Úklid na orbitě: Vesmírné smětí musí pryč!

Vesmírné agentury pracují na tahačích, které zachytí nefunkční družice a přesunou je na jinou dráhu. Na orbitě je třeba uklidit, a tak vesmírné smetí musí pryč!

Po oběžné dráze se pohybují dva typy objektů. Pokud daný objekt funguje, něco měří, fotí, posílá, pak jde o funkční družici. Pokud nic nedělá, jde o vesmírné smetí. Může jít o staré družice, různé úlomky, poslední stupně raket. Je to obří skládka a ta začíná představovat problém. Kosmické smetí ohrožuje fungující družice, které do něj mohou narazit. Oběžná dráha má sice určitý samočisticí mechanismus, ale i tak bude brzy potřeba uklidit!

Mise ClearSpace: Chyť a odtáhni

V říjnu loňského roku se do vesmíru vydala čínská družice Š‘-ťien 21. Mnoho informací o ní nebylo známo, jen to, že má testovat technologie pro úklid kosmického smetí. V polovině ledna se přiblížila k nefunkční navigační družici Pej- tou-2 G2, která je ve vesmíru od roku 2009, ale krátce po startu se odmlčela. Vesmírný tahač ji zřejmě chytil a posunul na oběžnou dráhu o pár stovek kilometrů vyšší. Proč zrovna na vyšší dráhu? Jinak to u tohoto satelitu nešlo.

Jak přibývalo smetí na oběžné dráze od roku 1957 do roku 2015

Odsun smetí vzhůru

Družice jako Pej-tou-2 G2 se nacházela na geostacionární dráze ve výšce 36 tisíc kilometrů nad Zemí. Geostacionární dráha je speciální v tom, že družice oběhne okolo Země za 24 hodin, takže se zdá, že je stále zavěšena nad jedním místem. Geostacionární dráha se používá třeba pro družice šířící satelitní televizi. Všimněte si, že paraboly v oknech domů nebo na balkonech směřují jedním směrem. Jsou zaměřené na jedno místo, kde družice „visí“.

Geostacionární družice jsou příliš vysoko. Dostat je z obrovské výšky do atmosféry by vyžadovalo velké množství paliva. Proto jsou na konci života odsunuty na tak zvanou hřbitovní dráhu, aby nepřekážely novým družicím nebo je v budoucnu neohrožovaly.

Video se připravuje ...

Jak má proběhnout mise Evropské kosmické agentury s cílem uklidit oběžnou dráhu? • Zdroj: European Space Agency, ESA

Někdy to jde dolů

Zemská atmosféra má samočisticí mechanismus. Jak souvisí atmosféra
s oběžnou dráhou? Dokonce i stovky kilometrů nad Zemí jsou stále přítomné molekuly různých plynů, které družice zpomalují a ty pak postupně klesají do atmosféry. Pokud svou dráhu nekorigují, tak v atmosféře shoří. Čím výše se však pohybují, tím déle to trvá. Některé družice mají motory, které jim na konci životnosti mohou do atmosféry pomoci. Již nefungující družice nebo ostatní smetí mohou do atmosféry dostat připravované projekty.

Evropský projekt

Vesmírné popeláře chystá i Evropa. V roce 2018 byla založena firma ClearSpace SA, za kterou stojí Švýcarský federální technologický institut v Lausanne. Ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou chystá na rok 2025 start mise ClearSpace-1. Půjde o družici, která zachytí nepořádek a stáhne ho do atmosféry. Cílem mise ClearSpace-1 bude „odlovit“ adaptér, kterým se k raketě připojují menší družice. Konkrétně půjde o adaptér menší evropské rakety Vega, který se po oběžné dráze pohybuje od roku 2013.

Jak uklidit vesmírné smetí na oběžné dráze Země? •  ESA, ESA - Karim Mellar, Wikipedia

Obavy ze zneužití

Existují obavy, že by podobné čisticí systémy mohly být zneužity a stáhnout do atmosféry třeba nepřátelskou špionážní družici. Armády ale už dnes mají rakety, které dokáží družice sestřelit. Systém se nazývá ASAT (Anti-satellite weapon, protidružicová zbraň) a v minulosti ji vyzkoušely všechny mocnosti. Podobný „úklid družice“ problém kosmického smetí zhoršuje. Družice se rozletí na stovky a tisíce úlomků, které ohrožují ostatní družice mnohem více než původní nefunkční satelit.

Vesmírné smetí v číslech:

• Počet družic, které byly od roku 1957 vyslány do vesmíru: 12 470

• Z tohoto počtu je ve vesmíru 7840 Z toho funguje 5100

• Počet sledovaných kusů kosmického smetí: 30 tisíc

• Odhad počtu úlomků nad 1 cm: 1 milion objektů

• Odhad počtu úlomků nad 1 mm a pod 1 cm: 130 milionů objektů

• Celková hmotnost všech zařízení na oběžné dráze: 9800 tun

Více zajímavostí o vesmíru najdete v časopisu ABC speciál: Vesmír a v knize Vesmír, které koupíte tady - doručení domů je zdarma.

Objevte další fascinující články o vesmíru:

Hvězdné války... Proč si špiníme oběžnou dráhu?

Vesmírný hřbitov na dně oceánu