Největší zabiják v dějinách Evropy: Obří predátor s hřbetní plachtou

Náhodný objev několika zkamenělých kostí mění naše představy o velikosti dravých dinosaurů na území našeho kontinentu.

I když má ostrov Wight, ležící u jižního pobřeží Anglie, o polovinu menší rozlohu než Praha, světu vydal už přes dvacet dinosauřích druhů a představuje tak jednu z nejbohatších lokalit na objevy dinosaurů v celé Evropě.

Tato pokladnice fosilií z období spodní křídy (asi před 132 až 110 miliony let) nezklamala ani letos, když paleontolog Darren Naish oznámil objev zkamenělých kostí obřího dravého dinosaura. Samotné fosilie byly objeveny trojicí amatérských sběratelů v okolí města Compton Chine na jihozápadním pobřeží ostrova a náleží do geologického souvrství Vectis, jejich stáří tedy činí asi 125 milionů let.

Před 125 miliony lety

S tímto stářím představují fosilie teropoda nejmladší evropské pozůstatky dravého dinosaura ze skupiny spinosauridů. To byli velcí až obří draví dinosauři s obojživelným způsobem života, lovící často ryby a jiné vodní obratlovce za pomoci svých velkých drápů na předních končetinách a úzkých jakoby „krokodýlích“ čelistí.

Největší známý zástupce skupiny – severoafrický druh Spinosaurus aegyptiacus – byl s délkou až 15 metrů nejdelším známým dravým dinosaurem vůbec. A jak byl tedy velký spinosaurid z ostrova Wight? Velikost některých jeho obratlů prakticky odpovídá velikosti stejných částí kostry u typového exempláře samotného spinosaura – tedy u jedince, podle kterého byl tento dinosaurus v roce 1915 vědecky popsán.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč