13 vesmírných stopařů. Obří raketa vezme k Měsíci průzkumné sondy

Na konci letošního roku nebo spíše na začátku toho příštího odstartuje na svůj první let raketa SLS (Space Launch System). Kromě hlavního nákladu, kterým je kosmická loď Orion, vynese do vesmíru i 13 CubeSatů s různými výzkumnými úkoly. Jednou ze sond bude také NEA Scout, o které podrobně píšeme v ABC č. 17.

Vesmírnou raketu SLS staví NASA pro program Artemis, kterým chce vrátit člověka na Měsíc. Raketa bude vynášet astronauty v lodi Orion. Dopraví je na oběžnou dráhu Měsíce, kde přestoupí do stanice a od ní se vydají na povrch.

Při prvním letu nové rakety většinou člověk neletí. Nejdříve se musí vše vyzkoušet. Výjimkou byl let v roce 1981, kdy byli na palubě dva piloti. Bez nich by totiž raketoplán nepřistál.

Návrat na Měsíc už nestačí: Teď tam zůstaneme!

Vzácný náklad

Raketa SLS při prvním letu (mise Artemis 1) vynese prázdnou loď Orion na oblet Měsíce. Ponese ale ještě „sekundární užitečné zatížení“. Na palubě bude 13 CubeSatů. Jedná se o malé družice ve tvaru krychle o hraně 10 centimetrů. Jedna krychle častokrát nestačí, takže CubeSaty se mohou skládat ze dvou, tří i šesti krychlí.

Průběh mise Artemis 1. Písmeny A, B, C, D jsou znázorněny místa, kde budou vypuštěny Cubesaty. •  NASA

Cesta k Měsíci

CubeSaty budou umístěny ve slotech v adaptéru, který propojuje raketu SLS s vesmírnou lodí Orion. Raketa SLS odstartuje ze Země. Od velkého centrálního stupně se odpojí urychlovací stupeň CLPS s lodí Orion, který svým motorem udělí lodi potřebnou rychlost pro opuštění oběžné dráhy Země a cestu k Měsíci.

Jakmile motor dokončí svou práci, Orion se od CLPS odpojí. Tím se uvolní místo a z adaptéru budou postupně vypouštěny jednotlivé CubeSaty. Poslední dokonce až poté, co vyhaslý urychlovací stupeň obletí Měsíc. Oddělení CubeSatů můžete vidět na videu níže, které ukazuje celý průběh mise Artemis 1 a to včetně návratu a přistání lodě Orion. Uvolnění CubeSatů je v čase 3:22 až 3:30.

CubeSaty: Malí výzkumníci:

CubeSaty, které vynese raketa SLS, mají otestovat nové technologie, nebo provádět jednoduchý výzkum:

ArgoMoon

CubeSat ArgoMoon je navržený společností Argotec ve spolupráci s Italskou vesmírnou agenturou. Jeho úkolem bude snímkování ICPS za účelem získání údajů o misi a historických záznamů. Bude demonstrovat technologie nezbytné pro manévrování a provoz malé kosmické lodi v blízkosti ICPS.

BioSentinel

Jde o astrobiologickou misi, která bude pomocí kvasinek zjišťovat, měřit a porovnávat vliv záření v hlubokém vesmíru na živé organismy.

Člověk v beztíži: Ve vesmíru vyrostete a dostanete rýmu

CuSP

CubeSat CuSP byl navržený v Southwest Research Institute. Bude studovat částice ze Slunce, které mohou ovlivnit život na Zemi od rušení rádiové komunikace, přes poškození družic a energetických soustav.

EQUULEUS

Jeho úkolem bude snímkovat zemskou plazmosféru za účelem studia radiačního prostředí v okolí Země.

Lunar Flashligh

Jeden z CubeSatů, který se zaměří přímo na Měsíc. Z oběžné dráhy Měsíce bude hledat obnažený vodní led na dně kráterů v okolí jižního pólu a mapovat jeho koncentraci.

Lunar IceCube

Bude mít podobné úkoly jako Lunar Flashligh

LunaH-Map

Další z CubeSatů pro výzkum Měsíce. Bude mapovat vodík v kráterech poblíž jižního pólu Měsíce a sledovat hloubku a rozložení sloučenin bohatých na vodík, jako je voda.

NEA Scout

Malá sluneční plachetnice NEA Scout bude poháněna tlakem slunečního záření. Jejím cílem bude doletět k jedné z blízkozemních planetek a pořídit její záběry. O sondě NEA Scout píšeme v ABC č. 17, které si můžete koupit zde.

Malá sonda s pomocí sluneční plachty odletí k asteroidu. Unikátní bude i způsob, jakým opustí Zemi. Víc prozradí časopis ABC č. 17/2021 •  ABC

OMOTENASHI

Japonská sonda pro studium radiačního prostředí Měsíce. Hlavním úkolem ale bude přistání na Měsíci. Experiment má prokázat, že se na povrchu dá přistát i s velmi malou sondou a za relativně malé finanční prostředky.

LunIR

Sonda navržená společností Lockheed Martin, která má proletět kolem Měsíce a prozkoumat povrch pomoci spektroskopie.

Cislunar Explorers

Ve skutečnosti jde o dva CubeSaty. Každý typu 3U, což znamená, že se skládá ze tři krychlí. Sondy mají prokázat životaschopnost neobvyklého pohonu, který je založený na elektrolýze vody a meziplanetární optické navigace na oběžné dráze Měsíce. Navrhla ji Cornellova univerzita v Ithace ve státě New York.

CU-E3

CU-E3 bude demonstrovat dálkovou komunikaci při pobytu na heliocentrické oběžné dráze kolem Slunce. Sondu navrhla Coloradská univerzita v Boulderu.

Tým Miles

Sonda předvede dálkovou komunikaci na heliocentrické oběžné dráze a ukáže techniky řízení trajektorie s nízkým tahem pomocí hybridního iontového motoru. Navrhla ji floridská firma společnost Fluid and Reason, LLC.

Vypusťte si vlastní družici: Revoluce na oběžné dráze