Srážka s cizí galaxií: Řítí se přímo na nás!

Galaxie v Andromedě se řítí přímo na nás. Astronomové ale nevědí, zda se s ní srazíme, nebo nás za pár miliard let mine. Ale jedno je jisté: Mléčnou dráhu čekají zajímavé a dramatické časy.

Je to jedna z nejslavnějších astronomických historek, která je v každé pořádné encyklopedii vesmíru: Galaxie v Andromedě se řítí na tu, ve které se nachází Sluneční soustava, přímo obří rychlostí a jednoho dne do nás narazí. Možná. Tedy vlastně nevíme.

Větší a menší galaxie

Ale pěkně popořadě. Galaxie jsou obrovké ostrovy plné hvězd, planet, černých děr, mlhovin a vůbec všeho astronomického. Stejně jako ostrovy, také galaxie se sdružují a takovým souostrovím se říká kupy galaxií.

Naše Galaxie zvaná Mléčná dráha se nachází společně se zhruba 30 dalšími v Místní skupině galaxií a je druhou největší. Na prvním místě je slavná galaxie v souhvězdí Andromedy známá i svým katalogovým označení Messier 31 (M31).

Galaxie v Andromedě •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Srážka s Mléčnou dráhou?

Galaxie v Andromedě má průměr asi 220 tisíc světelných let, což znamená, že je více než dvakrát větší než naše Galaxie. Obsahuje také více hvězd – jejich počet se odhaduje na bilion neboli 1000 miliard. Naše Galaxie obsahuje méně než polovinu hvězd.

Vzdálenosti mezi galaxiemi se mění. Některé se od sebe vzdalují, jiné se k sobě přibližují. Na základě pozorování víme, že se galaxie mohou srazit a splynout v jednu větší. Říká se tomu galaktický kanibalismus. Podle astronomů se zřejmě jednou srazí také naše Galaxie s galaxií v Andromedě.

Video se připravuje ...

Dobré vědět: Vývoj vesmíru • Zdroj: VTM.cz

V roce 2012 potvrdil srážku galaxií i Hubbleův kosmický dalekohled. Podle jeho pozorování se galaxie v Andromedě řítí přímo na nás rychlostí 100 kilometrů za sekundu. Není však potřeba propadat panice. Ke srážce dojde až za 4 miliardy let. A to ještě možná.

Dvě galaktické rychlosti

Problém je, že existují dvě rychlosti. První říká, jak rychle se galaxie pohybuje k nám. Druhá pak popisuje, jak rychle se pohybuje do strany. Pokud by byla druhá rychlost nulová, došlo by ke srážce. Pokud však nulová není, tak se galaxie pohybuje k nám i do strany, takže nás může nakonec minout. Je to podobné, jako když jede auto k vám a řidič současně otáčí volantem.

Galaxie v Andromedě je daleko a je obrovská, takže jakýkoliv pohyb do strany je neuvěřitelně malý a velmi špatně se měří. Podle Hubbleova dalekohledu je boční rychlost 17 kilometrů za sekundu, což je málo, takže galaxie do nás narazí. Ale pozor. Jedná se spíše o odhad. Ve skutečnosti to může být o dost více nebo méně.

Nové objevy

V čerstvě vydané studii astronomové použili data z družice Gaia, která měří velmi přesně pozice hvězd odhalila i nenasytnou černou díru. Vědci  zjistili, že boční rychlost galaxie v Andromedě je přes 80 km/s. Ale ani to není přesné číslo. Ve skutečnosti může být rychlost kdekoliv od 50 do 113 km/s.

Pokud je správně nižší číslo, tak se galaxie srazí, pokud vyšší, tak nás mine! Jinými slovy nevíme a potřebujeme další pozorování. Gaia pozoruje M31 už osm let. Vědci využili starší data a nyní čekají na novější.

Místo kolizí chaos

Jak to vlastně vypadá, když se galaxie srazí? Srážky hvězd jsou velmi neprav děpodobné, protože vzdálenosti mezi nimi jsou obrovské. Spíše než o srážku jde o splynutí. Při tomto procesu se změní rozložení hmotnosti.

Vesmírná fotografie: „Hvězdné šílenství“ na novém snímku z Hubblea

Například naše Slunce bude v té době už na konci života. Přejde do fáze rudého obra a v jeho ohnivé náruči zaniknou vnitřní planety včetně Země. Změny v galaxii ho patrně odsunou dál od centra galaxie. Hvězdy naší a „cizí“ galaxie se promísí. Vytvoří se také nové mlhoviny, ze kterých začnou vznikat nové hvězdy.

Největší drama se odehraje v centru. Obě galaxie mají v centru velmi masivní černou díru, které začnou obíhat okolo sebe a nakonec se za stovky milionů let srazí. Přitom se uvolní velké množství energie.

Nebeské divadlo budoucnosti:

Vesmnírné fotografie ukazují zajímavou situaci: nebeské divadlo budoucnosti ze vzdálenosti 25 tisíc světelných let od centra Galaxie v průběhu času.

Současnost: Noční pohled na současnou oblohu s jasným pásem naší Mléčné dráhy. Galaxie v Andromedě vypadá jako slabé vřeteno, které je několikrát větší než průměr Měsíce v úplňku.

Galaxie Mléčná dráha a Andromeda v současnosti •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Za 2 miliardy let: Galaxie v Andromedě je na obloze znatelně větší.

Galaxie Mléčná dráha a Andromeda za 2 miliardy let •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Za 3,7 miliardy let: Galaxie v Andromedě začíná ovlivňovat Mléčnou dráhu.

Galaxie Mléčná dráha a Andromeda za 3,7 miliardy let •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Za 3,9 miliardy let: Slučování galaxií vytváří podmínky pro vznik nových hvězd, které ozařují nebe. Je také vidět mnoho mlhovin.

Galaxie Mléčná dráha a Andromeda za 4 miliardy let •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Za 4 miliardy let: Galaxie v Andromedě se natahuje.

Galaxie Mléčná dráha a Andromeda za 3,9 miliardy let •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Za 5 miliard let: Sloučené galaxie tvoří obrovskou eliptickou galaxii, jejíž jasné jádro dominuje noční obloze. Nově sloučená eliptická galaxie zbavená prachu a plynu již nevytváří nové hvězdy a na obloze se neobjevují žádné mlhoviny.

Galaxie Mléčná dráha a Andromeda za 5 miliard let •  STSCL, J. DALCANTON, B. F. WILLIAMS AND L. C. JOHNSON, ESA AND Z. LEVAY, NASA, H. FORD (JHU), G. ILLINGWORTH (UCSC/LO), M. CLAMPIN (STSCI), G. HARTIG (STSCI), ESA

Fascinující zajímavosti o vesmír najdete také ve speciálu ABC (objednávejte tady) nebo nové vesmírné knize (objednávejte tady).

Vesmírné fotografie: Smrtící tanec černých děr