Když se řekne Orient Express, většina lidí si vybaví vlaky, které původně jezdily na lince mezi Paříží a Istanbulem. Trasa měřila necelých tři tisíce kilometrů, v průběhu let se však několikrát proměnila. Průměrný cestovatel putující mezi oběma koncovými terminály ve vlaku strávil necelé tři dny.
A tak není divu, že se tyto dálkové spoje staly dějištěm mnoha kulturních děl. Nejde jen o slavnou detektivku Vražda v Orient Expressu od Agathy Christie, ale také o počítačovou hru The Last Express, ve které její tvůrce Jordan Mechner (autor kultovního Prince z Persie) přišel s revoluční myšlenkou neustále běžícího času bez ohledu na hráčovo konání.
Nečekaný comeback Orient Expressu
Pravidelná vlaková linka s názvem Orient Express pro malý zájem ukončila svůj provoz v roce 2009, neboť většina cestovatelů dnes upřednostňuje mnohem kratší a pohodlnější cestu letadlem. Fanoušci drážní přepravy však mají nadále možnost svézt se v historických vagonech na občasných nostalgických spojích.
Od příští sezony se ale „linková“ doprava nesoucí název Orient Express vrací na scénu. A to způsobem, který byste nejspíše vůbec nečekali. Půjde totiž o loď – a ne jen tak ledajakou.
Středomoří a Karibik
Nese jméno Orient Express Corinthian a jde o první ze dvou téměř identických obřích jachet. Úvodní plavební sezona pro Corinthian potrvá od května do října 2026. Společnost Accor, která kromě značky Orient Express vlastní i hotely po celém světě, počítá s tím, že by měl námořní Orient Express v prvním roce provozu zamířit do celkem 35 přístavů ve Středozemním moři. Sesterská jachta Orient Express Olympian se přidá v roce 2027 a aktuální plány hovoří o tom, že by měla zavítat do věčně slunného Karibiku.
Loď bohémů
Designem lodi byl pověřen renomovaný francouzský architekt Maxime d’Angeac. „Inspiroval jsem se zlatou érou francouzské Riviéry. Tedy obdobím, kdy spisovatelé, umělci, malíři, státníci či filmové hvězdy objevovaly Monte Carlo, Saint-Tropez, poloostrov Antibes nebo promenádu Croisette v Cannes. Obdobím bezstarostnosti, radosti ze života, volání po útěku,“ vysvětluje d’Angeac, jak vznikal unikátní projekt luxusní jachty.
Šlechtický luxus
Jde o skutečně monumentální plavidlo, jehož délka 220 metrů je srovnatelná třeba s legendárním Titanicem (269 metrů). Jenže zatímco Titanic na své palubě převážel tisíce lidí, na OE Corinthian najdeme pouhopouhých 54 pokojů. Jejich plocha je od 45 po 230 čtverečních metrů, přičemž průměrná výměra činí 70 metrů čtverečních. A to rozhodně není žádná stísněná lodní kajuta, ale opravdu velkorysý byt se dvěma či třemi pokoji.
Původní návrh Maxime d’Angeaca počítal i s výstavbou prezidentského apartmá s rozlohou 885 čtverečních metrů a 530metrovou privátní terasou, to bylo ale nakonec rozděleno na několik „menších“ pokojů. Zdá se, že prezidenti budou mít v blízké budoucnosti na práci důležitější záležitosti než plavby po perlách Středozemního moře.
Božská plavba
Při pojmenovávání jednotlivých apartmánů provozovatelé jachty popustili uzdu kreativitě. Nikoho asi nepřekvapí, že jeden z pokojů zahrnujících privátní fitness centrum a vířivku nese jméno Agatha Christie. Další apartmány se jmenují symbolicky podle větrů, nechybí tak severozápadní Mistral, jihozápadní Libeccio, severní Meltem nebo západní Zephyr, což je také řecký bůh větru.
K nejluxusnějším pokojům automaticky připadá i služba komorníka – soukromého služebného, který splní obratem všechna přání hostů. Těch na lodi popluje méně než personálu, což je u podobných plavidel zvykem.
Zábava bez hranic
Jachta Orient Express si klade za cíl stát se opět místem setkávání významných – a vzhledem k cenám jednotlivých plaveb také velmi bohatých – lidí. Na její palubě tak najdeme lázně, kosmetický salon, fitness centrum, kadeřníka či krejčího. Nechybí prostorná knihovna s 1500 knihami k zapůjčení, sál deskových her, kino, hudební salonek, soukromé nahrávací studio a kabaret.
Ten, kdo by chtěl své plavky využít nejen jako módní doplněk, najde menší relaxační bazén venku na zádi. Druhý, určený k plavání, je sice v interiéru, ale má otevřený strop s výhledem na nebe a dvě dráhy o délce necelých sedmnácti metrů.
Ekologie na prvním místě
Corinthian má tři stěžně, přičemž na každém z nich najdeme obří plachty s plochou 500 čtverečních metrů. Provozovatel slibuje, že když bude vítr foukat se správnou intenzitou a směrem, bude loď plout pouze na plachty a nebude ke svému provozu vyžadovat dodatečný pohon.
I při jeho výběru se ale myslelo na přírodu. Zatímco většina velkých plavidel využívá ke svému pohonu mazut či jiná speciálně upravená fosilní paliva, Orient Express má nainstalovány motory na zkapalněný zemní plyn (LNG) s výrazně nižšími emisemi. Tak jako každá jachta je bude využívat především pro manévrování v přístavech a cesty proti aktuálnímu směru větru.
Brzy na vodu
Plachetnice Orient Express Corinthian je v současnosti ve výstavbě v loděnici Chantiers de l'Atlantique ve francouzském městě Saint-Nazaire. Její spuštění na vodu by mělo proběhnout v červnu letošního roku. Následovat budou dokončovací práce a poté plavební zkoušky na moři, které začnou v prosinci. K předání jachty zákazníkovi by mělo dojít do konce března 2026, tak aby vše bylo připraveno na první plavbu po nejkrásnějších přístavech a památkách na pobřeží Středozemního moře.
Orient Express Corinthian v číslech:
-
Délka: 220 m
-
Šířka: 25,2 m
-
Tonáž: 16 000 t
-
Plocha plachet: 1500 m2
-
Výška nad čarou ponoru: 100 m
-
Ponor: 5,45 m
-
Pohon: vítr a LNG
-
Rychlost na motor: 15 uzlů
-
Rychlost na plachty: 17 uzlů
-
Počet bazénů: 2
-
Počet restaurací a barů: 13
-
Počet pokojů: 54
-
Kapacita: 110 hostů
-
Posádka: 170 členů
-
Itinerář: 35 destinací
Dobrou chuť!
Nároční hosté luxusní jachty si potrpí na prvotřídní stravu. A tak majitel značky Orient Express neváhal a angažoval opravdu těžkou váhu. Na Corinthianu bude vařit Yannick Alléno, francouzský šéfkuchař, který vlastní restaurace L'Abysse v Paříži, Le 1947 v alpském Courchevelu a několik dalších v Marrákeši, Dubaji či Soulu.
Alléno je v současnosti držitelem neuvěřitelných šestnácti hvězd průvodce Michelin. Ve Francii platí za opravdovou celebritu a gastronomické řemeslo často zastupuje i při jednáních s tamní vládou. Snad se mu na vlnách Středozemního moře nerozklepou ruce při zdobení talířů plných nejlepších specialit, než svou kuchyni i pečlivě sestavené menu předá kolegům.