Podivné planetky: Co prozradily oběžné dráhy?

Tři nedávno objevené asteroidy, tři neobvyklé vesmírné příběhy. Výzkum planetek občas přináší pěkná překvapení!

Lepší pozemská i vesmírná technika nachází stále více a více planetek nejen ve vnitřních, ale i vzdálenějších končinách sluneční soustavy. Některé z objevených planetek mohou vyprávět zajímavý příběh o své historii i historii celé naší planetární soustavy. Vědci v nedávné době objevili hned tři velice zajímavé planetky: Jedna dokazuje bouřlivou historii vzniku sluneční soustavy, druhá možná pochází z jiné hvězdné soustavy a třetí ukazuje na existenci deváté planety.

Uprchlá planetka

V roce 2014 objevili astronomové daleko za dráhou Neptunu planetku s označením 2004 EW95. Přestože má planetka velikost 300 km, je velmi daleko, takže ji ze Země vidíme jen jako slabounkou "hvězdu". Teprve nedávno se vědcům podařilo pomocí dalekohledu VLT zjistit její složení. 2004 EW95 se skládá z velké části z uhlíku, což není nic zvláštního. Podobných uhlíkatých planetek je ve sluneční soustavě hodně. 2004 EW95 se ale pohybuje v  Kuiperově pásu, což je oblast spíše ledových těles. Přítomnost uhlíků znamená, že místem vzniku planetky je vnitřní část sluneční soustavy někdy mezi Marsem a Jupiterem. Jak se tedy ocitla miliardy kilometrů dál od Slunce?

Lovec prapodivných planetek: dalekohled VLT v chilském Paranalu •  ESO/H. H. Heyer

Bouřlivé mládí

Sluneční soustava je dnes poměrně klidným místem. V minulosti tomu tak ale nebylo. Krátce po vzniku sluneční soustavy docházelo k migraci obřích planet směrem ke Slunci a následně zase zpět. Některé kamenné planetky z vnitřních částí sluneční soustavy tím byly vysunuty o miliardy kilometrů dál do Kuiperova pásu za dráhou Neptunu. Podobných uhlíkatých planetek jako je 2014 EW95 bude více, ale není snadné je najít a prozkoumat jejich složení.

Dovolená na oběžné dráze? Vesmírné hotely možná už brzy

Těleso odjinud

Planetek se zajímavou historií je ale více. Astronomové nedávno provedli simulace dráhy tříkilometrové planetky 2015 BZ509. Objekt se pohybuje podobně daleko od Slunce jako Jupiter. Dráha tělesa je ale hodně protáhlá a skloněná vůči rovině oběžných drah planet. Nejzajímavější na jeho dráze je ale směr pohybu: Zatímco většina planet a planetek obíhá Slunce proti směru hodinových ručiček, 2015 BZ509 obíhá opačným směrem – po směru. Možným vysvětlením je, že 2015 BZ509 nevznikl u Slunce, ale přilétl z jiné planetární soustavy a už u nás zůstal.

Červená křivka znázorňuje dráhu tělesa 2004 EW95, dráhy dalších těles sluneční soustavy jsou pro srovnání znázorněny zeleně •  ESO/ L. Calçada

Rozházené planetky

Některé planetky za Neptunem se pohybují po skutečně zvláštních drahách. V roce 2016 vědci prozkoumali dráhy šesti takových asteroidů. Podle simulací se zdá, že jejich zvláštní dráhy nejsou dílem náhody, ale že za ně může gravitační vliv dosud neznámé planety. Od té doby byly objeveny ještě další planetky ukazující na existenci planety, které se přezdívá planeta Devět. Nejnovější z nich je 2015 BP519 s dobou oběhu téměř 9 tisíc let. Pokud planeta Devět existuje, nachází se až 1200krát dál od Slunce než Země. A nepůjde o žádného drobečka: Hmotnost planety může být 10krát větší než hmotnost Země.

Novoroční návštěva

Planetku z Kuiperova pásu už brzy prozkoumá sonda New Horizons. Do vesmíru se vydala v lednu 2006 a v polovině července 2015 prolétla okolo Pluta. Na Nový rok 2019 proletí okolo planetky 2014 MU69, což bude nejvzdálenější objekt, který kdy prozkoumala z blízka kosmická sonda.

Obyvatelný měsíc? No jo, jenže který?!

Zemí prolétly tajemné částice z černé díry