Rekordně nenasytná černá díra slupla "Slunce"

Černé díry patří mezi nejvíce fascinující objekty ve vesmíru. Astronomové nedávno objevili nenasytnou černou díru. Za dva dny spořádá materiál o hmotnosti Slunce.

Vědci nedávno objevili černou díru se složitým označením QSO SMSS J215728.21-360215.1. Každé dva dny spořádá materiál o hmotnosti Slunce. Hmotnost samotné černé díry postupně roste. Za milion let o 1 %. Její celková hmotnost je asi 20 miliard Sluncí.

Nenasytná černá díra se nachází bezpečně daleko od nás. Dokonce velmi daleko – 12 miliard světelných let, což znamená, že ji pozorujeme ve stavu, v jakém byla před 12 miliardami let neboli 1,7 miliardy let po vzniku vesmíru.

Žravá černá díra

Podobné supermasivní černé díry se nacházejí v centru galaxií a to včetně té naší. Méně hmotné černé díry vznikají jako konečné stádium ve vývoji velmi hmotných hvězd. Jejich vzniku obvykle předchází výbuch supernovy.

Naše Slunce je osamocené, ale velká část hvězd žije minimálně v páru s jinou hvězdou. Pokud jedna se jedna z hvězd stane černou díru, může pak sežrat druhou hvězdu. Něco podobného je vidět na videu od NASA.

S požíraného materiálu se okolo hvězdy utvoří tzv. akreční disk a materiál je zahřát na obrovskou teplotu. Díky tomu vyzařuje v rentgenovém záření a my se o existenci jinak neviditelné černé díry dozvíme.

Požírač hvězd: Nenasytná černá díra

Hvězdná zombie: Vědci objevili podivnou supernovu

Astronomové odhadují vysokou pravděpodobnost zombie ve vesmíru!

Zářící černá díra: Co odhalila NASA?

technika, vesmír, černá díra