Blíží se obří kometa: C/2014 UN271 míří do Sluneční soustavy

Astronomové v archivních datech našli obří kometu, která se blíží k vnitřním částem Sluneční soustavy. C/2014 UN271 (Bernardinelli Bernstein) bude nejblíže Zemi v roce 2031. Takového obra bychom jako Země a lidstvo potkat rozhodně nechtěli.

Družice, vesmírné sondy, kosmické dalekohledy a další přístroje chrlí denně obrovské množství dat, ze kterých se zřejmě nikdy nepodaří vytěžit maximum. Pomáhají v tom fanoušci na internetu, algoritmy a nově také neuronové sítě. Právě s jejich pomocí při analýze dat z roku 2014 objevili astronomové obří kometu, která letí směrem do vnitřních částí Sluneční soustavy. Je výjimečná svým původem i velikostí.

Bernardinelli Bernstein je zatím daleko

V době objevu se kometa označená jako C/2014 UN271 (Bernardinelli Bernstein) nacházela zhruba stejně daleko jako planeta Neptun. Za sedm let se ale přiblížila o 1,3 miliardy kilometrů. Vědci ji sice začali zkoumat teprve nedávno, ale nezapomeňme, že mají snímky za sedm let, takže mohli spočítat její dráhu.

Nejblíže ke Slunci bude v lednu roku 2031. V té době se bude pohybovat zhruba ve vzdálenosti planety Saturn. Nejblíže k Zemi se pak dostane v dubnu téhož roku, ale i tak bude 11krát dál než Slunce. Naštěstí! Tuhle kometu bychom jako Země a lidstvo potkat rozhodně nechtěli. Je obrovská!

Země v ohrožení?! Vesmírná tělesa, které nás v roce 2021 těsně minou

Obří kometa

Když je kometa daleko, není moc vidět. Jakmile se přiblíží ke Slunci, začne se z jejího povrchu odpařovat prach a plyn. Vytvoří se chvost a okolo jádra kóma. Určit velikost jádra je těžké, ale i díky sondám víme, že typická kometa má průměr několika kilometrů. Větší komety mají kolem 15 kilometrů. Pokud se podíváme na známé komety z posledních desítek let, byla největší Hale-Bopp z 90. let minulého století. Její jádro mělo okolo 50 kilometrů. Velikost C/2014 UN271 zatím vědci jen odhadují, ale může mít 100 až 200 kilometrů!

Snímek komety C/2014 UN271 Bernardinelli Bernstein z října 2017 •  David Walker/Wikipedia, DOE/FNAL/DECAM

Dlouhá cesta do Sluneční soustavy

Velikost ale není to jediné, čím je výjimečná. Komety se pohybují po protáhlých drahách, takže se na své dráze dostávají daleko od Slunce. C/2014 UN271 je však v tomto ohledu skutečně extrémní. Její přesnou dráhu astronomové zatím neznají, ale už vědí, že přilétá z obrovské dálky.

Nejdál se od Slunce zřejmě dostává více než polovinu světelného roku. Nejspíše přilétla z Oortova mračna, což je zásobárna podobných komet velmi daleko od Slunce. Naposledy zde byla před 1,4 miliony lety a znovu se vrátí za ještě delší čas. Návštěva vnitřních částí Sluneční soustavy a gravitační interakce pozmění její dráhu a nejspíše ji ještě více protáhnou.

Jádro komety Čurjumov-Gerasimenko na snímku ze sondy Rosetta •  ESA/Rosetta/NAVCAM

Pošleme k ní sondu?

Přílet obří komety z tak vzdálených končin je velkou příležitostí. Nemohla by ji prozkoumat sonda? Na její stavbu, vyslání a dolet do místa setkání máme deset let, což je poměrně krátká doba. Evropská kosmická agentura ale chystá sondu Comet Interceptor, která odstartuje v roce 2028. Ve skutečnosti jde o tři sondy v jedné, které budou ve vesmíru čekat na vhodný cíl. Měla by jim být právě dlouhoperiodická kometa, jako je C/2014 UN271, které k nám přilétají z velké vzdálenosti nebo dokonce z jiné planetární soustavy.

Kamera DES pro výzkum skryté energie má rozlišení 520 megapixelů •  Dark Energy Survey

Jak najít kometu?

Dobrým způsobem, jak najít komety, je nehledat komety. Nejvíce komet našla sonda SOHO, která pozoruje Slunce, další pak projekty zaměřené na nebezpečné asteroidy. C/2014 UN271 našli astronomové Pedro Bernardinelli a Gary Bernstein v datech z projektu DES (Dark Energy Survey), který se věnuje výzkumu skryté energie. Podle vědců je skrytá energie zodpovědná za rychlejší rozpínání vesmíru. Není vidět, a tak se zkoumá pomoci supernov a výzkumem skupin galaxií. Projekt využívá kameru na dalekohledu Victora M. Blanca, který se nachází v Chile na observatoři Cerro Tololo.

Malé, ale nebezpečné: Planetky s mířidly