Monstrum v pohybu: Věž pro let k Měsíci míří na startovací rampu

Monstrum v pohybu: Věž pro let k Měsíci míří na startovací rampu
Sdílej
 
Na konci tohoto roku začne návrat člověka na Měsíc v rámci programu Artemis. V NASA chystají obří raketu Space Launch System (SLS), která vynese kosmickou loď Orion na dráhu pro osamocený oblet Měsíce. Raketa se vydá na startovací rampu i s odpalovací plošinou a obří věží.

 

V roce 2023 si to vesmírná loď Orion zopakuje už s lidskou posádkou a v roce 2024 by se měla lidská noha po více než 50 letech opět zabořit do měsíčního prachu. Pokud stavíte raketu, potřebujete také pozemní infrastrukturu a ta je v případě obří rakety SLS extrémní.

Hala VAB: Místo, kde se montují rakety

Hala VAB: Místo, kde se montují rakety

Raketa v obří hale VAB

Raketa se bude montovat v obří hale VAB, o které jsme v ábíčku psali a text najdete i na abicko.cz. Uvnitř haly se skládaly rakety Saturn V programu Apollo a později raketoplány. Raketa SLS bude složena na odpalovací plošině. Její výška je 7 metrů, délka 48 metrů a šířka 40 metrů. Dominantou celé struktury je odpalovací věž.

Zatímco u raketoplánů byla na rampě, kde čekala na příjezd kosmického korábu, SLS bude mít věž po celou dobu vedle sebe. Jejím úkolem je poskytnutí opěry pro raketu a propojení rakety s pozemními systémy. Věž zajistí energii, komunikaci, přístup k lodi, odvětrávání i přísun paliva.

Raketa SLS s odpalovací věží •  NASA, Wikipedia

Odpalovací věž

Samotná odpalovací věž má výšku 108 metrů. K raketě SLS je připojena několika rameny. Nejzajímavější se nachází ve výšce 84 metrů. Posádka prostřednictvím tohoto ramene nastoupí do lodě Orion na vrcholu rakety před letem k Měsíci.

Další ramena slouží k propojení pozemních systémů a rakety. Používají se pro napájení, vedou tudy hadice pro chlazení elektroniky nebo odvětrávání. Uvnitř rakety bude kapalný vodík a kyslík. Část paliva však uniká ve formě plynu a je potřeba ho odvětrávat.

Rameny také povedou kabely pro elektronické a datové propojení rakety. K odsunutí ramen dojde až krátce před startem.

Pásový přepravník Crawler s odpalovací věží •  NASA, Wikipedia

Pásový přepravník Crawler

Raketu s odpalovací plošinou a věží dopraví na startovací rampu pásový přepravník, kterému se říká Crawler. Rozměry má úctyhodné: 35 x 40 metrů a hmotnost 2720 tun. Jeho nosnost je přes 8 tisíc tun, což znamená, že by uvezl 20 plně naložených dopravních letadel.

Každý z celkových osmi pásů se skládá z 57 dílů. Pohon tvoří 16 trakčních motorů poháněných čtyřmi generátory. Dva dieselové motory, které pohánějí tyto generátory, mají výkon 2 750 koní. Spotřeba tohoto monstra činí 350 litrů na kilometr.

Pásový přepravník Crawler s odpalovací věží •  NASA, Wikipedia

Speciální cesta

Na českých silnicích kontroluje policie hmotnost kamionů, protože příliš těžký náklad poškozuje povrch dálnice. Maximální povolená hmotnost je 48 tun. V případě pásového přepravníku mluvíme o tisících tun. Speciální tak musí být i cesta, která je vyrobena z drceného říčního kamene.

Z montážní haly je to na startovací komplex přes 6 kilometrů. Přepravník jezdí šnečím tempem 1,6 km/h, takže mu cesta zabere okolo pěti hodin. Pokud se objeví nějaký problém nebo Floridu ohrozí hurikán, může se sestava kdykoliv vrátit zpět do haly.

Celá platforma už v rámci testů jela několikrát na rampu a zpět. Na konci příštího roku pojede poprvé i s raketou SLS!

Člověk znovu na Měsíci: Kdy se začne stavět stanice Měsíční brána?

Člověk znovu na Měsíci: Kdy se začne stavět stanice Měsíční brána?

NASA vybavila nové skafandry nejmodernějšími technologiemi

NASA vybavila nové skafandry nejmodernějšími technologiemi

S těžbou kyslíku na Měsíci pomůže elektřina a chemie

S těžbou kyslíku na Měsíci pomůže elektřina a chemie

 

Články odjinud