Do oblak s nohama na zemi: Pilotem L-410

Do oblak s nohama na zemi: Pilotem L-410
Sdílej
 
Simulátor slavného letounu L-410 v samém centru Prahy si můžete vyzkoušet i vy. My v ábíčku jsme neodolali a vyletěli vysoko do oblak s nohama pevně na zemi.

Sedíme v kokpitu menšího dopravního letadla a kolébáme se mezi strmými svahy himálajských velikánů. Před námi se pomalu zvětšuje nejnebezpečnější letiště světa v nepálské Lukle. Máme jediný pokus o přistání na extrémně krátké dráze. Pokud se nám to nepodaří, rozsekáme se napadrť.

Špatná zpráva je, že letadlo pilotuji já a nikdy předtím jsem to nedělal. Ta dobrá zní, že jde jenom o simulaci a ve skutečnosti se nám nemůže nic stát.

V čumáku letounu L-410

Na reportáž v Jindřišské ulici v bezprostředním sousedství Václavského náměstí v Praze jsem dorazil s kolegyní Katkou. Uvítal nás Pavel Brodský, spolumajitel simulátoru letounu L-410. Stroj zabírá podstatnou část nevelké haly a vypadá, jako když uříznete špičku skutečného letadla a zezadu k ní přistavíte schůdky.

Čumák letounu je zakrytý zástěnou, která je z vnitřní strany vybavena projekčním plátnem, na něž se promítá krajina během letu. Vedle schůdků stojí počítač, který celý stroj ovládá.

Posádka ABC – Zdeněk a Katka – právě přistála na letišti v Nepálu •  inAero

Simulátor nebo hromada šrotu?

„Simulátor jsem objevil v jednom německém inzerátu v roce 2013,“ začíná své vyprávění pan Brodský. „Kdysi ho používala východoněmecká armáda pro výcvik vojenských pilotů, ale před deseti lety to byla v podstatě jenom hromada šrotu."

„Dlouhá léta stál nechráněný venku, takže byl silně zrezlý. Použít se z něj dal pouze vnější skelet. Všechny přístroje buď chyběly, nebo byly rozbité. Trvalo mi tři roky dát dohromady čtyřčlennou partičku nadšenců a dostat vrak simulátoru do Prahy. Založili jsme firmu inAero a další dva roky jsme stroj restaurovali. V roce 2018 jsme ho uvedli alespoň částečně do provozu.“

Restaurování

Čtveřice nadšenců se vzájemně doplňovala svými schopnostmi, aby simulátor zprovoznili. Zatímco Pavel Brodský je profesí letový dispečer a plánuje lety pro dopravní letadla, zbývající členové týmu byli specialisty na elektroniku, ekonomiku či legislativu. Holý skelet simulátoru bylo třeba znovu osadit přístroji a propojit je s počítačem.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

 

Články odjinud