Nové ábíčko odhaluje, co prozradily mumie paviánů

Co prozradily mumie paviánů? To se dozvíte v časopisu ABC č. 3/2021! Kromě toho vám ukážeme extrémní exoplanetu, kočičí vládce Indie nebo třeba Ježíšův hřeb. Nechybí ani spousta zábavy, komiksů a vystřihovánky včetně papírového modelu vikingského bojovníka.

Koupit časopis ABC online >

Záhady vesmíru

Kupujete-li ábíčko pravidelně, jistě víte, že v každém vydání najdete článek
o vesmíru či kosmonautice. V každém čísle informujeme o novém objevu, vynálezu nebo teorii z této oblasti.

A přestože vybíráme jen ty nejzajímavější, zdaleka ne každou novinku, která by stála za pozornost, v ABC otiskneme. Je jich totiž tolik, že by náš časopis nevycházel o ničem jiném než o vesmíru a ještě by musel mít nejméně dvě stě stránek. Někdo by to možná uvítal, jiný asi méně.

Vystřihovánky v ABC č. 3/2021

Mě vesmír zajímal už odmalička a za ty čtyři desítky let, co mě od dětství dělí, proběhlo tolik převratných objevů, jako bych prošel kouzelným zrcadlem do říše vě- decké fantastiky. S technologickým pokrokem se navíc rok od roku tempo objevování vesmíru zvyšuje.

V tomto čísle se třeba věnujeme zkoumání exoplanety, která astronomům možná pomůže najít tajemnou devátou planetu naší Sluneční soustavy, o níž se sice mluví už od roku 2016, ale jejíž existence dosud nebyla potvrzena. Přečtěte si článek Petra Kubaly a odhalte další záhadu vesmíru.

Co prozradily mumie paviánů?

Opice obětované egyptským bohům pomohly rozluštit jednu z velkých archeologických otázek: Kde přesně ležela země Punt?

Sloni táhnou za vodou

V září až říjnu, kdy vyschnou koryta řek v národním parku Amboseli v Keni, táhnou až stohlavá stáda slonů otevřenou krajinou a hledají vodu.

Robot ReadySight: Kapesní výsadkář

Malý průzkumný robot ReadySight bude brzy běžnou výbavou policistů nebo záchranářů. Snese drsné zacházení a k jeho ovládání postačí mobil.

Ultrazvuk odhalil Star Wars mezi tuleni

Ultrazvuk pod ledem odhalil Star Wars ve světě tuleňů. Jejich řádění znělo jako Hvězdné války.

Extrémní exoplaneta: Naděje pro planetu Devět

Za hranicí Sluneční soustavy možná existuje ještě jedna - devátá, planeta. V jejím nalezení nám pomůže objev ze vzdáleného vesmíru.

Ježíšův hřeb: Nečekaný objev

Tajný trezor ve zdi kláštera považovali badatelé za prázdný. Ukrýval však křesťanskou relikvii – část hřebu z Pravého kříže Ježíše Krista.

Kočičí vládci Indie: Zapomenuté šelmy

Tři druhy vzájemně příbuzných koček nemají stejné požadavky – žijí v rozdílných prostředích Indie a loví i jinou kořist.

Koupit časopis ABC online >

Časopis ABC vychází dvakrát měsíčně, informuje, baví a podporuje tvořivost. Archiv starších ábíček najdete tady.

Co prozradily mumie paviánů odhaluje časopis ABC č. 3/2021 •  ABC

ABC speciál: Esport průvodce pro začátečníky i pokročilé je tady!

Hra, která dobyla svět, a jaguáři vs. klima v ábíčku