Vodíkové vlaky: Revoluce na kolejích

Vodíkové vlaky: Revoluce na kolejích
Sdílej
 
Parní stroj je sice věc minulosti, ale to neznamená, že pára řekla své poslední slovo. Znovu se vrací na koleje v podobě vodíkových vlaků. Bude to revoluce?

Na konci května mohli lidé v Česku vidět na železničních kolejích skutečný unikát. Ve vybraných městech se představil vodíkový vlak Coradia iLint. Jde o první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem. S historickými parními lokomotivami má společné to, že z něj jde pára -- ale pouze jako jediný odpadní produkt. Jinak nevypouští žádný kouř ani jiné emise.

Vlaky na vodík!

Podobně jako vodíkové auto jezdí vodíkový vlak na elektřinu. Tu produkuje vodíkový palivový článek díky jednoduché chemické reakci vodíku s kyslíkem. Vodík je však nutné pravidelně doplňovat podobně jako benzin do spalovacího auta. To se děje na speciálních vodíkových plnicích stanicích. V Česku zatím nejsou, ale od roku 2020 už jednu takovou má např. německé městečko Bremervörde v Dolním Sasku. Vodík si stanice vyrábí sama přímo na místě s pomocí elektrolýzy.

Video se připravuje ...

Alstom Coradia iLint - první vlak s vodíkovým pohonem • Zdroj: VTM.cz

Kam dráty nevedou

Právě v Dolním Sasku začaly už v polovině roku 2018 jezdit v pilotním provozu první dva vodíkové vlaky Coradia iLint francouzského výrobce Alstom (v Česku od něj známe vysokorychlostní vlak Pendolino) na běžné regionální trati. Tehdy čerpaly palivo z mobilní vodíkové čerpací stanice. Na jedno naplnění nádrží dokáže vodíkový vlak ujet asi 800 km.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč
 

Články odjinud