TESS: Nový lovec exoplanet odstartoval

Ve čtvrtek 19. dubna vynesla raketa Falcon 9 do vesmíru malou, ale velmi šikovnou družici TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Od konce června bude sledovat velkou část oblohy a hledat planety u cizích hvězd.

TESS exoplanety neuvidí. Každé dvě minuty ale změří jasnost desítek tisíc hvězd. Pokud před hvězdou přejde planeta, jasnost hvězdy tím nepatrně poklesne.

TESS jako lednice

Svou velikostí bychom mohli TESS přirovnat k větší lednici. Není to tedy žádný druhý Hubblův dalekohled. Hlavní výbavou je čtveřice kamer, která dokáže současně pozorovat tak velkou část oblohy, že by se do ní vlezl Měsíc v úplňku 10 000krát. Pozorované části oblohy se říká sektor.

Na videu je vidět navedení TESS na konečnou dráhu, která je skloněná vůči dráze Měsíce. Zatímco Měsíc oběhne Zemi jednou, TESS to zvládne vždy dvakrát. Dráha vyruší gravitační vlivy Měsíce:

Družice se bude pohybovat po velmi speciální oběžné dráze ve vzdálenosti 108 tisíc až 376 tisíc kilometrů. Po 27 dnech a dvou obězích okolo Země se pootočí a začne pozorovat další sektor. Celá jižní obloha je rozdělena na 13 sektorů, které se vzájemně překrývají, takže některé hvězdy bude TESS pozorovat jen 27 dní, ale jiné déle a některé dokonce 350 dní. Po roce bude průzkum jižní oblohy dokončen a TESS se zakousne do severní oblohy, která je opět rozdělena na 13 sektorů.

Start TESS z Mysu Canaveral:

Předpokládá se, že TESS objeví asi 1400 nových planet u jasných a blízkých hvězd, což je její hlavní úkol. Objevené planety pak budou zkoumány dalšími většími dalekohledy. Další tisíce planet může najít u méně preferovaných hvězd, které jsou dál od Země.

Vesmírný objev: První obyvatelná planeta o velikosti Země