák?

Citroën 19_19: Auto, nebo obývák?
Sdílej
 
Citroën prozradil, jak si představuje auto budoucnosti. Bude nejen rychlé, ale hlavně pohodlné a plné zábavy.

 

Francouzská automobilka Citroën slaví sto let. K výročí připravila koncept auta blízké budoucnosti. Není to ale závodní sporťák nebo teréňák do těch nejtvrdších podmínek. Je to praktické auto, které chce posádce nabídnout co největší komfort a setřít rozdíl mezi odpočinkem doma a na cestě. Navíc vyniká spoustou převratných technologií.

Elektrický Citroën 19_19 

Při pohledu na koncept vás nejspíš na první pohled praští do očí obrovská třicetipalcová kola. Citroën 19_19 má nabídnout zrychlení z nuly na sto za pět vteřin a dosáhne maximální rychlosti 200 km/hod. Pohání ho dvojice elektromotorů o výkonu 340 kW. Baterie nové generace má urazit na jedno nabití vzdálenost až 800 km a doplnit plnou kapacitu za pouhých dvacet minut. Tvůrci konceptu dokonce věří, že problém nebude ani bezdrátové nabíjení. Pokud tedy vzniknou třeba na odpočívadlech místa s nabíječkou přímo v silnici, bude stačit zaparkovat a o víc se nemusíte starat.

Citroën 19_19: interiér jako obývák

Obývák pro řidiče

Citroën věří, že vnitřek moderních aut se bude čím dál více podobat obýváku na kolečkách. Už dnes jsou ve vozech samozřejmostí chladicí schránky na limonádu, přihrádky na velkou lahev s vodou nebo USB konektory pro nabíjení mobilů. Koncept 19_19 jde ještě dál. Každé sedadlo ve voze je jiné. To řidičovo se inspiruje závoďáky a má nabídnout co největší jistotu při řízení. Jeho základ tak tvoří pevná skořápka se silným bočním vedením, která je potažená sportovní měkkou látkou.

Představa moderního auta se za sto let změnila k nepoznání •  © Citroën Communication / DR, Matti Blume

V autě jako na gauči

Místo spolujezdce připomíná velké křeslo. Sedačku lze sklopit dolů a vysunout opěrku pod nohy podobně jako v letadle, když máte místo v první třídě. Můžete si tak během jízdy natáhnout nohy a v pohodlí si číst, hrát na mobilu nebo pospávat. Zadní sedadlo tvoří jednodílná pohovka. Viděli jste někdy u auta mezi zadní sedačkou a kufrem mříž? Citroën ten nápad zjemnil a dovedl k dokonalosti. Nad pohovkou jsou propletené textilní provázky, které vypadají jako houpací síť. Při jízdě si o ně cestující mohou pohodlně a měkce opřít hlavu.

Citroën 19_19: Palubní a zábavní deska

Kino na čtyřech kolech

Auta nové generace budou zážitek i pro řidiče. Díky velkým kolům, vysoko posazenému podvozku a ďábelské svižnosti elektromotorů si poradí na silnici i v terénu. Tachometr a navigaci bude sledovat na head-up displeji přímo na čelním skle. Koncept ale ukrývá i chytré systémy pro chvíle, kdy řízení rozhodně není žádná zábava. Režim autopilota převezme kompletně kontrolu nad vozem, což ocení řidič třeba při popojíždění v koloně nebo dlouhých přejezdech na prázdné dálnici. Pak už stačí jen zapnout projektor, který na hladkou plochu palubní desky promítá filmy, nastavit sedačku do relaxační polohy a užít si dlouhou cestu.

První Citroën

Nejstarší vůz francouzské automobilky Citroën se jmenuje Type A. Vyráběl se od roku 1919 do roku 1921 a inspiroval se úspěchem legendárního modelu T od Henryho Forda. Type A byl levný, jednoduchý lidový vůz a slavil úspěch. Vzniklo jich více než 20 000 a stal se prvním masově rozšířeným autem v Evropě. Pod kapotou měl čtyřválcový motor o výkonu osmnácti koní s maximální rychlostí 65 km/hod. Auta v počátcích motorismu měla často prvky, které se dnes už zdají legrační. Citroën Type A měl taky jednu zvláštnost – nebrzdili jste v něm pedálem, nýbrž ruční pákou.

Pure 5000 Zetros: Parťák až na konec světa

Pure 5000 Zetros: Parťák až na konec světa

Niro Triathlon: Luxus auto pro triatlonisty

Niro Triathlon: Luxus auto pro triatlonisty

Batmanův autobus jezdí po Praze: Kde se svezeš?

Batmanův autobus jezdí po Praze: Kde se svezeš?

 

Články odjinud