Ještě nedávno byla situace jednoduchá. Všechny velké pohyblivé stroje měly spalovací motor a velkou nádrž, většinou na naftu. Ať šlo o každodenní pomocníky jako popelářské vozy nebo třeba obří dampry, které vozí vytěženou zeminu v největších dolech na světě. Rozvoj elektromobility a baterií monopol spalovacích motorů narušil.
Elektrická kukačka
Dnes už není neobvyklé setkat se na ulici s těžkými nákladními auty čistě na elektřinu. Minulý rok v Brně vyjel první elektrický popelářský vůz Volvo FL Electric. Proč elektrifikovat zrovna svoz odpadků?
„Kukačky“, jak se popelářským vozům říká, jsou pro přestavbu na baterii ideální. Často jezdí krátké vzdálenosti a mají každodenní předem vytyčené trasy. Řidiči se tak nemusí bát, že jim během služby dojde energie.
Běžné vozidlo pro svoz odpadu ujede za měsíc přibližně 2000 km a spálí 450 litrů nafty. Neustálé zastavování u popelnic ale není pro motor ani jeho spotřebu nic dobrého. Navíc jsou vozidla hlučná a svoz probíhá obvykle v brzkých ranních hodinách.
Pohon na slunce
Elektrická verze je proti tomu zcela tichá. Má baterie o celkové kapacitě 265 kWh. To je asi třikrát víc, než najdete v osobním elektromobilu Škoda Enyaq iV. Na rozdíl od něj ale popeláři dokáží odvézt na jeden zátah tuny odpadků. I kdyby teplota klesla k –10 °C a auto bylo plně naložené, pořád ujede minimálně 70 km.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.