Lidé a psi žijí bok po boku už několik tisíc let. Díky tomu se z nich stali věrní společníci, v České republice vlastní v současnosti psa téměř 40 % obyvatel. Přestože si spousta majitelů myslí, že svého domácího mazlíčka dobře zná a dokáže poznat, co svým jednáním dává najevo, nemusí to být podle nedávno zveřejněného výzkumu pravda. Dvojice vědců z Arizonské státní univerzity příznačně nazvala svoji studii v doslovném překladu „štěkat na špatný strom“, čemuž odpovídá českému přísloví „plakat na špatném hrobě“.
Jak vnímáme psí emoce?
Aby prověřili, zda lidé správně vnímají psí emoce, využili metodu experimentu. Vědci nejdříve nahráli reakce vybraného psa v různých situacích, které jsou pro něj buď příjemné, nebo naopak stresující. Mezi kladné impulzy patřilo například to, že dostal pamlsek, oblíbenou hračku nebo bylo vytaženo vodítko, které má spojené s venčením. Obráceně fungovalo napomenutí od majitele nebo vyndání vysavače, protože nemá rád hlasité luxování, které následuje.
Všeříkající experiment
V prvním experimentu výzkumníci pouštěli účastníkům videa v původní podobě s celou situací, nebo v upravené verzi s odstraněnými souvislostmi, třeba bez osoby s vysavačem. Ve druhé části zašli ještě dále a sestříhali záběry tak, aby na nich vznikl nesoulad – na negativní podnět od člověka navazovala pozitivní reakce psa a naopak. Testované osoby, které hodnotily, jak jim pes připadá šťastný či smutný a vzrušený či klidný, tím vědci často obelstili.
Jak to probíhalo
Aby do výzkumu nevstupovaly jiné faktory, použili pouze videa jediného psa. Natáčení probíhalo v jeho domově, protože jinak by mohly být zvířecí reakce ovlivněny neznámým prostředím. Všechny záběry, ty originální i počítačově upravené, měly černé pozadí. Aby byl pes dobře vidět, byl vybrán světlý kříženec bígla a ohaře. Člověk s podněty vyvolávajícími emoce byl vždy umístěn nalevo a pes na pravé straně obrazovky. První části výzkumu se zúčastnilo 400, druhé 500 studentů psychologie na arizonské univerzitě.
Zákeřná záměna
V případě, kdy účastníci experimentu viděli psa vystřiženého z přípravy na procházku, ale společně s vysavačem, často tvrdili, že je vyděšený. Avšak pokud úplně stejnou reakci měli posoudit spolu s vodítkem, přišel jim pes najednou jako nadšený. To dokazuje, že lidé vnímají náladu psa především podle situace a velmi málo se zajímají o zvíře jako takové. Především ve videích, ve kterých byly souvislosti kladné, hodnotili účastníci emocionální stav psa rovněž jako pozitivní, i když byl ve skutečnosti negativní. Automaticky předpokládali, že se pes, který na videu například dostává pamlsek, cítí dobře a nezkoumali více jeho chování.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.