Do oblak s nohama na zemi: Pilotem L-410

Do oblak s nohama na zemi: Pilotem L-410
Sdílej
 
Simulátor slavného letounu L-410 v samém centru Prahy si můžete vyzkoušet i vy. My v ábíčku jsme neodolali a vyletěli vysoko do oblak s nohama pevně na zemi.

Sedíme v kokpitu menšího dopravního letadla a kolébáme se mezi strmými svahy himálajských velikánů. Před námi se pomalu zvětšuje nejnebezpečnější letiště světa v nepálské Lukle. Máme jediný pokus o přistání na extrémně krátké dráze. Pokud se nám to nepodaří, rozsekáme se napadrť.

Špatná zpráva je, že letadlo pilotuji já a nikdy předtím jsem to nedělal. Ta dobrá zní, že jde jenom o simulaci a ve skutečnosti se nám nemůže nic stát.

V čumáku letounu L-410

Na reportáž v Jindřišské ulici v bezprostředním sousedství Václavského náměstí v Praze jsem dorazil s kolegyní Katkou. Uvítal nás Pavel Brodský, spolumajitel simulátoru letounu L-410. Stroj zabírá podstatnou část nevelké haly a vypadá, jako když uříznete špičku skutečného letadla a zezadu k ní přistavíte schůdky.

Čumák letounu je zakrytý zástěnou, která je z vnitřní strany vybavena projekčním plátnem, na něž se promítá krajina během letu. Vedle schůdků stojí počítač, který celý stroj ovládá.

Posádka ABC – Zdeněk a Katka – právě přistála na letišti v Nepálu •  inAero

Simulátor nebo hromada šrotu?

„Simulátor jsem objevil v jednom německém inzerátu v roce 2013,“ začíná své vyprávění pan Brodský. „Kdysi ho používala východoněmecká armáda pro výcvik vojenských pilotů, ale před deseti lety to byla v podstatě jenom hromada šrotu."

„Dlouhá léta stál nechráněný venku, takže byl silně zrezlý. Použít se z něj dal pouze vnější skelet. Všechny přístroje buď chyběly, nebo byly rozbité. Trvalo mi tři roky dát dohromady čtyřčlennou partičku nadšenců a dostat vrak simulátoru do Prahy. Založili jsme firmu inAero a další dva roky jsme stroj restaurovali. V roce 2018 jsme ho uvedli alespoň částečně do provozu.“

Restaurování

Čtveřice nadšenců se vzájemně doplňovala svými schopnostmi, aby simulátor zprovoznili. Zatímco Pavel Brodský je profesí letový dispečer a plánuje lety pro dopravní letadla, zbývající členové týmu byli specialisty na elektroniku, ekonomiku či legislativu. Holý skelet simulátoru bylo třeba znovu osadit přístroji a propojit je s počítačem.

„Přístroje jsme sháněli po celém světě z vyřazených L-410. Většinu jsme nakoupili z afrických států,“ vzpomíná pan Brodský. „Pro všechny analogické ‚budíky‘ z přístrojové desky jsme museli vyvinout vlastní řešení pro propojení s počítačem. Také jsme museli zprovoznit všechny hydraulické části a propojit je s počítačem, aby pedály a páky kladly pilotům správný odpor, který odpovídá skutečnému letu.“

Do simulátoru inAero se vstupuje zezadu po několika schůdkách. V kabině jsou pak kromě dvou křesel pro piloty další tři křesla pro instruktory •  inAero

Pod kapotou

Vše ovládá počítač s komerčním softwarem X-Plane, což je světově nejrealističtější letecký simulátor. Ten si zde přizpůsobili pro své potřeby. Především pro něj museli naprogramovat konkrétní letoun L-410, protože v základní nabídce strojů nebyl.

Simulátor je přístroji a „chováním“ přizpůsoben modernizované verzi L-410, která se vyrábí od roku 2017. Obsluha simulátoru může všechna nastavení provádět zvenčí na počítači, ale i z tabletu třeba přímo z kabiny.

V simulátoru rychle zapomenete, že nesedíte ve skutečném letadle •  inAero

Profi i hobby

Simulátor nyní slouží ke dvěma účelům. Prvním je výcvik pilotů, něco jako autoškola pro malá dopravní letadla. Letečtí instruktoři si stroj pronajímají k výuce studentů a firma inAero pouze poskytuje veškeré technické zázemí.

Druhým účelem jsou zážitkové lety pro veřejnost. V takovém případě mohou L-410 pilotovat i děti. Můžete si objednat virtuální lety nad Českou republikou i kdekoliv na světě. Instruktoři vám v X-Plane mohou nastavit jakékoliv počasí, ale i krizové situace. Právě nastavení počasí s minimální viditelností a navigace letadla pouze pomocí přístrojů je oblíbeným cvičením při výcviku pilotů.

V takovémto stavu byl simulátor v roce 2016 při příjezdu z Německa •  inAero

Letíme!

Konečně usedáme do dvoumístného kokpitu. Vlevo sedí kapitán, vpravo druhý pilot. Na stropním panelu cvakáme desítky přepínačů, rolujeme na vzletovou dráhu, posouvám páku tahu motorů dopředu, přitahuji berany k tělu a letíme. Skvělé! Přestože se samotný simulátor nehýbe, kombinace realistické projekce za okny a odpor pák a pedálů vytváří dojem skutečného letu.

Jako ve skutečnosti

Vyzkoušeli jsme několik letů nad Prahou v různém počasí, i vzlety a přistání v himálajské Lukle. Zážitek vskutku adrenalinový. Pilotování letadla se vůbec nepodobá řízení automobilu. Berany řízení, pedály i páky se posouvají velmi ztuha, množství přístrojů a přepínačů je zpočátku hodně matoucí. Všechno je tu na svém místě a chová se přesně tak jako ve skutečném letadle. Pocit, že ovládáte letadlo je proto i v simulátoru naprosto jedinečný a hodně opravdový.

Na své místo v Jindřišské ulici se simulátor dostal vysazeným oknem •  inAero

L-410 Turbolet:

Slavný český letoun

Společně s bojovým letounem L-39 Albatros je L-410 Turbolet nejslavnějším letounem české výroby. Vyrábí se už přes půl století. Poprvé letěl v roce 1969 a po celé řadě modernizací se v podniku Let Kunovice vyrábí dodnes.

Transportní a dopravní letoun až pro 19 cestujících se kdysi dodával hlavně do armád východního bloku, především do Sovětského svazu. Vedle vojenského určení si ale našel své zákazníky i v civilním sektoru, a to díky robustnímu podvozku, který umožňuje letounu vzlétat a přistávat i na nezpevněné a extrémně krátké dráze.

inAero

Více informací o simulátoru najdete na oficiální stránkách firmy inAero www.i410simulator.cz. Tam si také můžete objednat zážitkový let. Budete létat na věrném simulátoru, na kterém cvičí i skuteční piloti.

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

Pilotem z obýváku: Flight Simulator překračuje technologické hranice

Pilotem z obýváku: Flight Simulator překračuje technologické hranice

Pilotem na pár hodin: Jaké to je v leteckém simulátoru?

Pilotem na pár hodin: Jaké to je v leteckém simulátoru?

 

Články odjinud