Komiks s rozumem II - 10. díl: Akční komiksy jsou zábavné

Komiks s rozumem II - 10. díl: Akční komiksy jsou zábavné
Sdílej
 
Minule jsme trochu zpomalili, ale to jen proto, abychom teď mohli neskutečně zrychlit. Dostáváme se v našem příběhu na místo, na které jsme se celou dobu těšili! Ano, je tu akce!!! Kvůli tomu přece komiksy čteme, ne? Tedy většinou alespoň ty zábavné. A co chceme, aby se dělo při akci? Přece všechno najednou! Napřed si opět přečtěte komiks a přemýšlejte o jeho vlivu a prostředcích, které jsem v něm použil.

Komiks s rozumem: Minulé díly najdete tady >

Divoká akce v komiksu

Je to tu! Nejzábavnější část tvorby komiksu! Teď se zúročí všechny naše dovednosti, které jsme během tohoto seríálu nasbírali. Teď můžeme teprve ukázat, jací jsme vypravěči.

Robin a Ostrov Archetyp 25 - a •  Petr Kopl

Doposud jsme velice striktně dodržovali pravidla, která jsme si sami stanovili, a porušili jen vzácně. To nebylo samoúčelné. Pravým důvodem, proč jsme to dělali, bylo, že jsme našeho čtenáře seznamovali s naším stylem vyprávění. Učili jsme ho poznat, kde má v ději zpomalit, kde to naopak vzít fofrem. Ví, co od nás může čekat, protože jsme s ním hráli fér hru.

Nuže nyní zná dokonale náš jazyk a můžeme se do toho obout. Připoutejte se, porušíme úplně všechna pravidla, a pokud se to povede, nebude teď chvíli čtenář dýchat, protože ho příběh úplně pohltí

Robin a Ostrov Archetyp 25 - b •  Petr Kopl

Slepě mě následuj

Žádné návodné šipky. Nestandardní postavení panelů by mohlo zmást, ale my jsme si poradili a navedli na správný kurz pomocí bublin, které tu určují pořadí panelů. Čtenář by si tak ani neměl všimnout, že najednou čte zprava doleva... Donutili jsme čtenáře dělat něco nepřirozeného. Následuje náš ďábelský smích.

Komiks s rozumem II - 10. díl: Jak nakreslit akční scény v komiksu •  Petr Kopl

Vše je dovoleno

Obrázky vyskakují z rámů a zasahují do sousedních! SFX přesahují kontury! Lettering se divoce mění podle důrazu mluvy. Panely mají nepředvídatelné tvary a různě se překrývají! To jsme se najednou zbláznili? 35 stran předtím si tolik dáváme záležet, abychom zachovali layout strany a teď se na to všechno vykašleme?

Kdepak! Vše je plánované. Jestli si vzpomínáte na první díly, k jednomu příběhovému vyvrcholení už na začátku došlo. Je tedy nutné ho překonat, jinak bude čtenář zklamaný. Porušení daných pravidel tedy umocní zážitek z čtení.

To ale bude fungovat opravdu jenom tehdy, pokud jsme dosud zachovali disciplínu. Protože kdybychom tyhle vylomeniny dělali stále i v klidných scénách, staly by se všedními a čtenáři by nijak nezvýšily tep, o což by nám mělo jít především.

Barbar Conan v časopisu ABC!

Barbar Conan v časopisu ABC!

S barvou ven

Naším nástrojem ale není jen přepálené SFX a výjimečný tvar panelů. Jsou to také barvy. Doposud jsme v komiksu užívali studených a málo saturovaných odstínů. Teď jsme plynule přešli do odstínů ohnivé červeně, což evokuje boj, krev a nebezpečí. Také jsme velmi přiostřili stíny. Jsou ježaté a pichlavé i na oblých věcech, takže vše vypadá hodně ostře a nepohodlně.

Ano, nic nesmíme podcenit, vše má na našich obrázcích své místo a těchto nástrojů užíváme proto, abychom v čtenáři navodili pocit velkého nebezpečí. Kdybychom ho chtěli uklidnit, zvolíme jemné odstíny, kulaté tvary a stíny. To ale není tento případ.

Český superhrdina Pérák v komiksu Oko budoucnosti na webu ábíčka •  Petr Kopl/ABC

Stáváte se komiksovým profíkem

Tenhle už dvouletý kurz opravdu není kurzem kreslení. To, o co se tu snažím, je, abyste začali přemýšlet o komiksu jinak. Není to jen sada obrázků, které na sebe navazují a tvoří děj. Je to nástroj, jak velmi dramaticky, zábavně a hluboce zaujmout čtenáře a ovládnout jeho mysl, abyste do něj mohli vsadit nějakou myšlenku nebo pocit.

Je to vysoké umění. Není to jednoduché a budete se to učit celý život. I já věřím, že svůj nejlepší komiks ještě nenakreslím, protože nemine den, abych se nenaučil něco nového.

Pérák: Český supÉrhrdina

Pérák: Český supÉrhrdina

P.S. Sopka musí vybouchnout!

Malá rada pro spisovatele. Jestli se v příběhu objeví sopka, očekává se, že vybuchne. Jestli ne, bude čtenář zklamaný. Bude na to čekat. Stejně jako když na začátku příběhu hrozí, že se protrhne přehrada, musí k tomu dojít, nebo musíte naservírovat nějakou ještě lepší podívanou. Buďte fér. Plňte sliby.

Tak se zatím mějte. Těším se na vás příště a nezapomínejte mi psát! www.petrkopl.cz autor@petrkopl.cz

Komiks s rozumem II - 10. díl: Jak nakreslit akční scény v komiksu •  Petr Kopl

Slovník odborných výrazů

SFX

Zvuky v komiksu (Bum! Prásk!)

Saturace barvy

Sytost odstínu

Lettering

Písmo, které komiks obsahuje

Panely

Jednotlivé obrázky komiksu

Layout

Nastavení grafických pravidel dokumentu

Komiks s rozumem II - 9. díl - Nástroje profesionálního kreslíře

Komiks s rozumem II - 9. díl - Nástroje profesionálního kreslíře

Komiks s rozumem II - 8. díl: Poznáte techniky vyprávění a kresby?

Komiks s rozumem II - 8. díl: Poznáte techniky vyprávění a kresby?

Komiks s rozumem II - 7. díl: Co jsou symboly?

Komiks s rozumem II - 7. díl: Co jsou symboly?

 

Články odjinud