HoverJet Guardian: Stíhačka a dron v jednom!

HoverJet Guardian: Stíhačka a dron v jednom!
Sdílej
 
Je to pták? Je to letadlo? Ne je to stíhačka a dron v jednom! Šílený obojživelný tryskáč HoverJet Guardian ukazuje, jak vypadá kombinace útočné a obranné vzdušné síly.

Máte nápad na úžasný stroj, ale nevíte, kde na něj vzít peníze? Máme pro vás tip: americké ozbrojené síly. Jejich roční rozpočet je asi 11× vyšší než rozpočet celé České republiky. Z této ohromné sumy je nemalá část věnována na podporu nových technologií šílenější nápad, a zdá se, že čím šílenější, tím větší šance na financování vývoje konstruktéři mají.

Šílený obojživelný tryskáč

Podívejte se na HoverJet Guardian od vynálezců z americké společnosti Valkyrie Systems Aerospace (VSA). Patří mezi elektrické VTOLy, tedy elektrická letadla schopná kolmého startu a přistání, která nepotřebují ranvej a jsou v poslední době horkým trendem. Jenže pro VSA to bylo málo. Do svého Guardian přidali proudové motory a funkce obojživelníka, aby zvládl i vodní živel. Obojživelný tryskáč zní tak šíleneě, že jim Americká armáda prakticky hned přiklepla peníze na další rozvoj projektu.

HoverJet Guardian s člověkem...

Nová generace VTOL strojů musí být velmi rychlá. HoverJet Guardian je vlastně jednomístná stíhačka, do které jsou zabudované také čtyři elektromotory s vrtulemi pro kolmý start a přistání. O pohyb kupředu se pak starají proudové motory Pratt & Whitney 545c, které se dnes často používají u soukromých tryskáčů. Rozměry letadla jsou 7,3 × 9,1 × 1,8 m, celková hmotnost 3,5 tuny. Maximální rychlost je 720 km/h, běžná cestovní rychlost 544 km/h. Ve vzduchu letadlo vydrží až 15 hodin a náklad může vážit až 907 kg. Maximální letová výška je 12 km.

...i bez něj

Společnost VSA připravuje také druhý model, který dokáže fungovat bez člověka na palubě. Nepilotovaná verze nazvaná Eagle je mnohem menší (rozměry jsou 1,5 × 2,1 × 0,48 m) a nosnost se kvůli tomu snižuje na 91 kg. Může být ovládána na dálku jako dnešní vojenské drony. Má také trochu jiné parametry, zejména méně výkonné motory. Maximálka je tak omezena na 650 km/h a běžná cestovní rychlost na 222 km/h. Dolet zmenšené verze je 7 hodin, maximální letová výška 9 km.

Na bitevní pole Guardian dopraví celou četu vojáků •  Valkyrie Systems Aerospace

Multifunkční využití

Pro armádu je důležité to, že Guardian i Eagle jsou podle potřeby schopni transportovat nejrůznější vybavení včetně komunikačních a špionážních zařízení, která poskytnou například velitelům dokonalý přehled o bojišti. Dále je možné stroje využít k evakuaci vojáků přímo z bitevního pole. Nepilotovaná verze se údajně bude umět vrátit na základnu zcela samostatně, i když bude spojení s operátorem přerušeno.

Navíc jsou Guardian i Eagle navrženy se stealth prvky, aby bylo složitější je zachytit a objevit. Tím se prodlužuje jejich životnost v boji. Letoun lze také snadno překonfigurovat pro přepravu personálu nebo nákladu.

HoverJet Guardian vypadá zlověstně, ale může být také transportérem a průzkumným či výzvědným letounem •  Valkyrie Systems Aerospace

Od vojáků pro vojáky

VSA na spojení s armádou sází a není divu. Firmu založili bývalí příslušníci amerických speciálních jednotek. Lidé z armády vědí, co by bojové stroje měly umět, aby byly pro pěšáky na zemi i velitele mimo bojovou zónu co nejužitečnější. Než se ale vojáci strojů jako je HoverJet Guardian reálně dočkají, bude to ještě pěkných pár let trvat.


Legenda jménem Osprey

Ve výzbroji americké a japonské armády funguje konvertoplán Bell Boeing V-22 Osprey. Umí kolmo přistávat a vzlétávat, ale na dnešní dobu je pomalý a celkově zastarává. Poprvé vzlétl v roce 1989, do výzbroje armád se dostal až o dalších 18 let později. Dodnes jich bylo vyrobeno pouze 400 kusů. Výzkum a vývoj letounu tohoto typu, tedy s kolmým startem a přistáním, přitom začal už v 70. letech v NASA.

5 vojenských technologií blízké budoucnosti

5 vojenských technologií blízké budoucnosti

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Jak budou vypadat armády budoucnosti?

Jak budou vypadat armády budoucnosti?

 

Články odjinud