Společnost Radia z amerického státu Colorado chce v příštích letech zcela proměnit svět čisté elektrické energie. A i když to zní možná trochu překvapivě, způsob, jak toho chce dosáhnout, zahrnuje stavbu nového gigantického letadla.
V Radia získali investici na vývoj ve výši asi 2,5 miliardy korun, zaměstnali přední experty se zkušenostmi z firmy Boeing a věří, že právě vítr je klíčem pro řešení zrychlujících se klimatických změn na celé planetě.
Vyrábí se i v Česku
Přeprava komponent pro větrné elektrárny je v současnosti doslova logistickou noční můrou. Své o tom vědí i obyvatelé východočeského města Chrudim. Firma SIAG tu totiž od roku 2000 vyrábí obří ocelové stožáry pro dánskou společnost Vestas, která je největším dodavatelem turbín na světě.
Běžné elektrárny o výšce asi 140 metrů sestávají z pěti dílů tubusu. Každý z nich se musí po výrobě naložit na speciální tahač, kvůli jehož průjezdu je vždy v nočních hodinách zastavena za asistence policie doprava ve městě.
Eiffelova elektrárna
Jenže budoucí turbíny typu GigaWind jsou úplně jiná liga. Jejich celková výška má být téměř stejná jako Eiffelova věž v Paříži a každá lopatka má svou délkou přesahovat newyorskou Sochu Svobody (93 metrů).
Experti spočítali, že stavba menšího množství větších elektráren je celkově až o 30 % efektivnější z pohledu nákladů na jednotku elektrické energie. Čím výše turbína dosáhne, tím lépe chytá vítr, což znamená, že by v budoucnu mělo být nejen možné, ale dokonce i velmi přínosné stavět je v místech, kde se dosud s větrnými elektrárnami nepočítalo. Třeba v amerických či australských pouštích.
Nové největší letadlo
A právě tady přijde vhod projekt superletounu Radia WindRunner. Půjde o největší letadlo, které kdy lidstvo postavilo a vyslalo do nebes. Jeho nákladní kapacita bude 12× větší než Boeing 747, konkrétně jde o 8200 metrů krychlových. Letadlo bude 108 metrů dlouhé a plánované rozpětí křídel činí 80 metrů.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.