Červená, oranžová, zelená a jedeme! Semafory jsou čím dál chytřejší

Červená, oranžová, zelená a jedeme! Semafory jsou čím dál chytřejší
Sdílej
 
V dopravních zácpách se každý rok vypaří miliardy korun. Řešení? Chytré semafory a další digitalizace dopravního značení. Červená, oranžová, zelená a jedeme!

Semafory existovaly už v době, kdy ještě nebyla auta. Využívaly se třeba na železnici, kde zabraňovaly srážkám vlakových souprav. Na silnici začaly úplně poprvé řídit rušný provoz koňských povozů na náměstí Parliament Square v Londýně v roce 1868. Po měsíci fungování ale semafor explodoval, protože byl plynový. Londýnská doprava se tak na pár let vrátila do chaosu řízeného ručně policisty stojícími uprostřed křižovatky.

Rozšíření semaforů

První elektrický semafor vztyčili před 108 lety v americkém Clevelandu 5. srpna 1914. Právě USA jsou kolébkou moderních semaforů, protože díky podnikateli Fordovi a jeho automobilce se v nich masově rozmáhalo vlastnictví osobních aut.

Video se připravuje ...

Audi Traffic Light Information systém je nově dostupný i v Düsseldorfu • Zdroj: Audi

V Československé republice se objevil automatický semafor poprvé v lednu 1930 na pražském Václavském náměstí (nahradil 3 roky starší ručně ovládaný semafor). Dnes semafory najdeme v každém větším městě. Platí přímá úměra, že čím komplikovanější je doprava, tím víc bude semaforů.

Jak seřídit světla

I starší typy semaforů umožňují nastavit různou délku cyklů podle denní doby. Moderní semafory jsou připojené k centrálnímu dispečinku a používají dynamické řízení. To znamená, že pomocí senzorů, jako jsou kamery, tlaková nebo jiná čidla ve vozovce, zaznamenávají objem dopravy a podle toho se pak určuje délka čekání na křižovatce nebo i sousedních křižovatkách.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

 

Články odjinud