Za to, že Avatar udělal díru do světa, můžou z velké části moderní technologie ukryté ve filmovém zákulisí. Performance capture, virtuální kamera a simultánní kamera jsou revoluční postupy, které režisér a producent James Cameron aktivně vyvíjel léta před začátkem samotného natáčení.
„Filmy Avatar nevyrábějí počítače. Tvoří je tým talentovaných lidí, zvláště naši herci, kteří fyzicky odehrají všechny scény,“ říká Cameron v nové dokumentární minisérii Ohněm a vodou: Jak se točil Avatar. „S herci jsem na Avatarovi 2 a 3 pracoval téměř 18 měsíců. Každý výraz a projev emocí vychází z jejich skutečného výkonu.“
James Cameron a revoluce ve vizuálních efektech Wētā FX
Na Pandoře strávil už dvě desetiletí. Přesto Cameron dodnes zůstává jediným režisérem, který natáčí filmy tak složitým způsobem. Na rozdíl od Marvelu nebo Star Wars na vše dohlíží osobně.
O to víc ho vytočí, když někdo považuje jeho sérii za animák. Většina herců sice po zásahu vizuálních trikařů z Wētā FX a ILM vypadá mimozemsky (proto se i sedmdesátiletá Sigourney Weaverová může převtělit do postavy Kiri), ale výsledné vizuální efekty věrně kopírují vše, co předvedou před kamerou.
Performance capture a virtuální kamera: Jak vznikal Avatar 3
„Kolikrát už v novinách napsali, že Sigourney Weaverová nebo Kate Winsletová své hrdinky jen namluvily,“ stěžuje si režisér v magazínu Empire. Většina scén pro třetí díl Avatar: Oheň a popel vznikala už v roce 2017 – souběžně se záběry pro dvojku.
Sam Worthington (Jake), Zoe Saldañová (Neytiri) a ostatní se pohybovali ve speciálním prostředí zvaném performance capture stage. Simultánní kamera umožnila sledovat v reálném čase, jak bude scéna vypadat s provizorními efekty, a díky virtuální kameře mohl režisér libovolně měnit úhly pohledu.
Herecké výkony v digitálním světě: Proč Avatar není jen animovaný film
Místo kostýmů měli herci kombinézy se senzory. Kamery na helmách snímaly i mikroskopická gesta tváře. Cameron věří, že technika performance capture zachycuje „ryzí formu herectví“.
„Snažíme se lidskost herců vdechnout do digitálně animovaných postav,“ říká. Cameron odmítá generativní umělou inteligenci (AI) a trvá na tom, že herci i kaskadéři dělají vše, co je nakonec ve filmu vidět.
