ABC dinosaurů: Sauropod diplodocus byl jedním z nejdelších

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje dalšího pravěkého dinosaura. Diplodokové byli obří býložraví dinosauři, kteří patří mezi typické zástupce skupiny sauropodů. Byli to jedni z nejdelších dinosaurů.

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Diplodocus

Diplodokové byli obří býložraví dinosauři, kteří patří mezi typické zástupce skupiny sauropodů. Sauropodi se vyznačovali extrémně dlouhými krky i ocasy, poměrně malými hlavami, mohutnými soudkovitými trupy a čtyřmi sloupovitými končetinami nesoucími ohromnou hmotnost těchto gigantů.

Sběratelská Enycklopedie ABC dinosaurů pokračuje v ábíčku •  ABC

Zástupci rodu Diplodocus nepatřili mezi nejmohutnější a nejtěžší dinosaury, se svojí délkou až kolem 35 metrů však patřili k nejdelším. V současnosti rozeznáváme dva vědecky platné druhy rodu Diplodocus, a to D. carnegii a D. hallorum. Jejich dlouhá a nízká hlava byla zakončena čelistmi plnými kolíkovitých zubů vhodných k uškubávání vegetace. Podle některých paleontologů se možná dokázali postavit i na zadní a dosáhnout tak na větve ve výšce kolem 11 metrů nad zemí.

Diplodocus Hallorum

Délka: až 35 metrů

Výška (hřbet): až 5 metrů

Hmotnost: až 23 tun

Kdy žili: před 154–152 miliony let

Zástupci diplodoků žili v období pozdní jury (asi před 154 až 152 miliony let) na území dnešních amerických států Colorado, Wyoming, Utah, Montana a Nové Mexiko. Je ale možné, že tito dinosauři žili také na území současné východní Afriky. Jejich fosilie byly poprvé objeveny v roce 1877 a o rok později byl rod Diplodocus stanoven (formálně popsán) paleontologem Othnielem C. Marshem.

Dospělí diplodokové mohli dosáhnout délky až přes 30 metrů a hmotnosti přes 20 tun •  Jan Sovák

Na začátku 20. století daroval americký magnát skotského původu Andrew Carnegie repliky kostry druhu D. carnegii, pojmenovaného na jeho počest, mnoha světovým muzeím (včetně těch v Londýně, Paříži nebo ve Vídni). Díky tomu se stal diplodokus jedním z nejznámějších dinosaurů.

Z deníku Věnceslava Brábka

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem ho při svých cestách časem zaznamenal.

Cesta k řece

Samice diplodoka dovedla své mládě v pořádku až k řece. Byla nervózní a podrážděná, protože neodbytný mladý sameček alosaura je už od rána pronásledoval. Třítunový dravý dinosaurus si sice nemohl troufnout na pětkrát těžší dospělou samici, půltunové mládě ale jeho pohled neodvratně přitahovalo.

Alosaurus udržoval odstup několika desítek metrů a oba diplodoky pomalu následoval. Samice již dříve několikrát varovně zavlnila koncem svého velmi dlouhého, bičovitě se zužujícího ocasu. Potom pokračovala v chůzi a dávala přitom velký pozor, aby mládě nezaostávalo za ní.

Brábek při jednom ze svých dobrodružství •  Jan Sovák

Na břehu se oba dlouhokrcí dinosauři zastavili, aby se napili a odhalili vhodnou mělčinu pro překonání proudu. A to byla právě chvíle pro hladového alosaura. Už nedokázal déle čekat, hlad a lovecká touha otupily jeho ostražitost. Vrhl se na mládě z boku, ale přepočítal se.

Ocas samice diplodoka byl dlouhý dobrých dvanáct metrů, byl tedy delší než celé tělo dravce. Když matka bránící svoje mládě švihla směrem k útočícímu alosaurovi, koneček jejího ocasu překonal rychlost zvuku!

Ozval se ostrý třesk podobný prásknutí biče a dravý dinosaurus utrpěl bolestivou ránu na krku. Překvapený a vyděšený hlasitým zvukem i bolestí okamžitě uskočil a dal se na útěk. Po chvíli už dvojice diplodoků poklidně přecházela říční tok.

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

První díl nové sběratelské encyklopedie ABC dinosaurů (albertosaurus) vyšel v ABC 19/2022. Starší čísla časopisu můžeš dokoupit tady. Předplať si ábíčko (zde), získaš dárek a už ti nic neunikne!

ABC dinosaurů - další díly sěratelské encyklopedie:

ABC dinosaurů: Albertosaurus

ABC dinosaurů: Byronosaurus