Pomozte vědcům: Hledejte černé díry, asteroidy nebo mimozemšťany

Kvůli koronaviru se uzavřely školy a možná si říkáte, co s volným časem. Máme pro vás tipy, jak jej smysluplně a zábavně využít. Staňte se amatérskými vědci. Zapojte se projektů občanské vědy a pomozte profesionálům prozkoumat třeba vesmír. Stačí vám k tomu chuť, připojení k internetu, počítač nebo mobil. Máme pro vás pár zajímavých projektů.

Pomoct vědcům může každý, není potřeba odborných znalostí, a zapojit se můžete do výzkumů nejrůznějších oborů (tipy najdete na konci článku). Zvládnout by to měl každý z vás, k dispozici jsou většinou tutoriály s ukázkami, a když se třeba při analýze dat spletete, vůbec nic se nestane. S chybami se počítá. Pokud jste nadšenci do vesmíru, můžete se přidat k těmto projektům:

Objevte černou díru: LOFAR Radio Galaxy Zoo

V tomto projektu budete pracovat s daty z radioteleskopů sítě LOFAR, která zkoumá nebe v rádiové části spektra. Nejde tedy o viditelné záření ale o rádiové vlny, které k nám přicházejí z vesmíru. Zatím se podařilo objevit 4 miliony rádiových zdrojů. Několik set tisíc z nich má velmi komplikované struktury. Jsou tak složité, že je obtížné určit, která galaxie patří ke kterému rádiovému zdroji, nebo konkrétněji – která černá díra patří do které galaxie. Jde totiž především o supermasivní černé díry, které jsou ukryté v srdcích galaxií. Pokud se do projektu zapojíte, budete spojovat rádiové zdroje s fotografiemi galaxií.

Milujeme vědu: Nejlepší vědecké aplikace

Zkoumejte asteroidy: Asteroids@home

Český projekt běží pod vedením Astronomického ústavu Karlovy univerzity a věnuje se výzkumu asteroidů. Malá tělesa Sluneční soustavy mají velmi nepravidelný tvar a navíc rotují, takže se v čase mění množství světla, které se od nich odráží. Této změně světelnosti v čase se říká světelná křivka. Pokud se zapojíte, budete sbírat data z různých projektů a analyzovat světelné křivky mnoha asteroidů. Vědci pak díky vašim datům mohou studovat přibližné tvary asteroidů a dobu jejich rotace.

Projekt SETI@home hledá signály mimozemských civilizací •  red

Hledejte mimozemšťany: SETI@home

Jde o jeden z prvních a nejslavnějších příkladů občanské vědy. Odstartoval už koncem 90. let a jeho cílem je hledat mimozemské civilizace. Do počítače si můžete nainstalovat jednoduchý program, který stahuje data z radioteleskopů a hledá v nich signály mimozemšťanů. Program využije jen takové množství výkonu vašeho počítače, které zrovna nepotřebujete. Jde v podstatě o náhradu obřího superpočítače. Místo jednoho "stroje" pracují na analýze dat desítky tisíc běžných domácích počítačů. Pokud se chcete připojit, je to možné do konce března, kdy SETI@home skončí. Všechna data jsou už analyzována a vědci teď budou zkoumat jejich závěry. Nelze ale vyloučit, že v budoucnu se projekt obnoví nebo se objeví podobný.

Pátrání pokračuje: Na stopě mimozemšťanům

Hledejte asteroidy: Hubble Asteroid Hunter

Legendární astronomický přístroj slaví na konci dubna třicetiny. Hubble se věnuje výzkumu vzdáleného i blízkého vesmíru. Asteroidy obvykle nehledá, ale občas se stane, že mu nějaký přeletí přes zorné pole. Vzhledem k délkám expozicí a skládání fotografií dohromady vypadají asteroidy na snímku jako dlouhé čáry. Skoro jako by na kameře Hubblova dalekohledu byl vlas. Úkolem lovců asteroidů je podobné stopy najít a pomoci tak objevit nové asteroidy, nebo upřesnit dráhy již známých.

Planet Four: Terrains: V projektu rozdělujete snímky povrchu Marsu do různých kategorií •  red

Prozkoumejte Mars: Planet Four: Terrains

Fascinuje vás průzkum Marsu? Pusťte se do prohledávání snímků jižních oblastí této planety a třídění povrchové úpravy podle různých kategorií. Hledat můžete krátery, které není těžké poznat, nebo třeba pavouky. Nejde o skutečné pavouky, ale o mělké erodované kanály, které se odhalují v okamžiku, kdy se v létě z oblasti pólu odpařuje oxid uhličitý do atmosféry. Data pochází ze sondy MRO, která obíhá okolo Marsu od roku 2006.

Terraformace Marsu: Poptávka po CO2

Hledejte exoplanety: Planet Hunters TESS

Družice TESS měří jasnost stovek tisíc hvězd a hledá periodické poklesy jasnosti, které způsobují planety přecházející před hvězdami. Vědci používají na objevování exoplanet algoritmy, ale mnoho objevů jim unikne. Pomozte jim s hledáním. Stačí se zaregistrovat a pak prohledávat světelné křivky. Jde se o velké množství bodů, které odpovídají jednotlivým měřením jasnosti hvězdy. Přechod planety před hvězdu se projeví poklesem jasnosti. Pokud na takový pokles narazíte, označíte ho. Internetoví lovci exoplanet už pár exoplanet objevili a stali se pak i spoluautory odborné studie.

Další projekty občanské vědy

Pokud zrovna zrovna nadšenci do vesmíru, můžete v rámci projektů občanské vědy pomoci v jiných oborech. Třeba v historii, matematice nebo biologii. Jejich seznam najdete na slavné platformě občanské vědy Zooniverse nebo také na stránce vyhlášené Kalifornské univerzity v Berkeley.

Hledejte mraky na Marsu: Do vesmíru kvůli tomu letět nemusíte!

Občanská věda: Staň se badatelem!

Folding@home: Váš počítač může zachránit lidstvo!

Den poté: Protokol kontaktu s mimozemšťany