Zvláštní české bojové auto: Škoda Tudor má divnou minulost, podívejte se!

Zvláštní české bojové auto: Škoda Tudor má divnou minulost, podívejte se!
Sdílej
 
Ve sbírkách Muzea Policie ČR najdete nezvyklý automobil s podivnou minulostí. Bojový Tudor je přezdívka pohotovostního osobního automobilu Škoda 1101 P, který sloužil v československé armádě, u pohraniční stráže i Sboru národní bezpečnosti. Dnes jde o vyhledávaný muzejní unikát.

Správné označení „Bojového Tudora“ je pohotovostní osobní automobil Škoda 1101 P. Automobilka v Mladé Boleslavi jich v letech 1948 až 1951 vyrobila 4237 kusů. Sloužily v československé armádě i u pohraniční stráže. Používal je také Sbor národní bezpečnosti (SNB), což bylo tehdejší označení policie. Právě od příslušníků těchto složek si vysloužily přezdívku „Bojový Tudor“ neboli „boják“.

Pohotovostní vozidlo domácí výroby

Důvodem vzniku tohoto nevšedního vozu byl nevyhovující autopark našich ozbrojených složek po druhé světové válce. Pestrá směs typů vozidel z různých zemí, mnohdy ve špatném technickém stavu, byla zdrojem častých potíží.

Stalo se například, že jedné stanici SNB na Šumavě se porouchal ojetý německý VW Kübelwagen KdF, ale automechanici v dílně k němu neměli náhradní díly. Po dlouhém shánění našli u silnice v příkopu opuštěný nepojízdný vrak stejného typu a v něm  potřebnou součástku. „Kaďour“ opět jezdil, dokud se v něm neporouchalo něco jiného. Takových případů bylo tehdy hodně a řada jednotek auta vůbec neměla. Problém nevyřešila ani malá série aut Tatra 57 K, neboli „kačena“. Vedlo to k požadavku na urychlené zavedení nového pohotovostního vozidla domácí výroby. 

Přestavba civilního auta

Vývoj zcela nového typu by byl zdlouhavý. Konstruktéři proto využili podvozek, motor a další části civilního osobního automobilu Škoda 1101 Tudor, jehož sériová výroba začala v roce 1946. Jeho oblou uzavřenou karoserii nahradili pohotovostní čtyřmístnou hranatou, otevřenou, se stahovací plátěnou střechou a sklopným předním sklem a „Bojový Tudor“ byl na světě.

Řidiči na útvarech si vozy oblíbili pro odolnost konstrukce a snadnou údržbu. Přesto, že to vlastně nebyl plnohodnotný terénní automobil, průchodnost terénem a schopnost jízdy po špatných lesních cestách měl mnohem lepší, než se původně předpokládalo. 

Dobový pohled pod kapotu zachovalého kusu bojového Tudoru Škoda 1101 P, který přešel do sbírek policejního muzea. Všimněte si skromného motoru, který však měl poměrně velký obsah •  Muzeum policie České republiky

Bojový Tudor se staženou střechou a v barvách tehdejší policie – Veřejné bezpečnosti •  Muzeum policie České republiky

Dneska muzejní unikát

Většina vozů Š 1101 P sloužila v hnědozelené barvě. Některá vozidla SNB, používaná veřejnou bezpečností (VB) v pořádkové a dopravní službě, dostala modrý nátěr s bílým, červeně lemovaným pruhem a nápisem HLÍDKA VB. Dosloužily do konce 50. let. Tehdy je postupně nahrazovaly nové typy.

Vyřazené „bojáky“ poté dosluhovaly zejména v lesnictví, zemědělství nebo u dalších civilních organizací a soukromých majitelů. Dodnes se jich dochovalo jen málo. Vůz v muzejní sbírce má výrobní číslo 132107. Původně sloužil u pohraniční stráže v Plané u Mariánských lázní. Nyní ho bohužel neuvidíte, čeká v depozitáři na generální opravu. Jeho čas ale ještě přijde.

Škoda 1101 P: Bojový Tudor

hmotnost: 1100kg 

rozchod předních kol: 1200mm

rozchod zadních kol: 1250mm

rozvor náprav: 2485mm

pneumatiky: 5.5x16.00

max. rychlost: 100 km/h

spotřeba benzínu: 8,5l/100km

spotřeba oleje: 0,2 l/100 km

Motor: čtyřválcový, řadový, čtyřtaktní, chlazený vodou, o obsahu 1895 ccm, vrtání: 68 mm, zdvih: 75 mm, výkon: 32 Hp, mazání oběžné-tlakové, zapalování bateriové 6 V. 

Převodovka: mechanická, řadicí páka na podlaze, 4 rychlostní stupně vpřed, 1 vzad, 3. a 4. stupeň synchronizován. 

Rám-podvozek: vidlicový-trubkový, s pohonem zadních kol kardanovou hřídelí, všechna kola nezávisle odpružená příčnými listovými péry, vpředu s hydraulickými tlumiči. 

Brzdy: nožní hydraulická na všechna 4 kola, ruční mechanická na zadní kola. 

Řízení: šnekové, na levé straně.

Autor článku Jan Holub pracuje jako edukátor Muzea policie ČR.

Záhadný případ stejných otisků: Skutečný český true crime a jak ho četníci vyřešili

Záhadný případ stejných otisků: Skutečný český true crime a jak ho četníci vyřešili

Tank Roboton na poli: Český robot je zemědělec se zlatými ručičkami

Tank Roboton na poli: Český robot je zemědělec se zlatými ručičkami

Záhada vyřešena! Tajemný Olgoj chorchoj je v pražské zoo

Záhada vyřešena! Tajemný Olgoj chorchoj je v pražské zoo

Autor

Jan Holub

True Crime z protektorátu: Jak inspektor Laštovička přelstil GestapoČetník s pancéřovou pěstí: Zapomenutý hrdina Pražského povstáníMuzeum Policie: Jak to vypadá mezi četníky a zločinci?
 

Články odjinud