Těžká technika na elektřinu: Už je to tady!

Těžká technika na elektřinu: Už je to tady!
Sdílej
 
Popeláři, důlní stroje a bagry následují osobní dopravní prostředky a dávají fosilním palivům sbohem. Těžká technika na elektřinu už je tady.

Ještě nedávno byla situace jednoduchá. Všechny velké pohyblivé stroje měly spalovací motor a velkou nádrž, většinou na naftu. Ať šlo o každodenní pomocníky jako popelářské vozy nebo třeba obří dampry, které vozí vytěženou zeminu v největších dolech na světě. Rozvoj elektromobility a baterií monopol spalovacích motorů narušil.

Elektrická kukačka

Dnes už není neobvyklé setkat se na ulici s těžkými nákladními auty čistě na elektřinu. Minulý rok v Brně vyjel první elektrický popelářský vůz Volvo FL Electric. Proč elektrifikovat zrovna svoz odpadků?

„Kukačky“, jak se popelářským vozům říká, jsou pro přestavbu na baterii ideální. Často jezdí krátké vzdálenosti a mají každodenní předem vytyčené trasy. Řidiči se tak nemusí bát, že jim během služby dojde energie.

Běžné vozidlo pro svoz odpadu ujede za měsíc přibližně 2000 km a spálí 450 litrů nafty. Neustálé zastavování u popelnic ale není pro motor ani jeho spotřebu nic dobrého. Navíc jsou vozidla hlučná a svoz probíhá obvykle v brzkých ranních hodinách.

Pohon na slunce

Elektrická verze je proti tomu zcela tichá. Má baterie o celkové kapacitě 265 kWh. To je asi třikrát víc, než najdete v osobním elektromobilu Škoda Enyaq iV. Na rozdíl od něj ale popeláři dokáží odvézt na jeden zátah tuny odpadků. I kdyby teplota klesla k –10 °C a auto bylo plně naložené, pořád ujede minimálně 70 km.

Popeláři na elektřinu do každého města! •  Volvo CE, Volvo Trucks, Volvo

Pokud se úplně vybije, bude nabití trvat 11 hodin z běžné třífázové zásuvky nebo dvě hodiny u rychlonabíječky. Firma, která svoz odpadu v Brně provozuje, plánuje postavit vlastní solární elektrárny a s jejich pomocí auto nabíjet. Odpadky tak v městských částech Černovice, Slatina a Židenice bude svážet auto, které vlastně jezdí na slunce!

Síla elektronů

Brněnská „kukačka“ nese značku Volvo. Právě tahle švédská firma si elektromobilitu vzala za svou. Po celé Evropě dodává své elektrické náklaďáky, kterými se dnes vozí zboží ve městech i mezi nimi. Nevyrábí jen osobní nebo nákladní auta, ale třeba také autobusy a stavební stroje.

Pětitunový elektrický nakladač L25 Electric už dnes slouží třeba v Berlíně. Pomáhá městu udržovat čisté ulice a chodníky a přebírá odpad z 26 000 městských popelnic.

V zimě stroje udržují berlínské silnice bez sněhu a ledu nebo nakládají rozmrazovací sůl a štěrk pro městské sypače. Mají 40kWh baterii, což je pro běžnou denní jedno- až dvouhodinovou šichtu tak akorát.

Do zásuvky a znovu do práce

Volvo dnes nabízí nejširší nabídku elektrických stavebních strojů. Ať už jde o bagry, nakladače, nebo nejnověji silniční vibrační válec. Vystačí si zatím s kapacitami baterií kolem 40 kWh, tedy polovinou toho, co má Enyaq. To nevadí – bagry ani nakladače žádné dlouhé trasy nejezdí. Na jedno nabití baterií vydrží pracovat až šest hodin v tahu, což na jednu pracovní směnu bohatě stačí.

Srovnejte obrázek skutečného stroje s tímto počítačovým zobrazením •  Volvo CE, Volvo Trucks, Volvo

Prototyp robotického nakladače Volvo •  Volvo CE, Volvo Trucks, Volvo

Díky pohonu na elektřinu se ze stavební jámy najednou stává o něco příjemnější místo k práci. Bagry jsou tišší, méně vibrují a nesmrdí. U třífázové nabíječky se nabijí za dvě až čtyři hodiny, třeba přes obědovou přestávku nebo přes noc, a mohou pracovat dál. Malé elektrobagry najdou využití hlavně na městských staveništích v hustě obydlených oblastech.

Elektrický Bobcat

Mezi nejužitečnější a nejvšestrannější pomocníky s ohledem na stavební stroje bezesporu patří nakladače známé jako „bobíci“ neboli Bobcati. Ani jim se elektrifikace nevyhýbá. Bobcat T7X ke zvedání lopaty nepoužívá hydrauliku, ale elektromotory. Těch je na stroji celkem šest (2x pojezd, 2x výložník, 2x lopata).

Elektrický bobík vydrží pracovat asi čtyři hodiny v kuse a cena je třikrát vyšší než v případě dieselové verze. Než půjde do prodeje, bude se dál „elektrobobík“ ladit, zlepšovat a hlavně zlevňovat. To ostatně platí pro spoustu podobných strojů.

Elektrifikace začíná

Spousta firem, které stavební stroje vyrábějí, si elektrický pohon teprve osahává a zkouší, co a jak. Známá značka Caterpillar (CAT) už před pár lety v norském městě Gjelleråsen ukázala prototyp velkého 26tunového elektrického bagru.

Norsko dnes elektrifikuje vše, od osobních aut přes lodě a trajekty až po stavební stroje. Norské hlavní město Oslo bude dokonce od roku 2025 vyžadovat, aby všechna městská staveniště provozovala bezemisní vozidla, a do roku 2030 to bude platit pro všechny stavební projekty.

Kapacita baterií se zvyšuje a s nimi i poptávka po elektrických stavebních strojích •  Volvo CE, Volvo Trucks, Volvo

Elektrobagr Caterpillar s 300kWh baterií vydrží pracovat až sedm hodin. Tamní stavebníci by si jich chtěli pořídit až osm. Na rozdíl od některých malých plně elektrických bagrů ale tento velký Caterpillar zatím stále využívá pro pohyb své lžíce hydrauliku.

Důlní obři

CAT se může pochlubit ještě jedním elektrickým obrem. Tím je damper typu 793. Dampry jsou obří důlní náklaďáky, které vozí tuny zeminy vytěžené v dolech po celém světě. Na jedno naložení uveze až 265 tun a CAT jich zatím prodal asi 6000.

Do kabiny takového stroje musíte vystoupat po schodech a jedno kolo má průměr 3,57 metru! S takovým obrem samozřejmě nesmíte vyjet mimo důlní cesty, to dá rozum. Spalovací verze dampru má 85litrový šestnáctiválcový motor s výkonem 2500 koní.

Elektrická verze ho zcela eliminuje, jeho místo vyplňují lithium-iontové baterie. Maximální rychlost elektrické verze dampru je 60 km/h a 10% stoupání zvládne rychlostí až 12 km/h. Když se pak stejnou cestou vrací, energie díky rekuperaci dobíjí do baterií.

Robot za volantem

Elektrifikace nákladních, stavebních a důlních strojů také otevírá cestu k jejich robotizaci. Plně elektrické robotické nákladní vozidlo TA15 připomíná klasický náklaďák. Uveze až 15 tun. Chybí jediné: kabina pro řidiče. Ten totiž není potřeba. V dolech se jezdí na předem vytyčených krátkých trasách sem a tam. A to už pro dnešní umělou inteligenci není téměř žádný problém.

e-Dapper

Elektrické pracanty umíme i v Česku

V roce 2019 se na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představil prototyp multifunkčního elektrického nakladače e-Dapper českých společností Technotrade a EVC Group. Jeho velkou předností je zcela český původ a spousta rozmanitého příslušenství, e-Dapper tak dokáže zastat roli zahradníka, čističe, skladníka nebo kopáče.

LEGO a Volvo

Postav si svůj robotický elektronakladač!

LEGO a Volvo jsou dlouho parťáci. Fanoušci stavebnice si tak pravidelně mohou stavět krásné LEGO modely nakladačů, bagrů a dalších strojů. LEGO Technic 42081 je koncept robotického elektronakladače budoucnosti zvaného Zeux. Obsahuje mnoho realistických detailů a navíc i mapovací dron. Model umí zatáčet všemi čtyřmi koly a má i další funkce. Obsahuje 1167 dílků. Kdo má menší rozpočet, tak může sáhnout po LEGO 30433, což je mnohem menší, ale také zajímavý model kolového nakladače.

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Volvo FE: Popelář na elektřinu

Volvo FE: Popelář na elektřinu

Vodíkové vlaky: Revoluce na kolejích

Vodíkové vlaky: Revoluce na kolejích

 

Články odjinud