Vojenská technika: Nacistický drak zkrocený Čechoslováky

Vojenská technika: Nacistický drak zkrocený Čechoslováky
Sdílej
 
FA 223 Drache (Drak) byl průzkumný a dopravní vrtulník vyvinutý na počátku druhé světové války v nacistickém Německu.

 

 

Jednalo se o první sériově vyráběný vrtulník. Kvůli postupu spojenců a blížící se porážce Německa se stihlo vyrobit pouze 20 kusů. Po válce bylo několik zbývajících strojů ukořistěno a jeden z nich byl prvním vrtulníkem, který přeletěl kanál La Manche do Anglie. Dva kusy byly zrekonstruovány v Československu a sloužily u policie a armády až do roku 1955. FA 223 Drache se u nás ke konci války i vyráběl.

 

NÁVOD NA SLEPENÍ

TRUP

1. Stavbu zahájíme zkompletováním trupu 1 – pečlivě vytvarujeme jeho spodní část. Pokračujeme spojovací částí 2, k níž připojíme vytvarovanou ocasní část 3 a její zakončení 4.

2. Připravíme si svislou ocasní směrovku 5. Pozor, má nepravidelný tvar, který se směrem ke spodní části rozšiřuje. Lepidlo bychom měli nanášet pouze na bílé chlopně a zoubky. Po jejím zkompletování ji připevníme na vyznačená místa na dílu 4.

3. Trup v přední části uzavřeme kabinou 6. Při lepení dbejme na zachování oválného tvaru. Ještě před jejím přilepením do ní umístíme vhodné závaží (olůvko, ložisko, kus gumy atd.), aby model nepřepadával na ocas.

4. Trup dokončíme přilepením horizontální směrovky 7 na vrchol směrovky svislé.

 

 

Návod na slepení •  ABC

 

 

KŘÍDLA

1. Přehneme a slepíme „křídlo“ 8. V místě vyznačeném červenými úhlopříčkami připravíme otvor na špejli nebo kulaté párátko. Díl 8 přilepíme k trupu.

2. Pokračujeme nohou podvozku 9. Přehneme, slepíme ji a necháme proschnout pod zátěží, aby zůstala rovná. Poté ji připojíme ke křídlu. Pokračujeme vzpěrami podvozku 10, které také přehneme, slepíme a spojíme jimi trup a nohu podvozku.

3. Stejně postupujeme u středové vzpěry 11, kterou spojíme nohu podvozku a vyznačené místo na křídle. Poslední částí křídla je vzpěra rotoru 12. Postup je stejný, nezapomeňte si opět připravit otvor.

Druhé křídlo sestavíme stejným způsobem.

ROTORY

1. Stavbu rotoru začneme válečkem krytu 13. Z horní strany ho uzavřeme dílem 14 a ze spodní dílem 15 s připraveným otvorem.

Celek odložíme.

2. Sestavíme spodní část rotoru složenou z proužku 16. Z horní strany jej uzavřeme dílem 15 s otvorem a ze spodní dílem 17 také s otvorem. Nyní si připravíme špejli nebo kulaté párátko 18 a vše zatím odložíme.

3. Připravíme tři rotorové listy 19 a necháme je důkladně pod zátěží proschnout, aby se nekroutily. Po proschnutí zpracujeme dva díly 20 s otvorem a spojíme jimi trojici listů svrchu i zespodu. Podle návodné kresby sestavíme celý rotor. Každou část zajistíme kapkou lepidla kromě dílů, které jsou v kontaktu s křídlem, aby se rotorem dalo otáčet. Stejným postupem sestavíme druhý rotor.

 

 

Hotový model FA 223 Drache •  ABC

 

 

PODVOZEK

1. Zadní kola 21 přilepíme k noze podvozku 9. Přední podvozek 22 umístíme na místo pod kabinou. Po obou stranách přilepíme kola 23 podlepená silným kartonem.

2. Na vrcholek trupu umístíme výfuk 24.

 

DOPLŇKY

1. Sestavíme barely z dílů 1 a 2, bednu 3 a několik beden s municí 4. 2. Dalším doplňkem je německý džíp Kübelwagen. Slepíme trup 1 a vsadíme do něj dvojici podvozky 2 a 3. Pneumatiku 4 podlepíme silným kartonem a umístíme na kapotu.

3. Model podle vlastního uvážení umístíme na plochu 5.

 

 

Vojenská technika: Pražské povstání 1945

Vojenská technika: Pražské povstání 1945

Vojenská technika: Let L410 Turbolet UVP-E

Vojenská technika: Let L410 Turbolet UVP-E