Největší zabiják v dějinách Evropy: Obří predátor s hřbetní plachtou

Náhodný objev několika zkamenělých kostí mění naše představy o velikosti dravých dinosaurů na území našeho kontinentu.

I když má ostrov Wight, ležící u jižního pobřeží Anglie, o polovinu menší rozlohu než Praha, světu vydal už přes dvacet dinosauřích druhů a představuje tak jednu z nejbohatších lokalit na objevy dinosaurů v celé Evropě.

Tato pokladnice fosilií z období spodní křídy (asi před 132 až 110 miliony let) nezklamala ani letos, když paleontolog Darren Naish oznámil objev zkamenělých kostí obřího dravého dinosaura. Samotné fosilie byly objeveny trojicí amatérských sběratelů v okolí města Compton Chine na jihozápadním pobřeží ostrova a náleží do geologického souvrství Vectis, jejich stáří tedy činí asi 125 milionů let.

Před 125 miliony lety

S tímto stářím představují fosilie teropoda nejmladší evropské pozůstatky dravého dinosaura ze skupiny spinosauridů. To byli velcí až obří draví dinosauři s obojživelným způsobem života, lovící často ryby a jiné vodní obratlovce za pomoci svých velkých drápů na předních končetinách a úzkých jakoby „krokodýlích“ čelistí.

Největší známý zástupce skupiny – severoafrický druh Spinosaurus aegyptiacus – byl s délkou až 15 metrů nejdelším známým dravým dinosaurem vůbec. A jak byl tedy velký spinosaurid z ostrova Wight? Velikost některých jeho obratlů prakticky odpovídá velikosti stejných částí kostry u typového exempláře samotného spinosaura – tedy u jedince, podle kterého byl tento dinosaurus v roce 1915 vědecky popsán.

Nejdelší dravý dinosaurus?

Pokud měl „spinosaurid z White Rock“ (neformální označení podle části souvrství Vectis, ve které byl objeven) stejné rozměry jako první známý exemplář afrického spinosaura, pak představoval obřího dravého dinosaura s délkou až 11 metrů a hmotností přibližně do pěti tun. Nebyl by tedy tak velký jako největší známé exempláře spinosaurů s délkou 14 až 15 metrů a hmotností až kolem 8 tun, mezi evropskými dravými dinosaury by však nejspíš dominoval.

Nový obří spinosaurid mohl vypadat podobně jako jiný evropský zástupce této skupiny - Baryonyx •  Vladimír Rimbala

Zatím největším známým dinosauřím predátorem starého kontinentu byl Torvosaurus gurneyi, vědecky popsaný roku 2014. Tento mohutný dravec, žijící v období končící jury (asi před 150 miliony let) na území dnešního Portugalska, dosahoval při délce až 10 metrů hmotnosti zhruba kolem 4 tun. O 25 milionů let mladší spinosaurid z ostrova Wight tak dosahoval srovnatelné velikosti a nejspíš byl i mírně větší.

Další pátrání

S přesností nelze určit přesnější rozměry ani tvar těla nového dinosaura. Byly totiž objeveny pouze úlomky jeho bederních, křížových a ocasních obratlů a k tomu část kosti kyčelní, fragment žebra a úlomek dlouhé kosti dolní končetiny. Na základě tohoto nekompletního materiálu není možné získat více potřebných informací, které by nám tohoto dinosaura lépe představily.

Části, ze kterých byla rekonstruována podoba dinosaura •  Anthony Hutchings

Paleontolog Darren Naish a jeho kolegové se proto v blízké budoucnosti chystají vyrazit zpět na lokalitu objevu a pokusí se objevit více fosilií. Pokud uspějí, pak už snad budeme znát odpověď na otázku, jakých rozměrů mohli evropští draví dinosauři skutečně dosáhnout.

Větší než T. rex?

Často je uváděno, že Spinosaurus byl větší než Tyrannosaurus, je to ale pravda? Spinosauři byli opravdu delší, největší známé exempláře obou dinosaurů ukazují, že zatímco T. rex dosahoval délky do 13 metrů, spinosauři mohli měřit i kolem 15 metrů. Významnějším měřítkem velikosti je ale objem těla a s ním související hmotnost živočicha. A v tomto poměřování vyhrává tyranosaurus. Zatímco u lehčeji stavěných spinosaurů hmotnost nepřesáhla 8 tun, největší tyranosauři mohli vážit až kolem 10 tun.

Objev největšího dinosaura: Tyrannosaurus je najednou prcek!

Dinosauří pohřebiště: Místa dávné zkázy