Starliner: Taxík k ISS

Vesmírnou loď Starliner od společnosti Boeing zatím provázely problémy. Už brzy by se však mohla stát další pilotovanou lodí pro dopravu astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS.

V roce 2014 vybrala americká agentura NASA dvě firmy, které pro ni budou dopravovat astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Rozhodnutí bylo podložené tím, že se inženýři z agentury potřebují soustředit na větší a vzdálenější úkol – návrat člověka na Měsíc. Vybranými firmami byly SpaceX a Boeing. Kosmická loď Crew Dragon od SpaceX dovezla astronauty na ISS už čtyřikrát a dvakrát dokonce povozila po oběžné dráze turisty. U Boeingu zatím shánějí „razítka na povolení“.

Dvě razítka do vesmíru

Pokud chcete provozovat vesmírnou taxi službu a vozit astronauty na ISS, potřebujete dvě razítka. První získáte, pokud kosmická loď sama doletí ke stanici, připojí se k ní a poté se zase vrátí na Zemi. Druhé dostanete, pokud loď udělá ten samý manévr, ale s lidskou posádkou. Poté je loď oficiálně způsobilá a bezpečná pro běžné lety na stanici.

Video se připravuje ...

Elonovinky: Kdo poletí v Crew Dragonu? Turisti koncem příštího roku • Zdroj: VTM.cz

Boeing se o zisk prvního razítka pokusil v prosinci roku 2019. Jeho loď Starliner se dostala na oběžnou dráhu, ale kvůli softwarové chybě zažehla své motory ve špatnou chvíli a k ISS nedoletěla. Po dvou dnech kroužení okolo Země přistála. Boeing si musel misi zopakovat, ale nebylo to vůbec snadné. Objevily se další problémy – především s ventily palivového systému.

Druhý pokus o to první

Dne 19. května zaburácely motory rakety Atlas V a Starliner se vydal k ISS znovu. Tentokrát proběhlo vše podle plánu. Dva dny po startu se loď připojila ke stanici, kde zůstala do 25. května, kdy se odpojila a vrátil zpět na Zemi. Na konci letošního roku má proběhnout pokus o „druhé razítko“. Starliner poletí ke stanici s dvěma astronauty (Mike Fincke a Butch Wilmore). Do té doby musí Boeing ještě vychytat mouchy. Objevily se problémy s manévrovacími motory a chladicími systémy.

Vesmírná loď Starliner na startovací rampě •  ULA, NASA, Wikipedia

Přistání do peřin

Všechny kosmické lodě zbrzdí při návratu tření o atmosféru, kvůli kterému musí být vybaveny tepelným štítem. Další práci odvedou padáky, ale nezajistí měkké přistání. Crew Dragon od SpaceX přistává do oceánu, ruský Sojuz krátce před dosednutím přibrzdí malé motory. Starliner na to jde úplně jinak a využívá airbagy. Před přistáním se nafouknou a loď tak dosedá jako do peřiny.

Starliner může přistát na několika místech. Při současném letu dosedl na vojenské základně White Sands v Novém Mexiku. Je to hodně zajímavé místo. V červenci 1945 zde byla odpálena první jaderná bomba (kódové označení Trinity). Po válce sem Američané převezli rakety V-2, které ukořistily Němcům a později fakticky položily základy kosmonautiky. Základna také sloužila jako záložní letiště pro raketoplány.

Rosie the Rocketeer uvnitř Starlineru, předlohou byla plakátová Rosie z období druhé světové války •  ULA, NASA, Wikipedia

Na palubě Starlineru

Při květnovém letu byly na palubě Starlineru zásoby pro ISS a vědecké experimenty. Do vesmíru se také vydala plyšová hračka Jebediaha Kermana z počítačového hry Kerbal Space Program. Na Starlineru fungoval jako ukazatel stavu beztíže.

Dalším pasažérem byla figurína astronautky, kterou Boeing pojmenoval Rosie alias Rosie the Rocketee. V sobě měla 15 senzorů pro měření různých parametrů, aby se otestoval vliv letu na člověka. Kromě modrého skafandru, který budou mít při startu a přistání i astronauti, vás možná zaujme šátek v helmě. Rosie je totiž pojmenovaná po Rosie the Riveter, což byla kreslená postava ženy z motivačního plakátu za druhé světové války.

Na ISS bylo plno

Po připojení Starlineru bylo u ISS šest lodí pěti typů. Kromě Starlineru ještě pilotované lodě Sojuz (Rusko) a Crew Dragon (SpaceX, USA) a dále dvě nákladní lodě Progress (Rusko) a Cygnus (Northrop Grumman, USA). Kromě nich létá na stanici ještě japonská nákladní loď HTV a brzy se přidá i americký nákladní raketoplán Dream Chaser.

Z čeho se skládá Starliner:

Z čeho se skládá vesmírná loď Starliner •  ULA, NASA, Wikipedia

Jak přistává Starliner:

Jak přistává vesmírná loď Starliner •  ULA, NASA, Wikipedia

Více zajímavostí o vesmíru najdete v časopisu ABC speciál: Vesmír a v knize Vesmír, které koupíte tady - doručení domů je zdarma.

Objevte další fascinující články o vesmíru:

Nová éra a staré způsoby: Jak budou přistávat budoucí kosmické lodě?

Vesmírný bufet: Co se jí na vesmírné stanici?

Rakeťák: Jak NASA pomohla Pixaru