Na pozadí vesmíru šplouchají gravitační vlny

Gravitačních vlny, o kterých mluvil už Albert Einstein, byly poprvé objeveny jinde než u extrémních kosmických jevů. Vědci z NANOGrav nově zaznamenali šplouchání gravitačních vln na pozadí vesmíru.

Již od roku 2016 máme další důkaz platnosti Einsteinových teorií – právě v tomto roce byla totiž oznámena úspěšná detekce gravitačních vln.

Toto šíření zakřivení samotného časoprostoru bylo však dosud detekováno jenom u extrémních jevů – srážek neutronových hvězd, spojení černých děr a podobných pomyslných velkých šplouchnutí na hladinu kosmického rybníka. Nyní však vědci z projektu NANOGrav oznámili detekci mnohem slabšího gravitačního šumu.

Nový objev pomalejších vln pomůže vědcům

Namísto pozemských detektorů, které mohou objevit jenom ty největší gravitační vlny, studovali vědci z NANOGrav od roku 2007 pozorování 68 vzdálených kosmických pulsarů. V jejich přesném rytmu objevili drobné variace na stupnici milisekund a méně – důkazy vlivu gravitačních vln mnohem pomalejších, které ovlivňovaly pulsary.

Na rozdíl od vln ze srážek hvězd a černých děr je toto vlnobití šumu všudypřítomné a jemnější – a mohlo by být otiskem supermasivních černých děr v jádrech galaxií. To také znamená, že by nám gravitační šum mohl poskytnout užitečný nástroj pro celkový odhad populace těchto velkých kosmických objektů.

Nejstarší Jitřenka: Nejvzdálenější slunce ve vesmíru