Nebeský kurýr má srdce z křemíku. Poštovní letadlo rozveze zásilky bez pilota

Nebeský kurýr má srdce z křemíku. Poštovní letadlo rozveze zásilky bez pilota
Sdílej
 
Chaparral. Tak se jmenuje jedno z prvních plně samostatných poštovních letadel na světě. Doručuje rychle jako dron, ale uveze tolik nákladu, co dodávka. Budoucnost přepravy zboží se pravděpodobně obejde bez řidičů i silnic.

Možná to také znáte. Rodiče si objednají zboží po internetu a chtějí ho mít doma co nejdřív, nejlépe ještě ten samý den. Po silnicích ale zásilky tak rychle cestovat nemohou, musely by tedy do vzduchu. Nejlépe do letounu, který se řídí sám a unese víc nákladu než dron.

Chaparal nepotřebuje letiště

Jedno z prvních bezpilotních letadel pro doručování zásilek vyvinula společnost Elroy Air z amerického San Franciska. Stroj Chaparral (jméno dostal podle názvu suchomilných křovinatých porostů, které rostou v Kalifornii a v Mexiku) uveze až 200 kilogramů nákladu a k zákazníkům doletí ještě ten samý den od objednání.

Video: Představuje se samočinné poštovní letadlo Elroy

Chaparral je letadlo typu VTOL (zkratka anglického Vertical Take-Off and Landing), takže nepotřebuje letištní dráhu. Díky osmi speciálním vrtulím dokáže startovat a přistávat vertikálně (svisle) jako vrtulník nebo dron. Ve vzduchu pak ale zapojí čtyři jednotky pro běžný pohon a létá jako klasické letadlo na vzdálenosti až 500 kilometrů.

Skromné nároky na manévrovací prostor dovolují Chaparralu obsluhovat zákazníky v místech, kam by obyčejné letadlo nesmělo, a to ani malé. Ostatně novinka záměrně není žádný obr, na délku měří jen 9 metrů a kabina pro lidského pilota tu logicky chybí.

Bezpilotní letoun Chaparral bude ovládat a navigovat počítač. •  Elroy Air

Vzdušný hybrid

Nové poštovní letadlo bude řídit počítač. Chaparral se obejde bez pilota stejně jako první samočinné automobily bez řidiče. Letadlo si má také samo vyzvedávat a předávat náklad umístěný v odpojitelných rakvích. Stačí mu přitom přistávací plocha o pěti metrech čtverečních a přejímka zboží nemá trvat více než dvě minuty.

Podle typu a umístění skladiště si pro zásilku přijdou buď přímo zákazníci, anebo kurýři, kteří s nákladem vyjedou k adresátům. Jen kvůli bezpečnosti provozu budou na stroj vzdáleně dohlížet operátoři, schopní zasáhnout v případě jakýchkoliv problémů.

O první letku Chaparralů, čítající pět set strojů v hodnotě jedné miliardy dolarů, projevily zájem první dopravní společnosti •  Elroy Air

Konstrukce předsériové verze Chaparralu je postavena z lehkých uhlíkových vláken a vybavena hybridním hnacím ústrojím, tedy kombinací elektrického a spalovacího motoru. Stejná technologie pohání například vozidla Toyota Prius.

Elektromotor snižuje hluk při vzletu a přistávání, běžný motor s generátorem pak za letu dodává stroji další energii a prodlužuje dolet bez nutnosti dobíjet baterie na pozemních stanicích.

Zásilka s humanitární pomocí

Chaparral chce být první vlaštovkou mezi bezpilotními poštovním letadly na střední vzdálenosti. Pochopitelně ale nebude obsluhovat ve městech a přistávat lidem na zahradě. Tento typ doručování, pokud se vůbec ujme, bude vyhrazen spíše menším dronům. Chaparral se objeví na trasách, kam se obtížně nebo vůbec nedostanou nákladní letadla, vlaky nebo kamiony.

Kromě běžných zásilek má Chaparral připravovat také vojenský a humanitární materiál. Rychlá přeprava zdravotnických potřeb a potravin do míst postižených katastrofou je ostatně nejrealističtější možnost uplatnění létajících pošťáků. První z nich by měli vzlétnout v příštích několika letech.

Drony v Africe: Bezpilotní sanitky

Drony v Africe: Bezpilotní sanitky

Výcvik budoucnosti: Nadzvukové drony povedou válku s piloty stíhaček

Výcvik budoucnosti: Nadzvukové drony povedou válku s piloty stíhaček

Létání v roce 2070: Jak budeme cestovat za padesát let?

Létání v roce 2070: Jak budeme cestovat za padesát let?

 

Články odjinud