Záhadná Antikythéra: Tajemství prvního počítače

Důmyslný antický mechanismus Antikythéra uměl měřit astronomický cyklus trvající 223 měsíců. První počítač zůstává záhadou, svá tajemství uchovává dodnes.

Když se řecký potápěč Elias Stadiatis v roce 1900 vydal na sběr mořských hub, neměl nejmenší tušení, že asi 45 metrů pod hladinou najde na dně „mrtvoly koní a lidí,“ které ho vystraší tak, že se okamžitě nechá vytáhnout na hladinu. Šlo o sochy ze zhruba 2000 let starého vraku římské lodi.

První výpravy podmořských archeologů objevily na místě tajemný mechanismus zvaný Antikythéra. Jeho části dnes mohou obdivovat návštěvníci Národního archeologického muzea v Athénách. Vědci se domnívají, že jde o vůbec první „počítač“ v lidských dějinách, přestože podobnost s dnešními elektronickými počítači byste hledali marně.

Záhadný mechanismus z Antikythéry

Blízký ostrov dal název celému nálezu, a tak o něm dnes hovoříme jako o Antikythéře nebo mechanismu z Antikythéry. Přibližně 55 metrů dlouhá loď, na níž byl přepravován, se už v podstatě kompletně rozložila v hlubinách Egejského moře.

Archeologové z ní kromě tajemného počítače vylovili desítky mramorových a bronzových soch nebo třeba letos bustu poloboha Herkula. Výzkumníci se domnívají, že loď patřící římským obchodníkům převážela řecké artefakty určené k prodeji movitým sběratelům umění.

Ztížené podmínky

Potápěčům, kteří k vraku vydávají každý rok, komplikuje práci to, že celé naleziště je zavaleno velkými kameny z několika zemětřesení. S pomocí speciální techniky tak musí nejprve nadzvednout nezajímavé balvany, aby se dostali k artefaktům.

Vyzvedávání nálezených částí Antikythéty mořskými archeology •  Nikos Giannoulakis, Ženevská univerzita, Nature – Tony Freeth a Kolektiv

Předmětem pátrání není nic jiného než zbývající části antického mechanismu. Potápěči totiž v roce 1901 vylovili jen necelou polovinu, a navíc do žádné mapy neoznačili místo, kde ji našli. Lorenz Baumer, jeden z lídrů letošní expedice, žertoval, že se může stát, že najdou 10 dalších počítačů.

Vesmír v malé skříňce

Jak přesně antický přístroj z Antikythéry fungoval? To je stále do jisté míry zahaleno tajemstvím. Vědci zdůrazňují, že mluvíme o počítači v té nejryzejší podobě, analogovém mechanismu určeném k počítání. Tedy vlastně jakési antické kalkulačce.

Návštěvník si prohlíží repliku Antikythéry v muzeu v Korintu •  Profimedia.cz

Na té z Antikythéry astronomové zaznamenávali polohy Země, Slunce či Měsíce pomocí soustavy 37 ozubených převodů. Mechanismus ukazoval mimo jiné znamení zvěrokruhu, datum nebo měsíční cyklus a do jisté míry svým vzhledem připomínal třeba Pražský orloj.

A přece se točí

V roce 2002 britský vědec Michael Wright zjistil, že jeden z převodů měl pravděpodobně fixní pozici uvnitř mechanismu a představoval tak jeho středobod. Jenže protože Antikythéra vznikla přibližně 1600 let před narozením Mikuláše Koperníka, je bodem, kolem kterého se vše točí, velmi pravděpodobně planeta Země.

Celý mechanismus Antikythéry sestává ze 37 ozubených kol, z nichž 1 je statickým středobodem •  Nikos Giannoulakis, Ženevská univerzita, Nature – Tony Freeth a Kolektiv

O záhadném mechanismu, který uměl sledovat polohy pěti známých planet či Slunce, hovoří ve svých spisech římský historik Cicero, a jeho autorství připisuje samotnému Archimédovi. Je tedy dost možné, že je Antikythéra právě tím mechanismem, o kterém Cicero mluví, nebo jeho důmyslnou kopií.

V jedné rovině

Vědci jsou přesvědčeni o tom, že nejdůležitější funkcí mechanismu z Antikythéry bylo zobrazování aktuální pozice v astronomickém cyklu zvaném Saros. Chaldejci – hvězdáři působící v 7. století před našim letopočtem v Babylonii – přišli na to, že vzájemná pozice Slunce, Země a Měsíce je v podstatě shodná jednou za 18 let, 11 dní, 7 hodin a 43 minut. K tomuto okamžiku pak vztahovali veškeré další astronomické výpočty.

Celkovou podobu Antikythéry dnes známe zejména prostřednictvím 3D modelů •  Nikos Giannoulakis, Ženevská univerzita, Nature – Tony Freeth a Kolektiv

Znamení od bohů

V návaznosti na letošní ponory přišli vědci s naprosto zásadním objevem. Věří totiž, že našli prvopočátek měření, bod nula v cyklu, klíčový pro další určení přesnosti celého zařízení. Počáteční bod měl podle rýhy objevené na mechanismu a dat získaných od NASA připadat na 22. prosinec roku 178 před našim letopočtem.

Nešlo přitom o ledajaký den: Měsíc byl v novu a zároveň v nejvzdálenějším bodě od Země. Slunce vstoupilo do znamení Kozoroha, nastal zimní slunovrat, a ve Středomoří bylo možné pozorovat specifické prstencové zatmění Slunce. Na obloze se tak utvořila ohnivá kružnice, což nejspíš tehdejší zbožnou populaci Řecka i Říma velmi zaujalo.

Římská obchodní loď se potopila jen pár desítek metrů od pobřeží ostrova Antikythéra •  Nikos Giannoulakis, Ženevská univerzita, Nature – Tony Freeth a Kolektiv

Neshody mezi vědci

„Je to mimořádně specifické, unikátní datum. Odehrálo se příliš mnoho astronomických událostí v jeden den, aby šlo o náhodu,“ popsal Aristeidis Voulgaris z kulturního centra v řecké Soluni. Alexander Jones z Newyorské univerzity má na celou věc jiný názor: „Máme dostatek informací na to, abychom uměli říct, že měření začalo již létě roku 204 před naším letopočtem.“

Voulgaris ale s jeho výpočtem nesouhlasí. Prý totiž nevysvětluje to, s jakou péčí je na mechanismu vyobrazen vstup Slunce do znamení Kozoroha. Abychom výzkumníky uměli definitivně rozsoudit, bude pravděpodobně nutné objevit další kusy tajemného mechanismu z Antikythéry.

Antikythéra: Tajemství mechanismu odhaleno?

Jak číst řecký orloj