Zajet s autem k čerpací stanici je dnes stejně běžné jako jít do obchodu pro pár housek. Věděli jste ale, že ještě na přelomu 19. a 20. století se benzin do aut kupoval v lékárnách a drogeriích? Později se dal koupit ve skleněných nádobách ve vybraných hotelech nebo obchodech.
První čerpací stanice se u nás objevila teprve v roce 1923. Tehdy u nás jezdilo několik desítek tisíc aut a motocyklů. Dnes, o sto let později, napočítáte na českých silnicích kolem šesti milionů aut a benzinek kolem nich stojí asi 7600. Řidiči průměrně utratí každý den za pohonné hmoty stovky milionů korun.
Auto, které netankuje
Snad každý řidič se alespoň jednou zasnil: „Co kdyby existovalo auto, do kterého bych nemusel doplňovat palivo?“ Odpověď na tuto otázku nabízí zařízení, které právě letos oslavilo 70 let od svého vzniku. Je to fotovoltaický solární článek. Můžeme je běžně vidět na střechách domů i ve velkých solárních elektrárnách. A někteří koumáci z nich dokonce staví solární auta.
Vědecká auta a jejich závody
V roce 1987 poprvé proběhl závod World Solar Challenge. Univerzitní týmy z celého světa a soutěžily v tom, kdo dokáže postavit lepší solární auto. Závod se jezdí dodnes a výsledkem jsou známé „solární placky“ – podivuhodná plochá vozítka, která konstrukčně připomínají víc jízdní kola než auta.
Mají tenká kola, přísně aerodynamický plochý tvar a celá jejich vrchní strana od zádě přes střechu po příď je pokryta solárními panely. Energie ze solárních panelů může přímo napájet elektromotor nebo nabíjet baterii, když auto zrovna stojí. Díky tomu dokáží taková „auta“ ujet na jedno nabití třeba 1000 km. Má to ale jeden háček: Musí svítit slunce.
Čerpací stanice u domu:
Jak se nabíjí elektroauto?
Na slunce po městě
Právě praktické překážky jsou důvod, proč solární auta dlouho zůstávala výzkumnými projekty. Změna nastala před pár lety díky pokračující miniaturizaci, zlepšování kvality a snižování cen baterií, elektropohonu a solárních článků. V Německu vznikl projekt čtyřmístného solárního auta Sion od firmy Sono Motors.
Šlo o malé auto do města podobné třeba modelům Škoda Fabia. Jeho kapota byla kompletně pokryta solárními články. Po mnoha letech vývoje se ale ukázalo, že velkovýroba není tak jednoduchá. Plány na solární auto Sion byly proto zrušeny.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.