Lovec z mělčin: Monstrózní ryboještěr Kyhytysuka

Druhohorní ryboještěři neboli ichtyosauři připomínají svým vzhledem delfíny. A stejně jako delfíni se pravděpodobně živili drobnými rybami a hlavonožci. Nově popsaný druh Kyhytysuka se ale vymyká – tento monstrózní ryboještěr měl nebezpečně vyhlížející zuby a lovil velkou kořist v mělčinách.

Ichtyosauři spolu s dalšími mořskými ještěry vládli oceánům v době, kdy souš patřila dinosaurům. První zástupci se objevili v období triasu asi před 250 miliony lety, tedy v přibližně stejnou dobu jako první dinosauři. Vyhynuli však dříve – zatímco dinosaury vyhubil dopad asteroidu před 65 miliony lety, poslední ichtyosauři to (pravděpodobně v důsledku klimatických změn) zabalili už před 90 miliony lety.

Proč vyhynuli dinosauři? Nepřežili ledové peklo

Křídový superdravec byl monstrum

K posledním ichtyosaurům vědci počítají i nově objevený, velice zvláštní druh se zvláštním jménem: Kyhytysuka. V domorodém jazyce používaném ve střední Kolumbii, kde byla jeho fosilie objevena, to znamená „Ten, který řeže něčím ostrým“.

Důvodem pro takové pojmenování byly kyhytysukovy zuby, které se zachovaly v asi jeden metr dlouhé lebce. Na ichtyosaura jsou totiž naprosto neobvyklé. Dosud známé druhy měly tlamu plnou stejných malých zubů – představte si „úsměv“ delfína. Takové uspořádání chrupu se hodí k požírání malých ryb a hlavonožců, což také delfíni dělají.

3D animace ichtyosaura rodu Kyhytysuka. Je prvním známým křídovým ichtyosaurem, který lovil velkou kořist

Ichtyosaurus Kyhytysuka sachicarum měl ale zřejmě zálusk na větší sousta. Jeho chrup obsahoval různě velké zuby podobné nožům, mezi nimiž byly i různě velké rozestupy. Kyhytysuka tak měl v tlamě arzenál schopný likvidovat velké obratlovce – a to nejen ryby, ale i jiné druhy mořských plazů.

Vědci jej proto považují za prvního známého „superdravého“ ichtyosaura. Na rozdíl od většiny jiných ichtyosaurů zřejmě nebyl hlubinným lovcem, podle velikosti očí se zdá, že operoval spíše v mělčích vodách.

Paleontoložka Dirley Cortésová z kanadské McGill University s lebkou ryboještěra Kyhytysuka •  Dirley Cortés

Srovnání velikosti ryboještěra Kyhytysuka s člověkem •  Dirley Cortés

Moderní verze ichtyosaura

Kyhytysuka žil v nepříliš poklidné době spodní křídy. Po předcházejícím chladnějším období se planeta začínala oteplovat, hladina moří stoupala. Superkontinent Pangea se rozdělil na severní a jižní část. A v oceánech se po hromadném vymírání na konci jury - během kterého vzalo za své i mnoho ichtyosaurů - změnila skladba predátorů.

Ichtyosaury, kteří lovili v hlubinách, plesiosaury s krátkými krky a mořské krokodýly nahradily modernější verze: plesiosauři s typickými labutími šíjemi, mosasauři, obří želvy a také „monstrózní ichtyosaurus“, jak o kyhytysukovi mluví vědci.

Dinosauria Muzeum Prague: Skutečná cesta do pravěku