S Martinem Macíkem a jeho tatínkem, který se jmenuje úplně stejně, se setkávám v sídle týmu MM Technology v Sedlčanech. Je konec ledna 2025 a ve vzduchu je stále cítit atmosféra nedávného triumfu na prestižní dálkové rallye. Za úspěchem dvojnásobného vítěze Rallye Dakar a jeho týmu ale stojí nejen skvělé sportovní výkony. Příběh Martina Macíka mladšího je i příběhem rodinné spolupráce, technologických inovací a podnikatelské odvahy.
Jezdec už od dětství
„Ve startovním poli kamionů je jen asi pět jezdců, kteří jsou schopni opakovaně vyhrávat. Je to nejen o penězích, ale taky o duši závodníka,“ říká Martin Macík mladší. Jeho vlastní cesta začala v roce 2013, kdy poprvé okusil atmosféru Dakaru jako navigátor=. Byla to ideální příležitost poznat závod ze všech úhlů – od navigace přes strategii až po technické aspekty.
Ještě předtím si ale prošel klasickou motorsportovou průpravou: Jako dítě začínal v motokárách, pak přesedl do rallycross, až došel k prvním zkušenostem s velkými závodními speciály. V roce 2015 už seděl za volantem závodního kamionu a začal psát svou vlastní kapitolu v historii Rallye Dakar. Bylo mu 25 let a ve své kategorii byl nejmladším jezdcem Dakaru.
VIDEO ABC s Martinem Macíkem, tehdy nejmladším jezdcem Rallye Dakar
V kabině závodní liazky rallye Daka • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský
Závod pro profíky
V Rallye Dakar 2025 startovalo 44 posádek kamionů. „Když jsem začínal já, na startu stálo přes osmdesát kamionů,“ vzpomíná Martin Macík starší, který na Dakaru poprvé startoval v roce 2003. O dva roky dříve vzal tehdy svého dvanáctiletého syna do Senegalu nasát atmosféru této nejslavnější rallye. A oba jí totálně propadli.
„Dneska startuje polovina kamionů, co startovala tehdy, a jsou to všechno profesionální týmy. Amatéři prakticky zmizeli, protože nemají šanci se prosadit. Účast v závodu už je natolik drahá, že to samo od sebe funguje jako síto,“ popisuje proměnu závodu. O to více fascinující je, že v letošním startovním poli stálo devět kamionů, které vznikly v dílnách rodinné firmy Macíkových MM Technology.
Syn, který potřebuje spát
Vztah otce a syna Macíkových je ukázkovým příkladem mezigenerační spolupráce. Martin starší se přesunul ze závodní kabiny kamionu do role technického vizionáře týmu. Sehraný tandem z dob synových závodních začátků postupně přerostl v profesionální partnerství, které co do úspěšnosti v českém motorsportu nemá obdoby. Syn sbírá vavříny na závodních tratích, otec se věnuje vývoji nových technologií v sedlčanských dílnách.
Rozdělení rolí se skvěle osvědčilo – každý se soustředí na oblast, ve které vyniká, přitom oba dva mají přesah do oblasti toho druhého. Otec přináší do týmu neocenitelné zkušenosti z dob afrického Dakaru a technické znalosti, syn zase mimořádný závodní talent a moderní přístup k řízení týmu. Rozdíly jsou však na nich na první pohled patrné. „Martin musí na rozdíl ode mě spát i osm hodin denně,“ směje se Macík starší a skutečně vypadá, že on sám spánek vůbec nepotřebuje. Příroda mu nadělila přirozenou houževnatost.
Technologická převaha
„Současný Dakar je hlavně o technice a technologiích,“ říká Martin Macík mladší. „Závodní speciály jsou na úplně jiné úrovni než dřív. Jsou bezpečnější a pohodlnější, ale zároveň mnohem výkonnější a spolehlivější.“
MM Technology se za poslední roky proměnila v profesionální malou automobilku. V sedlčanských dílnách vznikají závodní speciály, které jsou unikátní ve všech směrech, ať už se jedná o motor, převodovku, podvozek nebo kabinu. Tým zahrnuje široké spektrum specialistů – od konstruktérů přes mechaniky až po programátory. „Tady má každá součástka svůj příběh,“ vysvětluje Macík starší. „Někdy trvá měsíce, než najdeme ideální technické řešení.“
Cesta na vrchol
Historie závodních kamionů MM Technology sahá až do roku 2002, kdy Martin Macík starší pořídil svůj první závodní speciál – ojetý dakarský LIAZ z roku 1992. Od té doby firma ušla obrovský kus cesty. Postupným vývojem a zdokonalováním své techniky se vypracovala mezi světovou špičku v oblasti konstrukce závodních kamionů. Milníkem bylo vytvoření vlastního šasi MMT první generace v roce 2005, následoval vývoj několika závodních speciálů, přičemž každá nová generace přinášela významná vylepšení.
Od prvního prototypu LIAZ EVO1 s celohliníkovou kabinou v roce 2007 přes úspěšný model EVO 2 s motorem Deutz až po legendárního Frantu – LIAZ EVO4, který představoval vrchol vývoje této modelové řady. Významným krokem vpřed byl přechod na „čumákovou“ koncepci s modelem IVECO EVO1 v roce 2019. Tento vůz, vyvinutý kompletně u nich včetně motoru a podvozku třetí generace, položil základ pro založení společnosti MM Technology v roce 2020.
Nový závodní dravec
Současná generace závodních speciálů MM Technology s označením EVO4 reprezentuje naprostou technologickou špičku. Jejich srdcem je třináctilitrový motor produkující ohromujících tisíc koní, což odpovídá výkonu deseti běžných osobních automobilů. Přes svou gigantickou sílu si však vůz zachovává vynikající ovladatelnost díky odladěným rozměrům.
Závodní speciál váží 8,76 tuny a jeho rozměry – délka necelých 7 metrů, šířka 2,5 me=tru a výška 3,3 metru – představují optimální kompromis mezi stabilitou a průchodností terénem. Technologická vyspělost se projevuje i v kokpitu závodního speciálu. Palubní systémy, vyvinuté vlastním týmem programátorů, poskytují posádce v reálném čase všechny klíčové informace.
Testováno v pouštích
Než se ale nový závodní speciál postaví na start, absolvuje náročný testovací program. Tým MM Technology pravidelně vyráží do Tuniska, kde v pouštních podmínkách podobných těm závodním prověřuje všechny komponenty. Testování zahrnuje jízdy v různých terénech od kamenitých cest přes písečné duny až po rychlé šotolinové úseky. Každý test přináší nové poznatky. „Někdy stačí malá změna v nastavení a auto se chová úplně jinak,“ vysvětluje Macík starší. „Všechno proto důkladně dokumentujeme a analyzujeme.“
Miliony eur
„Když mi někdo řekne, že Dakar je drahý koníček, tak se musím smát,“ říká Martin Macík mladší. „Tohle už dávno není koníček, je to profesionální sport na nejvyšší úrovni.“ Jedna sezona včetně Dakaru stojí 1,2 až 1,5 milionu eur, samotný závodní kamion vyjde na 600 tisíc eur. MM Technology proto vyvinul unikátní obchodní model pro své závodní speciály, které prodává konkurenčním týmům. Zákazníkům nabízí několik úrovní spolupráce – od prostého prodeje kamionu bez následné péče až po kompletní podporu včetně technického servisu.
„Není to jen prodej auta,“ zdůrazňuje Martin Macík starší. „Předáváme své know-how, učíme mechaniky, pomáháme s přípravou do závodu.“ V současnosti se MM Technology stará o kompletní servis devíti závodních kamionů na Dakaru, z nichž pět dokončilo letošní ročník na předních pozicích. A to je v tak náročné rallye obrovský úspěch.
Plný závodní kalendář
MM Technology se vedle Dakaru účastní i dalších významných sérií dálkových rallye. V rámci světového poháru W2RC pravidelně startují na Rally du Maroc, která slouží jako klíčová příprava před Dakarem. Důležitou součástí sezony je Abu Dhabi Desert Challenge, kde tým získává zkušenosti s jízdou v dunách pouště Rub al-Chálí. Program doplňují závody série BAJA.
Stejně důležitá jako technická příprava je ale i ta fyzická. „Na Dakaru musíte vydržet extrémní zátěž dva týdny v kuse,“ vysvětluje Martin Macík mladší. „Bez pravidelného tréninku to nejde.“ Jeho příprava zahrnuje silový trénink, kardio i speciální cviky na podporu koncentrace. „A samozřejmě spánek,“ dívá se s úsměvem na otce. „I když někteří to vidí jinak.“
VIDEO ABC v garáži s Martinem, tehdy nejmladším jezdcem Dakaru
V garáži nejmladšího jezdce Dakaru • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský
Porazit strach
„Je to taky o překonávání strachu. Já mám strach pořád,“ přiznává Macík mladší. „Když jako první vyjíždíte strmou stometrovou písečnou dunu, nebo ji naopak sjíždíte… Jsem přesvědčený, že v takové situaci se strachy podělá každý. První posádky, obvykle ty nejlepší v kategorii, projedou stopu ostatním a ukážou jim tak, jak přírodní překážku překonat. Ty další mají pak mnohem snadnější práci.“
Martin se musel naučit se svým strachem pracovat. Když se něčeho bojí, jde do toho naplno, dokud ten strach neporazí. Z původní slabiny se díky intenzivnímu tréninku stala jedna z jeho silných stránek.
Zázemí v Sedlčanech
Základna týmu v Sedlčanech prošla od roku 2017, kdy se ábíčko za Martinem Macíkem mladším vypravilo poprvé, významnou modernizací. Kromě výrobních hal a dílen zde vzniklo i moderní vývojové centrum s vlastní testovací laboratoří. Tým disponuje špičkovými technologiemi včetně 3D tisku pro výrobu prototypů.
V areálu sídlí také mediální agentura MM Production Agency, která se stará o komunikaci s fanoušky a partnery. Show Posedlí Dakarem, která vzniká právě zde, se stala významným prostředkem pro propagaci týmu i celého motorsportu. „Chceme lidem ukázat, že za úspěchem není jen rychlá jízda,“ vysvětluje Macík mladší. „Je to komplexní sport, kde hraje roli spousta faktorů.“
Pohled do budoucnosti
V plánech týmu figuruje stavba dalších tří kamionů specifikace EVO4. „Tohle je pořád teprve začátek,“ usmívá se Martin Macík starší. Aktuálně už MM Technology pracuje na nové generaci vozů EVO5. Budou mít příznivější aerodynamiku, lepší elektroniku, pokročilé systémy pro sledování všech parametrů v reálném čase. Na trať by se měly postavit za dva roky.
Při pohledu na to, jak tým MM Technology funguje, je mi jasné, proč má tak výjimečné úspěchy. Opravdová láska k motorsportu se tu kombinuje s podnikatelským duchem, technologickou precizností i mimořádným talentem. A také čistě profesionálním přístupem. V době, kdy se Dakar výrazně profesionalizuje a konkurence zostřuje, otec a syn Macíkovi představují budoucnost.
Rallye Dakar
Legendární závod terénních vozidel
Legendární závod terénních vozidel Rallye Dakar vznikl v roce 1979 z iniciativy francouzského motocyklisty Thierry Sabina. Po dramatickém zážitku ze saharské pouště vytvořil závod spojující Evropu s Afrikou. Původní trasa z Paříže do senegalského Dakaru se ale jezdila jen do roku 2007. Bezpečnostní rizika v Mauritánii vedla k přesunu do Jižní Ameriky, kde se závod konal v letech 2009 až 2019. Od roku 2020 hostí Rallye Dakar Saúdská Arábie, nabízející ideální mix terénu a zázemí. Současný formát zahrnuje trasu dlouhou přes 8000 kilometrů, z toho více než polovinu tvoří měřené úseky.
Posedlí Dakarem
Závodní speciály a autogramy
Potřeba přiblížit českým fanouškům zákulisí nejtěžšího závodu světa stvořila fenomén jménem Posedlí Dakarem. Má dvě podoby – jako turné tříhodinových talk show v kulturních centrech po celé republice a jako jednodenní letní open air festival. Představení kombinuje exkluzivní záběry s živým vyprávěním a interakcí s publikem. Technická sekce odhaluje detaily konstrukce závodních speciálů, nechybí ani prezentace techniky naživo a autogramiáda. Letošní turné talk show odstartovalo už v únoru v Sedlčanech a končí v dubnu v pražském Kongresovém centru. Více na www.posedlidakarem.cz
Podpora budoucích jezdců
Motosport a MM Technology
MM Technology také podporuje mladé talenty z jiných oblastí motorsportu, v jejích barvách už závodí nadějný Lukáš Pech v rallycrossu a Ondřej Pospíšil v autokrosu. Nejnovějším přírůstkem do týmu je teprve osmiletý Lukáš Kotek, který pokračuje v rodinné závodnické tradici. Jeho otec Tomáš, jehož závodní úspěchy kdysi ábíčko dlouhodobě sledovalo, je dvojnásobným mistrem Evropy v rallycrossu a úspěšným jezdcem v mnoha disciplínách.
Lukáš Kotek zahájil svou kariéru na jaře 2022 a hned v první sezoně s Racer Buggy 160 obsadil páté místo. V roce 2024 přestoupil do silnější třídy RB 125 s výkonem až 25 koní, kde prokázal svůj potenciál ziskem stříbrné příčky v Sedlčanech. Pro sezonu 2025 plánuje účast ve dvaceti závodech s cílem probojovat se mezi čtyři nejlepší jezdce v Mistrovství ČR.
Minibox Macíkova kamionu Bohuš z Rallye Dakar vyšel jako vystřihovánka v časopisu ABC:
