Špionáž ve vesmíru: NASA představuje nový kosmický dalekohled

Celý příběh začíná úsměvně: Jedné z amerických tajných služeb zůstaly ležet ve skladu špionážní družice pro sledování Země. Už je nepotřebovala, a tak se šéfové rozhodli darovat je agentuře NASA. Spustili tím přípravu nového Kosmického dalekohledu Nancy Grace Romanové (zkráceně RST – Roman Space Telescope).

Hlavní zrcadlo kosmického dalekohledu Nancy Grace Romanové bude mít průměru 2,4 metru, což znamená, že bude stejně velké jako v případě dosluhujícího Hubblova dalekohledu. RST ale bude moci pozorovat stokrát větší část oblohy. A bude sloužit také ke špionáži, ale v kosmickém měřítku – zaměří se na největší tajemství vesmíru.

Bludné planety

Když se řekne planeta, většinou tím myslíme objekt obíhající okolo hvězdy. Při vzniku planetárních systémů ale může jedna planeta vystrčit z oběžné dráhy jinou. Stane se z ní vesmírný tulák pohybující se galaxií. Bludné planety neodráží světlo hvězdy a ani moc nezáří, takže se špatně hledají. Stále ale mají nemalou hmotnost a gravitaci, která je prozradí. Stačí, aby se bludná planeta z našeho pohledu dostala před nějakou vzdálenou hvězdu.

Nové objevy ve vesmíru: Planety bez domova

Gravitační mikročočka

V případě zákrytu se světlo hvězdy podle teorie relativity ohne o gravitaci bludné planety – a zesílí se. Jde tedy o pozorovatelný jev, kterému se říká gravitační mikročočka. Několik možných bludných planet už astronomové našli. Roman Space Telescope jich může najít několik stovek, a to i malé o hmotnosti Marsu. Hlavním cílem je odhad počtu bludných planet. Podle některých vědců jich je více než hvězd!

Hlavní zrcadlo dalekohledu odrážející americkou vlajku •  NASA, STSC, ARIZONA STATE UNIVERSITY, DIGITIZED SKY SURVEY, ESO / L. CALÇADA / P. DELORME / R. SAITO / VVV CONSORTIUM, L3HARRIS TECHNOLOGIES

Dalekohled bude testovat

Roman Space Telescope bude mít na palubě dva přístroje. Výkonnou 288 megapixelovou kameru, která poskytuje ostrost obrazu srovnatelnou s ostrostí dosaženou Hubbleovým kosmickým dalekohledem.

Druhý přístroj se nazývá koronograf. S jeho pomocí dokáže dalekohled pozorovat i „normální“ planety, které obíhají okolo vzdálené hvězdy. Přístroj odstíní světlo hvězdy a vědci tak budou moci spatřit planetu přímo. Půjde jim hlavně o testování přístroje, jehož nástupci by mohly pozorovat přímo planety o velikosti Země.

Vesmírný objev: První obyvatelná planeta o velikosti Země

Temná energie

Planety všeho druhu nejsou jediným cílem RST. Zaměří se také na skrytou energii. Astronomové na konci 90. let zjistili, že se rozpínání vesmíru zrychluje. Museli přijít s viníkem tohoto jevu, a tak se zrodila temná (skrytá) energie, která není vidět, ale pozorujeme její vliv.

RST bude zkoumat strukturu a rozpínání vesmíru, a to například gravitačními čočkami. Princip je úplně stejný jako u bludných planet, jen planetu nahradí galaxie a vzdálenou hvězdu další vzdálená galaxie. Dalekohled dohlédne tak daleko, že spatří galaxie vzniklé pár set milionů let po velkém třesku.

Přibližně takto bude vypadat snímek z koronografu. Vidět jsou na něm dvě planety o velikosti Jupiteru (žluté skvrny) •  NASA, STSC, ARIZONA STATE UNIVERSITY, DIGITIZED SKY SURVEY, ESO / L. CALÇADA / P. DELORME / R. SAITO / VVV CONSORTIUM, L3HARRIS TECHNOLOGIES

Supernovy napoví

Další možnost pro průzkum temné energie nabízí jeden z typů supernov. Jedná se o mrtvou hvězdu, bílého trpaslíka, který krade materiál sousední hvězdě. Po překročení hmotnosti 1,4 Slunce trpaslík exploduje. Vzhledem k tomu, že podmínky jsou vždy stejné, stačí změřit jasnost supernovy a zjistíme, jak daleko se od nás nachází nejen ona, ale i galaxie, ve které se nachází. Vědci tak budou moci sledovat, jak se vliv temné energie v průběhu času zvýšil.

Nancy Grace Romanová byla americká astronomka, která pracovala pro NASA •  NASA, STSC, ARIZONA STATE UNIVERSITY, DIGITIZED SKY SURVEY, ESO / L. CALÇADA / P. DELORME / R. SAITO / VVV CONSORTIUM, L3HARRIS TECHNOLOGIES

Nancy Grace Roman (1925–2018)

Dalekohled byl stavěný pod názvem WFIRST (Širokoúhlý infračervený průzkumný dalekohled), ale letos v květnu byl změněn na Kosmický dalekohled Nancy Grace Romanové. Romanová byla americká astronomka, která pracovala pro NASA. Je považována za matku Hubbleova kosmického dalekohledu. Patřila mezi astronomy, kteří v 70. letech přesvědčili americké politiky, že je důležité postavit velký kosmický dalekohled.

Záhada hvězdy Eta Carinae: Přežila výbuch supernovy?

Den poté: Protokol kontaktu s mimozemšťany