Nový král gamingu Valorant a občanská věda v novém ábíčku

Video se připravuje ...

Nové ábíčko plné skvělých článků je tady! Zjistěte, jak vaše počítače bojují s pandemií, kde udělali ichtyosauři chybu nebo jak ptáci klubáci chrání nosorožce. Zažijte vědecké dobrodružství v hrobce, slepte si vystřihovánky muzea a hasiče a seznamte se Maximem pro drsný kluky a holky. Prozradíme taky, že zabijácká mlha ohrožuje pumy, a fantastickou zpráva o antihmotě! To všechno a ještě mnohem více najdete v novém ABC. Podívejte se dovnitř!

Kup si ABC >

Hledejte lék!

Pokud je nějaké téma už ve svém základu čistě ábíčkovské, je to téma občanské vědy. Že nevíte, co to je? Jde o možnost pro obyčejné lidi, aby se aktivně zapojili do vědeckého výzkumu. V daném oboru nemusí být odborníky, ba dokonce ani poučenými laiky. Často stačí výzkumu poskytnout výpočetní kapacitu svého počítače. O občanské vědě jsme napsali už několik článků. Poslední téma čísla jsme mu věnovali v roce 2016 a najdete ho na abicko.cz pod názvem Občanská věda: Staň se badatelem (tady).

Papírový model Oblastního muzea v Litoměřicích v časopisu ABC č. 12/2020 •  Pavel Havránek

Na našem webu najdete i letošní článek Pomozte vědcům: Hledejte černé díry, asteroidy či mimozemšťany (tady). Také hlavní téma tohoto čísla na straně 12 nového ábíčka věnujeme občanské vědě. Konkrétně projektu Folding@home. V něm můžete hledat třeba lék na Covid-19. Přitom o medicíně na počátku nemusíte vědět vůbec nic. Ale když vás to bude zajímat, v projektu se leccos přiučíte. A možná vás to dokonce přivede ke kariéře vědce nebo lékaře. Občanská věda je prostě megacool. Zkuste ji! (Zdeněk Ležák)

Folding@home: Zachrání váš počítač lidstvo?

Chcete objevit lék na nebezpečnou nemoc? Nemusíte být lékař ani vědec – stačí zapnout počítač a připojit se k projektu Folding@home. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Folding@home: Váš počítač může zachránit lidstvo!

Neobyčejní pávi

Leckomu se může zdát, že pávi jsou docela běžní ptáci. Jenže páv korunkatý není uměle vyšlechtěný druh. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Souboj v pralese: Nejcennější pávi se rvou jako kohouti na smětišti

Zánik planet: Nový obor nekroplanetologie

Astronomové pozorovali planetární trosky a podařilo se jim určit, jak původně vypadaly. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Co jsou nekroplanety? Mrtvé planety se staly novým oborem astronomie

Pumy v mlze: Horské lvy ohrožuje moře

Znečištění, hlubinné bakterie, mlha, lišejníky, jelenci a pumy. Vědci přišli na ekologickou detektivku s tichým vrahem. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Eko detektivka s tichým vrahem: Pumy v mlze ohrožuje moře

Maximus 1000: Písečný ďábel

Obří terénní pick-up s výkonem Ferrari. To je texaské monstrum jménem Maximus 1000. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Gladiátor mezi pick-upy: Džíp Maximus 1000 řádí jako písečný ďábel

Přepálený start: Krátká nadvláda ichtyosarů

Zahlédli jste v nějaké knize o dinosaurech takového „divného delfína“? Byl to ichtyosaurus, druhohorní mořský ještěr. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Přepálený start: Nadvláda pravěkých ještěrů ichtyosaurů byla krátká

Věk barbarů 12: Hanební Vandalové

Pro nezřízené ničení a tupou zaostalost si měl germánský kmen Vandalů získat svoji nesmrtelnou proslulost.

Pro nezřízené ničení a tupou zaostalost si měl germánský kmen Vandalů získat svoji nesmrtel- nou proslulost. Víc se dozvíte v časopisu ABC č. 12/2020 •  ABC

Hanební Vandalové: Kdo byli Barbaři se špatnou pověstí?

Kup si ABC >

Časopis ABC vychází dvakrát měsíčně, informuje, baví a podporuje tvořivost. Archiv starších ábíček najdete tady.

ABC č. 12/2020 je v prodeji od 11. 6.

Nový herní hit Valorant a občanská věda v časopisu ABC 12/2020, který je v prodeji od 11. 6. •  ABC

Vystřihovánky v ABC č. 12/2020

Minecraft Dungeons a virtuální realita pro každého v novém ábíčku

Občanská věda: Staň se badatelem!