Elektrická Candela C-8 letí nad hladinou: Rychle, tiše a bez emisí

Elektrická Candela C-8 letí nad hladinou: Rychle, tiše a bez emisí
Sdílej
 
S pomocí baterií a speciální konstrukce brázdí křídlový člun Candela C-8 jezera a řeky, ale také moře. Rychle, tiše a bez emisí. Ukazuje se, že křídlová konstrukce je pro elektrické lodě ideální. Při dosažení vyšší rychlosti trup vynoří nad hladinu a loď jakoby letí ve vzduchu.

Ve švédském Stockholmu se před sedmi lety v hlavě podnikatele Gustava Hasselskoga zrodil nápad na rychlé elektrické čluny. Jejich výkon a dojezd měl být srovnatelný nebo dokonce lepší než ty, které pohání spalovací motor.

Hasselskog nezůstal u teorie a založil společnost Candela. Najal do ní nejlepší světové inženýry, experty na hydrodynamiku, strojové učení a strukturální inženýrství a společně se pustili do práce. Výsledkem jejich snažení se stal elektrický křídlový člun Candela C-7, který byl nejprodávanějším ve své kategorii v roce 2020. Vývojářský tým ale neusnul na vavřínech a svůj nápad dál vylepšuje. Aktuálně představil novou generaci s označením C-8.

SeaBubbles: Křídlo vrací úder

SeaBubbles: Křídlo vrací úder

Křídlový člun

Křídlový člun je speciální typ plavidla, které byste při pomalém pohybu na vodě nerozeznali od běžného člunu. Teprve když křídlový člun (anglicky hydrofoil) začne zrychlovat, všimnete si rozdílu. Pod hladinou má totiž ukryta nosná křídla, díky kterým se při dosažení vyšší rychlosti trup vynoří nad hladinu a loď jakoby letí ve vzduchu. Sníží se tak odpor vody a člun může dosahovat vyšších rychlostí. Proti běžnému člunu je také stabilnější a klidnější, protože do něj nenarážejí vlny na hladině.

Už během dvou let chce Candela vyrábět až 400 člunů ročně. Ve Švýcarsku úspěšně asbolvoval nejpřísnější hlukové zkoušky •  Candela

Ideální pro elektrické lodě

Křídlová konstrukce je ideální pro elektrické lodě. Ty dnes totiž mají jeden zásadní problém: Litr tekutého paliva v sobě nese stále mnohem více energie než kilogram baterií. A prorážet vodu, proudy a vlny vyžaduje spoustu energie. Jakmile se ale člun dostane svým trupem nad hladinu, hydrodynamický odpor významně klesá, čímž klesají i energetické nároky.

Candela C-8 je vybaven baterií 44 kWh, což je zhruba tolik, kolik mají dnešní levnější elektromobily. Díky ní dokáže urazit vzdálenost až 92,6 km (50 námořních mil). Podle švédské firmy jde o rekord – žádná jiná elektrická loď, která by dokázala plout dál, se zatím neprodává. Člun C-8 je dlouhý 8,5 metru a může se na něm plavit až osm pasažérů. K dispozici mají čtyři postele, lehátko a dokonce i námořní toaletu.

Candela C-8 je luxus

Stejně jako nejsou levná zábava elektromobily, platí to i pro elektrolodě. Candela C-8 stojí v základní výbavě v přepočtu 7,25 milionu korun. Není to málo, ale za ten zážitek, kdy se člun jako hrot šípu v téměř naprosté tichosti vznáší nad hladinou, to nejspíš leckomu stojí.

V prostorném podpalubí najdete člunu Candela C-8 čtyři postele •  Candela

Candela C-POD má být nejefektivnější lodní elektromotor •  Candela

Zakladatel Gustav Hasselskog slibuje, že se v jeho lodi budete cítit podobně jako v závodním autě. Maximální rychlost je ale samozřejmě výrazně nižší, než u aut, a to 30 uzlů, tedy asi 56 km/h. Vypadá to jako málo, ale na vodě už je to považováno za slušnou rychlost. A co víc, software lodi si dokonce budete moct podobně jako v moderních autech nebo mobilech upgradovat díky over-the-air updatům, tedy bezdrátově a skrz datové spojení telefonu. Takže není vyloučeno, že díky optimalizacím se maximálka v budoucnosti třeba ještě o něco zvýší!


Robotická nákladní loď na baterky

V Norsku byla aktuálně spuštěna na vodu nová kontejnerová loď Yara Birkenland. Nejenže jezdí pouze na elektřinu díky obrovské baterii s kapacitou 7 MWh (159x víc než Candela 
C-8), ale navíc nepotřebuje žádnou posádku – je zcela robotická! Průmyslové zboží bude vozit na vzdálenost asi 15 km mezi dvěma norskými pobřežními městy. Ušetří tím 40 000 cest kamionem.

Námořní obři a nej kuriozity: Vládcové oceánů

Námořní obři a nej kuriozity: Vládcové oceánů

Elektrické lodě: Nafta vs. baterie - jaká je budoucnost mořeplavby?

Elektrické lodě: Nafta vs. baterie - jaká je budoucnost mořeplavby?

První vodní kolo světa Manta5: Pro turisty i dobrodruhy

První vodní kolo světa Manta5: Pro turisty i dobrodruhy

 

Články odjinud