Ztratili jste někdy hrací kostku? Můžeme jí velice jednoduše naprogramovat pomocí micro:bitu!
Krok 1: Základní kostka s náhodným číslem
Pro zjednodušenou verzi kostky potřebujeme pouze tři příkazy: příkaz při stisknutí tlačítka A ze sekce Vstup, příkaz zobraz číslo ze sekce Základní a příkaz náhodné číslo ze sekce Matematika. Po zacvaknutí všech příkazů do sebe nastavíme náhodné číslo od 1 do 6 (pro klasickou šestistěnnou kostku).
Krok 2: Vylepšení pomocí senzoru pohybu (akcelerometru)
Místo tlačítka A můžeme náhodné číslo ukázat, když micro:bitem zatřeseme. Na micro:bitu je totiž akcelerometr – senzor, který měří pohyb. Dokáže vyhodnotit, zda micro:bit padá, jak je otočený nebo jestli s ním někdo třese. Všechny tyto události jsou dostupné pomocí příkazu při pohybu ze sekce Vstup. My použijeme možnost došlo k zatřesení. Do tohoto příkazu přesuneme náš předchozí příkaz zobraz číslo.
Krok 3: Uložení čísla do paměti (proměnné)
Proměnná je místo v paměti, kam můžeme ukládat data a později se k nim vracet. My si do paměti chceme uložit naše vygenerované (vylosované) náhodné číslo – později se nám bude hodit.
Nejprve v sekci Proměnné zvolíme možnost Vytvořit proměnnou a nastavíme jméno na „Moje číslo“. Poté ze stejné sekce přidáme příkaz Nastav Moje číslo a opět jej nastavíme na náhodné číslo od 1 do 6. Nakonec v příkazu zobraz číslo ukážeme hodnotu proměnné Moje číslo (tuto proměnnou přetáhneme ze sekce Proměnné). Program funguje úplně stejně, teď ale máme číslo uložené v paměti.
Krok 4: Zobrazení teček místo čísel (finální kostka)
Kostku můžeme vylepšit tím, že místo čísla ukážeme daný počet teček – stejně jako na skutečné kostce. Začneme tím, že když padne jednička, ukážeme jednu tečku. Ze sekce Logika přidáme podmínku Když, a do ní ze stejné sekce zacvakneme porovnání 0=0. Místo prvního porovnání zacvakneme naši proměnnou Moje číslo. Když se bude rovnat jedna, ukážeme obrázek jedné tečky pomocí příkazu ukaž tvar ze sekce Základní.
Nyní už stačí jen rozšířit podmínku pro všech šest čísel. U příkazu když postupně klikáme na tlačítko plus, přidáme porovnání ze sekce Logika, proměnnou Moje číslo ze sekce Proměnné a další obrázky pomocí příkazu ukaž tvar. Výsledný program je trochu delší, ale umožní nám přesně nastavit, jaký obrázek ukázat pro jednotlivé čísla.
Další nápady a vylepšení
Co takhle použít příkaz ukaž ikonu a udělat obrázkovou kostku? Nebo místo klasické kostky udělat třeba kostku dvanáctistěnnou? Fantazii se meze nekladou.