Programování s micro:bitem a Teodorem: Hra na postřeh – Návod na test reakce (5. díl)

Programování s micro:bitem a Teodorem: Hra na postřeh – Návod na test reakce (5. díl)
Sdílej
 
Chcete si změřit reakční čas? Naprogramujte si vlastní hru na postřeh pomocí micro:bitu. Tento jednoduchý návod vás provede krok za krokem, jak využít tlačítka a měření času v milisekundách ke změření vaší rychlosti.

Po odstartování hry stiskem tlačítka A se po (náhodné) chvilce na displeji micro:bitu ukáže obrázek. Vaším úkolem je pak co nejrychleji stisknout tlačítko B. Následně se ukáže váš reakční čas v milisekundách.

Reakční čas je doba, za kterou váš mozek potřebuje na to, aby vyhodnotil, že oči vidí daný obrázek, a pošle impulz svalu v prstu na ruce, aby stiskl tlačítko. Zvládnete se dostat s časem pod 200 milisekund?

Jak dlouho? Měření času v milisekundách (ms) na micro:bitu

Pro počítače je jedna sekunda dlouhá doba, proto budeme používat milisekundy (ms). Jedna sekunda je 1000 ms. Micro:bit má v sobě hodiny a neustále sám počítá, jak dlouho je zapnutý. Tento čas je uložený v proměnné Vstup > doba běhu (ms).

Programování startu hry (Tlačítko A)

Tlačítkem A se spustí hra. Jakmile se ukáže duch, hráč musí co nejdřív zareagovat •  Václav Krejčí

Do plochy přidáme příkaz při stisknutí tlačítka A, a aby byla hra zajímavější, chvilku počkáme, než ukážeme obrázek. Toho docílíme tím, že nejprve přidáme příkaz čekej, a do něj zacvakneme příkaz náhodné číslo ze sekce Matematika. Hodnoty nastavíme třeba od 500 ms (půl sekundy) do 3000 ms (tři sekundy).

Poté si vytvoříme novou proměnnouČas Začátku Hry“ (v sekci Proměnné) a uložíme si do ní, jak dlouho je micro:bit spuštěný. Tento čas je uložený v proměnné doba běhu (ms) v sekci Vstup > více. Jakmile máme čas uložený, ukážeme libovolný obrázek příkazem ukaž ikonu – třeba ducha. To, aby hráč věděl, že hra začala a má stisknout tlačítko B.

Výpočet reakčního času (Tlačítko B)

Po stisku tlačítka B vypočítáme reakční čas a zobrazíme jej na displeji •  Václav Krejčí

Jakmile hra běží, micro:bit by měl čekat, než hráč stiskne tlačítko B. Proto přidáme příkaz při stisknutí tlačítka B. Nejprve si znovu uložíme, jak dlouho je micro:bit spuštěný, tentokrát ale do nové proměnnéČas Stisku B“. Nakonec chceme vypočítat, jak dlouhá doba uplynula mezi začátkem hry a stiskem tlačítka B. Pro přehlednost vytvoříme novou proměnnouČas Reakce“.

Jak vypočítáme reakční čas? Pokud se po stisku tlačítka A ukázal obrázek například v čase 1000 ms a hráč stisknul tlačítko B v čase 1200 ms, reakční čas bude 200 ms. Z toho můžeme odvodit, že reakční čas je čas stisku tlačítka B minus čas od začátku hry.

Nastavíme proto proměnnou Čas Reakce na rozdíl dvou čísel – příkaz 0-0 ze sekce Matematika a do příkazu zacvakneme proměnné Čas Začátku Hry a Čas Stisku B. Nakonec už jenom takto vypočítaný reakční čas ukážeme na displeji příkazem zobraz číslo.

Hotová hra na postřeh a tipy na vylepšení

Hotová hra – jakmile vidíte ducha, je čas stisknout tlačítko B! •  Václav Krejčí

A to je vše! I takto jednoduchá hra dokáže zabavit na překvapivě dlouhou dobu. Obzvlášť když kolem sebe máte někoho, s kým můžete reakční čas porovnat a soutěžit. Hru můžete dále vylepšovat – co třeba po zapnutí ukázat šipku doleva, aby hráč věděl, že má stisknout tlačítko A pro start hry? Nebo u reakčního času ukázat i jednotky (ms), aby bylo jasné, co číslo znamená?

To vše už by pro vás měla být hračka, tak hodně štěstí s programováním!

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak naprogramovat jednoduchou hru (4. díl)

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak naprogramovat jednoduchou hru (4. díl)

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak naprogramovat hrací kostku (3. díl)

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak naprogramovat hrací kostku (3. díl)

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak udělat hru Kámen-nůžky-papír (2. díl)

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak udělat hru Kámen-nůžky-papír (2. díl)

Autor

Václav Krejčí

Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak udělat hru Opice chytá banány (6. díl)Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak naprogramovat jednoduchou hru (4. díl)Programování s micro:bitem a Teodorem: Jak naprogramovat hrací kostku (3. díl)
Klíčová slova:
hra, programovani, návod, Micro:bit, MakeCode
 

Články odjinud