Vesmírný objev: První obyvatelná planeta o velikosti Země

Družice TESS našla svou první planetu o velikosti Země v obyvatelné oblasti. Vědci předpokládají, že by na ní mohly být podmínky vhodné k životu. Z dosud nalezených planet je nový objev nejnadějnější. Nachází se přes 100 světelných let od nás, což je na astronomické poměry relativně blízko.

Nová exoplaneta má trochu neromantické označení TOI-700 d. Objevila ji družice TESS, která od roku 2018 postupně prohledává většinu oblohy a pátrá po nových planetách u blízkých jasných hvězd. Planety podobné TOI-700 d jsou příliš malé na to, aby je spatřil jakýkoliv dalekohled. Jednou za 37 dnů však TOI-700 d přejde před svou hvězdou a způsobí nepatrný pokles její jasnosti, který už dokáže TESS změřit.

Velká neznámá obyvatelné planety

Z velikosti (hloubky) poklesu jasnosti vědci také určili velikost planety, která je asi o 20 % větší ve srovnání se Zemí. TOI-700 d obíhá v tak zvané obyvatelné oblasti, což znamená, že od své hvězdy obíhá tak akorát, aby se na jejím povrchu mohla nacházet voda v kapalném skupenství. Skutečné podmínky a teploty na povrchu však ovlivní složení atmosféry, které neznáme.

Vědci simulovali její různá složení a pro většinou jim vyšly podmínky vhodné k životu, i když trochu "drsnější". Pokud má planeta atmosféru jako Země a oceán tekuté vody, bude většinou zmrzlý, ale na čtvrtině povrchu by mohla být voda v kapalném skupenství. A jestli se v atmosféře nachází více oxidu uhličitého, mohou být teploty na povrchu příjemnější.

Vesmírný objev ověřil končící dalekohled

Existenci TOI-700 d potvrdil také také kosmický dalekohled Spitzer. Sám se proslavil objevy několika planet a to včetně těch obyvatelných. U některých exoplanet dokázal prozkoumat jejich atmosféru. Na konci ledna Spitzer končí a nahradí ho mnohem větší infračervený Kosmický dalekohled Jamese Webba.

Pozice hvězdy TOI-700 na jižní obloze •  NASA

Po svém startu v roce 2021 bude schopen prozkoumat atmosféry mnoha exoplanet. TOI-700 d je ale i pro něj příliš malá. V jejím případě možná dokáží vědci v brzké době zjistit hmotnost. Z toho by pak odvodit hustotu a potvrdit, zda je planeta svým složením podobná naší.

Družice TESS: Lovec exoplanet

TESS pracuje ve vesmíru od roku 2018. V prvním roce své činnosti pozorovala jižní oblohu, nyní prohledává tu severní, která je viditelná také od nás. V létě pak skončí hlavní mise a začne prodloužená mise. V rámci ní se TESS znovu podívá také na hvězdu TOI-700. Mohla by zpřesnit parametry a případně u stejné hvězdy najít také další planety, které jí při prvním pozorování unikly.

Astronomové zatím našli na 4000 planet. Několik z nich má velikost či hmotnost podobnou Zemi a obíhá také v obyvatelné zóně. TOI-700 d patří v tomto ohledu k nejnadějnějším z hlediska podmínek vhodných k životu.

Druhá Země? Hubbleův vesmírný dalekohled našel vodu na cizí planetě