Žravá Mléčná dráha: 11 pohlcených galaxií

Při výzkumu temné energie astronomové objevili jedenáct hvězdných proudů. Jedná se o zbytky galaxií, které kdysi "sežrala" Mléčná dráha.

V roce 2013 byla na dalekohledu v Chile spuštěna obří kamera Dark Energy Camera, která prozkoumává celou oblohu. Je určena pro výzkum temné (skryté) energie, která podle odhadů tvoří až 72 % vesmíru a mohla by vysvětlit jeho zrychlující se rozpínání. Vedlejším výsledkem výzkumu se nyní stal objev pozůstatků galaxií, které kdysi pozřela naše galaxie - Mléčná dráha.

Roztrhané galaxie

Vědci uveřejnili první výsledky rozsáhlého průzkumu Dark Energy Survey (Průzkum temné energie). Během prvních tří let pořídila kamera Dark Energy Camera (DEC) na 40 000 snímků a zmapovala asi osminu oblohy. Průzkum se věnoval především sledování velmi vzdálených galaxií, ale jeho data umožňují také prohledat okolí naší vlastní Galaxie.

Mléčná dráha v minulosti svou gravitací roztrhala některé trpasličí galaxie ve svém okolí, pohltila je a narostla o jejich hmotu. Jak jsou menší galaxie trhány, vytváří jejich zbytky hvězdné proudy napříč oblohou. A právě jedenáct takových nových hvězdných proudů našla kamera DEC.

Mléčná dráha:

Naše galaxie Mléčná dráha •  ABC

Hledání hvězdných proudů

Objevování hvězdných proudů není jednoduché, protože se skládají z relativně malého počtu hvězd rozprostřených na velké části oblohy. Před nejnovějším objevem jich znali vědci jen asi dvě desítky. Nově objevené hvězdné proudy nám přinesly informace o utváření a struktuře Mléčné dráhy a okolním halo tvořeným temnou (skrytou) hmotou. Podle vědců tvoří skrytá hmota dalších asi 23 % vesmíru, takže na viditelný vesmír (galaxie, hvězdy, planety apod.) připadají zbývající asi jen 4 %. Temnou hmotu tvoří zřejmě několik druhů částic, ale její původ zatím nebyl zcela vysvětlen.

Rudá hvězda neandrtálců: Okolo sluneční soustavy prolétají hvězdy

Pochopíme temnou hmotu?

Astronomové doufají, že jim objev nových hvězdných proudů kolem Mléčné dráhy pomůže pochopit základní vlastnosti temné hmoty. Z jejich rozložení by totiž mohli vyčíst informace o tom, kolik temné hmoty v naší Galaxii je a jakým způsobem se v ní shlukovala.

Dark Energy Camera

Dalekohled Victora M. Blanca •  NASA/JPL-CALTECH/R. Hurt (SSC/CALTECH), R. Hurt - NASA/JPL

Kamera se nachází na dalekohledu Victora M. Blanca na observatoři Cerro Tololo v chilských Andách. Průzkum probíhá vždy asi 100 nocí od září do února. DEC se skládá z několika hlavních komponent, z nichž některé patří k těm největším a nejlepším na světě.

- Pětice čoček. První z nich má metr v průměru a hmotnost 176 kg.

- Barevné filtry. Je jich pět a s průměrem 62 cm jsou to největší astronomické filtry na světě. Každý filtr zobrazuje oblohu v jiném pásmu světla.

- Polohovací a vyrovnávací systém Hexapod. Jedná se o sadu šesti pneumaticky poháněných pístů, které ovládají přesné zarovnání optických prvků mezi jednotlivými expozicemi.

- Kamera s rozlišením 570 megapixelů.

Rozložení hmoty a energie ve vesmíru:

Rozložení hmoty a energie ve vesmíru •  ABC

Zábava astronomů? Střílet laserem do oblohy!

Největší vesmírná ucha na světě