Fortnite, Batman, sopka a dinosauři v novém ábíčku

Nové číslo časopisu ABC je plné zajímavých věcí. Batman a jeho spojenci i nepřátelé dorazili do super hry Fortnite, kde prožívají Bod nula. Hlavním tématem je střední váha mezi dinosaury. Píšeme o vybuchlé sopce a zároveň nové turistické atrakci na Islandu. To všechno, vystřihovánky, komiksy, vtipy, luštění a ještě mnohem více najdete v novém ábíčku. Podívejte se!

Koupit časopis ABC online >

Sopka jako atrakce

Přestože část naší republiky má z geologického pohledu vulkanický původ, sopka je pro nás Čechy cosi exotického, tajemného a pocitově velmi nebezpečného. Vždyť kdo z nás si při slově sopka nevzpomene na Pompeje nebo Krakatou? V některých zemích je sopka běžná součást života a mnohdy současně i turistická atrakce.

Ostře sledovaná sopka: Fagradalsfjall vybuchla na sociálních médiích

Víte, kolik potenciálně aktivních sopek byste na zeměkouli nalezli? 1500! Z toho u dvou třetin erupce právě probíhá nebo v nedávné době proběhla a hrozí další. A to počítáme jen ty, které jsou na souši. Podmořské aktivní vulkány nejsou ani kompletně zmonitorovány.

Nejvíce „suchozemských“ aktivních sopek se nachází v tzv. Ohnivém kruhu, který lemuje ze tří světových stran Tichý oceán. Ale i v Atlantiku jsou významná vulkanická ložiska. Typickým příkladem je Island, který je bez nadsázky ostrovem sopek.

Právě tam se vydáváme v článku Pavla Dobrovského na straně 46 v novém ABC. Na Islandu totiž aktuálně probíhá erupce sopky Fagradalsfjall, na níž lze skvěle demonstrovat, jak netradiční atrakcí může takový přírodní jev být v době globální pandemie, vyspělých technologií a rozvinutých sociálních médií.

Vystřihovánky v ABC č. 9/2021

V novém ábíčku ale píšeme taky o tom, jak se Batman dostal do hry Fortnite a nechybí ani spousta dalších zábavných zajímavostí.

Dinosauři teenageři vytlačili konkurenci

Mladí, draví a žraví. Potomci obřích teropodů byli jen střední váhou mezi dinosaury, ale ovlivnili své okolí způsobem, který v současných ekosystémech nemá obdoby.

Australský vetřelec Aussie Invader 5R

Australský stroj Aussie Invader 5R, který pohání raketový motor o výkonu 149 MW, se pokusí překonat rychlostní rekord.

Roj dronů Fly Fire

Jak udělat světelnou show? Stačí z kufříku vybalit chytré drony Fly Fire, rozložit je na zemi a stiskem klávesy vypustit do vzduchu!

Záhadné kroužení a 3D snímače

Mořští živočichové žijí v trojrozměrném prostředí. Jakým způsobem ho skutečně využívají, zjistili vědci teprve nyní.

Samořídící autobus Excelsior AV

Samořídící autobus Excelsior AV nepotřebuje šoféra, může jezdit klidně na odík a je plně připraven k nasazení do ulic.

Hvězdokupa Hyády a temná hmota

Počítačová simulace odhalila epický zápas mezi hvězdami a přiblížila astronomy k porozumění chování temné hmoty.

Kup si nové ABC online už teď a tady >

Časopis ABC vychází dvakrát měsíčně, informuje, baví a podporuje tvořivost. Archiv starších ábíček najdete tady.

ABC č. 9/2021 je v prodeji od 27. 4.

Fortnite, Batman, sopka a dinosauři v novém čísle časopisu ABC •  ABC