Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 10 - Pokročilé nástroje Blenderu

Video se připravuje ...
Sdílej
 
Hradu ještě něco chybí. No jasně! Malé detaily jako okna, dveře, průchody nebo třeba dračí sluj i s drakem! V tomto díle seriálu Mistr Blenderu - Jakk začít s 3D grafikou si ukážeme pokročilé nástroje.

Pro snazší vytváření komplexních tvarů oken a dveří si představíme nové nástroje. Praktické příklady uvidíte ve videu na našem webu. Kromě bodu č. 6 se všechny nástroje používají v režimu úprav, nezapomeňte se tedy přepnout klávesou TAB.

Vybereme plochu a stiskneme klávesu I pro zapnutí VSAZENÍ PLOCH •  Marek Hůlka

1. Vybereme plochu a stiskneme klávesu I pro zapnutí VSAZENÍ PLOCH. Tažením myši vsadíme do vybrané plochy plochu novou a tím původní rozdělíme na menší části. Není-li vsazení na všech stranách rovnoměrné, před jeho použitím resetujeme objektu velikost v objektovém režimu (CTRL + A na objektu, položka VELIKOST).

VSAZENÍ PLOCH použijeme v kombinaci s nástrojem VYSUNUTÍ OBLASTI (E) •  Marek Hůlka

2. VSAZENÍ PLOCH použijeme v kombinaci s nástrojem VYSUNUTÍ OBLASTI (E). Vytvoříme vsazení stiskem I, vybereme prostřední plochu, stiskneme E a vysuneme. Opakujeme. Rám okna tak uděláme během pár vteřin.

Modifikátor ZAOBLIT zaoblí všechny hrany objektu •  Marek Hůlka

3. Modifikátor ZAOBLIT zaoblí všechny hrany objektu. Někdy potřebujeme jen jednu hranu. Musíme použít nástroj ZAOBLIT. Vybereme hranu a pomocí CTRL + B nástroj zapneme. Tažením myši měníme velikost zaoblení. Levým tlačítkem myši potvrdíme.

4. Klávesou DEL lze smazat vybranou plochu, hranu nebo bod. Jak vzniklou „díru“ zaplnit? Vybereme dva body a stiskneme F – Blender mezi vybrané body přidá hranu. Vybereme-li 2 hrany a stiskneme F, Blender doplní plochu.

5. Znáte situaci, kdy upravujete kostku, zapomenete se přepnout do objektového režimu a přidáte další objekt jako válec? Jenže teď máme 2 objekty v 1. Co s tím? Nově vytvořený objekt vyberete a stisknete klávesu P. V otevřeném dialogu zvolíme možnost VÝBĚR a vše vybrané se přesune do nového objektu.

6.     Na druhé straně budeme v situaci s 2 oddělenými objekty, které chceme mít spojené v jednom. V objektovém režimu objekty vybereme a stiskneme CTRL + J. Objekty se spojí v jeden a mají společný režim úprav.

7. Při spojení objektů nebo použití modifikátorů vznikají v modelu duplicity bodů. Pro odstranění stiskneme klávesu A (vybereme všechny body objektu), poté v menu vlevo nahoře otevřeme SÍŤ, SLOUČIT a zvolíme volbu PODLE VZDÁLENOSTI. Tím se duplicitní body spojí v jeden. Klávesová zkratka je M.

Operaci SLOUČIT nemusíme použít jen na duplicity •  Marek Hůlka

8. Operaci SLOUČIT nemusíme použít jen na duplicity. Vybereme libovolné dva nebo více bodů/hran/ploch a stiskněte klávesu M. V dialogu zvolíme, kde se body mají spojit. Spojením horních 4 bodů kostky na STŘEDU vznikne tvar pyramidy.

Soubory pro Mistry Blenderu:

Projekt z minulého dílu

Projekt z tohoto dílu

Domácí úkol

Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu:

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 8 - Modifikátory objektů

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 8 - Modifikátory objektů

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 7 - renderování obrázků

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 7 - renderování obrázků

Klíčová slova:
software, Mistr Blenderu, 3D animace
 

Články odjinud