Bloodhound SSC: Stíhačka na čtyřech kolech

Bloodhound SSC: Stíhačka na čtyřech kolech
Sdílej
 
Tisíc mil za hodinu. To je rychlost, kterou sviští po nebi vojenské letouny. Překoná ji auto?

 

 

Mezi Spojenými státy a Velkou Británií probíhají už více než sto let závody ve výrobě nejrychlejšího auta. V současnosti rekord drží Britové a vděčí za to jedinému člověku. Nadšenci Richardu Nobleovi, kterému se už dvakrát podařilo sestrojit nejrychlejší vůz své doby. V roce 1983 triumfoval s žihadlem Thrust2 a v roce 1997 se strojem ThrustSSC. Nyní má nakročeno k novému rekordu. Připravuje start auta Bloodhound SSC, s nímž chce překonat nejen všechna ostatní auta, ale dokonce letadla a vojenské stíhačky!

Sedm let příprav

Projekt se zrodil v roce 2008. Příprava superrychlého vozu ale trvá. Inženýři tvrdí, že s designem a výrobou zatím strávili 10 000 hodin čistého času. Proto se Bloodhound dostal do testovací fáze až nyní. Aktuálně se zkouší spolehlivost motorů a brzd, ovšem během následujících pár týdnů by měl celý vůz poprvé dosednout na trať. Zatím vyrazí jen „vyjížďkovou“ rychlostí 320 km/h. Půjde-li ale vše podle plánu, v příštím roce se pokusí pokořit hranici tisíce mil za hodinu (1609 km/h). 

 

Zrychlit a zabrzdit

Jak donutit auto, aby jelo tak vysokou rychlostí? Konstruktéři na to šli jednoduše. Do vozu umístili tryskový motor Eurojet EJ200, který běžně pohání stíhací letoun Eurofighter Typhoon. Aby to nebylo málo, doplnili ho hybridním raketovým motorem od norsko-finského armádního konstruktéra Nammo. Tato kombinace dokáže auto vystřelit z nuly na tisíc mil za 55 vteřin. Zajímavý je i brzdný systém. V rychlosti 800 m/h se spustí aerodynamické brzdy, které se běžně používají pro zpomalení přistávajících letadel. Následně bude vystřelen padák a po dobrzdění na 200 m/h se aktivují klasické brzdy.

Špičkové materiály

K rychlostnímu rekordu samozřejmě nestačí jen výkonné motory. I konstrukce vozu musí být precizně promyšlená. Řidič v Bloodhound prolomí bariéru rychlosti zvuku a sebemenší závada může být smrtelně nebezpečná. Karoserie se skládá ze dvou materiálů. Přední část, kde je umístěn kokpit pro pilota, je vytvořená z lehkého uhlíkového vlákna (podobně jako u vozů F1). V zadní části je umístěn motor, šasi je vyrobeno z vysoce odolné kombinace hliníku a titanu používané při konstrukci vesmírných modulů. Zda vše dopadne podle plánů konstruktérů, uvidíme za rok na poušti Black Rock v americké Nevadě. Držíme palce! 

 

 

Testování supermotoru: Bloodhound SSC je a není stíhačka!

Testování supermotoru: Bloodhound SSC je a není stíhačka!

Bleskový mobilní internet: Bude kabelové připojení brzy přežitek?

Bleskový mobilní internet: Bude kabelové připojení brzy přežitek?

Rekordy na trati: Nejrychlejší vlaky na světě

Rekordy na trati: Nejrychlejší vlaky na světě

Klíčová slova:
rychlost, motorka, auto
 

Články odjinud