ESA BIC: Češi startují do vesmíru

Objevování možností kosmických technologií se věnuje Evropská kosmická agentura skrz síť BIC. Její pobočky v Praze a Brně přináší spoustu skvělých nápadů.

Už jste slyšeli o české raketě pro lety do vesmíru? To není vtip! Opravdu vzniká, jmenuje se Anubis a odstartuje již v druhé polovině příštího roku. S výškou 7,5 metru a průměrem kolem půl metru se do ní žádný kosmonaut nevejde. Místo něj ale raketa pojme náklad biologických vzorků a nejrůznějších technologií, které je zapotřebí otestovat ve skutečných podmínkách mikrogravitace a kosmické radiace.

Nahoru a dolů

Startupová (tedy začínající) firma Suborbitality navrhla Anubis pro suborbitální lety. Po každém startu překoná raketa Kármánovu hranici, která odděluje zemskou atmosféru od kosmického prostoru ve výšce 100 kilometrů a doletí maximálně o 120 km výš. Nedosáhne tedy ani nízké oběžné dráhy, ale do vesmíru pronikne. Následně se vrátí na zemi kontrolovaným pádem.

Mnoho firem využívá volně dostupná data z družic Sentinel evropského programu Copernicus •  ESA BIC Prague

Levnější náklad

Po celou dobu letu budou palubní přístroje Anubisu monitorovat vzorky, které po přistání inženýři vyjmou a vyhodnotí jejich stav. Prospěch z takového letu budou mít vědecké a univerzitní týmy, konstruktéři a podnikatelé. Jeden let totiž může vynést do vesmíru až 75 kilogramů nejrůznějšího typu nákladu a raketa je připravena k mnohonásobným startům. Zásadně tak sníží cenu za vynesení jednoho kilogramu.

Technologie z vesmíru

Možná se ptáte, proč společnost Suborbitality začala Anubis vyvíjet zrovna v České republice. Důvodem je podpora od Evropské kosmické agentury (ESA) skrz pražskou pobočku BIC. Zkratka znamená Business Incubation Centre, tedy inkubátor komerčních nápadů. V případě ESA jde o takové nápady, které nějakým způsobem využívají existující vesmírné technologie. Obvykle berou ty z vesmíru pro pozemské použití anebo naopak vymýšlejí nové přístroje a posílají je do vesmíru jako právě dělá Suborbitality.

Takto poletí Anubis •  ESA BIC Prague

Různé projekty

Kromě Anubisu česká ESA BIC podporuje více jak deset dalších projektů. Najdete tu výzkumy zaměřené na rozvoj zemědělství v Africe nebo na zkoumání starých obrazů, ale také na cyklistiku či na počítačové simulace. Technologie určené pro vesmír totiž mohou najít své uplatnění ve spoustě na první pohled nesouvisejících oborů. S nápady na jejich využití obvykle přicházejí studenti vysokých škol.

Budoucí géniové

Dotáhnout nápad do konce, kdy si ho začnou kupovat zákazníci, to chce víc než studentské nadšení. Potřebujete na to čas, zkušenosti s vedením projektu a samozřejmě peníze nutné na vývoj nového softwarového a někdy i hardwarového řešení. A přesně to všechno poskytuje nadějným začátečníkům BIC. Pomáhá tak stavět na nohy budoucí podnikatele, kteří mohou spolupracovat třeba s Elonem Muskem, NASA, ESA anebo založit vlastní technologický obor.

České projekty Evropské kosmické agentury

Big Terra

Big Terra •  ESA BIC Prague

Aplikace je určena především pro rozvoj zemědělství v nehostinných částech Afriky. Satelitní data kombinuje s údaji z pozemního meteorologického měření a s modely počasí a dokáže pro jednotlivá místa vypočítat optimální čas setby, údržby a sklizně. Farmářské předpovědi dokáže Big Terra promítnout do přehledných diagramů a map.

Festka

Festka •  ESA BIC Prague

O výrobcích rámů super lehkých jízdních kol Festka psalo ábíčko 17/2016. Nyní přicházejí s inovací. Ve svém novém rámu Spectre používají inženýři Festky materiál z uhlíkových vláken, který sloužil pro konstrukci družic. Jeho výhodou je pevnost a zároveň velmi nízká váha. O vylepšený materiál projevují zpětně zájem výrobci plášťů družic a raket.

Foxworks Aerospace

Foxworks Aerospace •  ESA BIC Prague

Tým programátorů dává dohromady simulátor kosmických plavidel, družic a satelitů, který má sloužit jako výuková hra, ale zároveň také jako testovací řešení pro vesmírný průmysl. Inženýři si v něm budou moci ověřit, zda jejich konstrukce odolají všem fyzikálním silám, se kterými se v blízkém vesmíru mohou lidmi vyrobené přístroje setkat.

InsightArt

InSight Art •  ESA BIC Prague

Mezinárodní vesmírná stanice je osazena citlivými detektory radioaktivity a právě od nich je odvozen spektrální rentgen na ověřování uměleckých děl. Supercitlivý přístroj dokáže identifikovat období a dokonce dílnu konkrétního umělce podle použitých barev, a to i skrz několik vrstev malby. Inženýrům se již podařilo objevit zatím neznámé dílo Vincenta Van Gogha ukryté za svrchní malbou jiného obrazu.

NaviRider

Navirider •  ESA BIC Prague

Navigační systémy cílí především na řidiče automobilů. NaviRider namísto toho podporuje motorkáře. Dokáže pro ně najít hodnotnou trasu s výhledy a s optimálním počtem zatáček, najít ostatní motorkáře na silnici anebo přivolat automaticky pomoc při nehodě. Navigace počítá s plnou integrací do evropského satelitního systému Galileo.

SMUP-UQ

SMUP-UQ •  ESA BIC Prague

Nejprve šlo o aplikaci, která dokázala vypočítat trajektorii řízeného pádu družice nebo jiného přístroje z oběžné dráhy. Při takovém úkolu pracoval program s nepřesnými a nejistými vstupními údaji a jeho výsledky tak byly realističtější. Nyní je přepracováván pro průmyslovou simulaci nejrůznějších nárazů a pádů.

Let's EARTH

Let's Earth •  ESA BIC Prague

Satelitní data kombinovaná s databází historického vývoje počasí nacházejí řadu využití i v plánování městské zástavby. S aplikací Amma dokáží budovatelské firmy lépe najít místa pro budování energeticky soběstačných staveb (např. na slunci nebo větru) a ulehčit tak životnímu prostředí.

Evropa ve vesmíru: Také Češi mají kosmickou agenturu