Nový objev: Vědci ohalili černou díru za humny Sluneční soustavy!

Hvězdné černé díry vznikají zhroucením obřích sluncí. Vědci nyní objevili nejhmotnější černou díru v naší Galaxii. Přímo za humny Sluneční soustavy. Je hmotná až moc a její vznik zůstává záhadou.

Černé díry fascinují astronomy i tvůrce vědecko fantastických filmů, kteří kolem nich rádi rozehrávají napínavé příběhy o vesmírných lodích a kosmonautech. Černá díra má totiž tak velkou hmotnost, že ní neunikne ani světlo.

Dohromady jich známe několik desítek, odhady však hovoří o stovkách milionů černých děr v jedné galaxii. Jejich hmotnost odpovídá hmotnosti desítek Sluncí. Jsou tu ale i obři – supermasivní černé díry o hmotnosti milionů Sluncí v centru každé galaxie.

Jak vznikají supermasivní černé díry?

Supermasivní černé díry jsou vznikly zhroucením velmi hmotných hvězd. Černá díra je sice černá a není vidět, ale pokud máme štěstí, můžeme pozorovat její vliv na okolí. Pokud černá díra pohlcuje hmotu, vytvoří se okolo disk velmi žhavého materiálu, který velmi silně září. V případě klidných černých děr to máme těžší, ale i zde existují možnosti. Stačí využít gravitaci a matematiku.

Vesmírný průzkumník družice Gaia

Hvězdy na obloze se pohybují. V průběhu noci za to může otáčení Země, ale my myslíme něco jiného. Hvězdy mají vlastní pohyb v kosmickém prostoru. Mění se vzdálenosti mezi nimi. Vzhledem k tomu, že jsou daleko, je tento pohyb na obloze tak nepatrný, že si ho během našeho života pouhým okem nevšimneme.

Přístroje ho ale dokáží změřit. Jedním z nich je družice Gaia. Neúnavný vesmírný průzkumník už deset let sleduje a měří pozice miliardy hvězd. A jedna taková se pohybuje dosti podezřele!

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.