Franky Zapata plní sny o létajícím skateboardu

Franky Zapata plní sny o létajícím skateboardu
Sdílej
 
Bývalý mistr světa v závodech vodních skútrů a vynálezce Franky Zapata byl dlouho považován za blázna. Od roku 2012 totiž konstruoval létající skateboardy. A protože se mu dařilo, mrzly postupně posměváčkům úsměvy na rtech. Poslední ztichl na začátku srpna, kdy Zapata na flyboardu překonal Lamanšský průplav.

 

Franky Zapata na svém robustním létajícím prkně Flyboard Air překonal Lamanšský kanál na začátku srpna 2019. Vzlétl z francouzské Sangatte a přistál u britského Doveru. Během 22 minut dlouhého letu dosáhl rychlosti 177 kilometrů v hodině, držel se ve výši 20 metrů a zdolal 35 kilometrů. Přitom stihl ještě natankovat na zásobovací lodi v kanálu. Vynález létajícího skateboardu je na světě.

Flyboard nebo tryskáč pod nohama

Flyboard Air má podobu masivní plošiny s vázáním pro upevnění nohou v kotníku. Uvnitř se ukrývá pět proudových motorů, které pomáhají vynést plošinu do vzduchu. Elektronika pak upravuje jejich tah tak, aby Flyboard zůstal správně orientovaný vůči zemi a neotočil se vzhůru nohama. Pilot by pak letěl hlavou dolů jako švestka. A to nikdo nechce.

Franky Zapata zatím nevypadá jako Iron Man, který ho prý inspiroval k vývoji Flyboardu •  Profimedia.cz

Zapatovo ovládací kombo

Při samotném ovládání je využíváno klasické přenášení váhy pro změnu směru letu, podobně jako když jedete na snowboardu. To není ale všechno. V pravé ruce drží pilot joystick, který je spojen s počítačem a přenáší do něj povely pro úpravu rotace, rychlosti a výšky. Ta může být podle neoficiálních zpráv ze Zapatovy dílny až 3000 metrů. Takovým vertikálním letům se ale staví do cesty letecké normy a zákony a samozřejmě bezpečnost. Pilot by musel být vybaven padákem, navigací a kyslíkovou lahví. Zapata proto zůstává při zemi.

Jak funguje Flyboard Air

Skateboard, který nedoletí...

Pár desítek metrů vysoko dokáže Flyboard letět rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Vypadá tedy jako skvělý dopravní prostředek. Opak je pravdou. Spalovací motory mají vysokou spotřebu a nádrž, která je umístěna na pilotových zádech v batohu, vyčerpají za deset minut. Každý delší let je tedy potřeba pečlivě plánovat, aby během něj byl dostatek benzinek. A musíte letět nalehko, protože další batoh nepoberete.

3... 2... 1... Start! Flyboard je hlasitý jako malé letadlo •  Profimedia.cz

Flyboard pro policii a hasiče

Existují profese, které by dokázaly Flyboard využít i přes jeho limity. Typicky jsou to policejní nebo záchranářské složky, kterým rychlost a obratnost Flyboardu umožní dostat se do cíle během chvíle. Ať už to znamená přenést vyzbrojené specialisty na střechu banky obsazené lupiči, anebo rychle proniknout do hořícího patra panelového domu. Francouzské ministerstvo obrany dokonce poskytlo Zapatovi na vývoj armádní speciálky EZ-Fly 1,3 milionu euro. Nepředstavujte si ale francouzské létající ninjy – turbíny Flyboardu jsou slyšet na stovky metrů. Mnohem spíše by vojáci létající prkno využili pro zásobovací nebo podpůrné mise.

Jak léta Flyboard Air >

Auto s turbínami

Do konce tohoto roku hodlá Franky Zapata představit létající auto. V současnosti testuje prototyp, který je osazen čtyřmi proudovými motory (finální produkt jich bude mít 10). Maximální rychlost se bude pohybovat kolem 400 kilometrů v hodině a doletová vzdálenost má být přibližně 110 kilometrů. Tak schválně, jestli o létajícím autě pana Zapaty budeme do konce roku 2019 psát v ábíčku!

Jetpack na obzoru: Splní se dávný sci-fi sen?

Jetpack na obzoru: Splní se dávný sci-fi sen?

BlackFly: Legální létající auto

BlackFly: Legální létající auto

Skutečný Iron Man: Létá a je neprůstřelný

Skutečný Iron Man: Létá a je neprůstřelný

 

Články odjinud