Zbraň z vesmíru, jakou byste nečekali

Nově objevená zbraň z vnějšího vesmíru vypadá jinak, než byste čekali, a tak nějak docela obyčejně. Výzkumníci Bernské univerzity odhalili unikátní prvky jako izotopy hliníku-26, které se na Zemi přirozeně nevyskytují, v jednoduchém šípu z doby bronzové.

Novinky a zajímavosti z techniky, historie a přírody z ABC:

Zbraň z vesmíru

Pod pojmem „zbraň z vnějšího vesmíru“ si asi představíte leccos – ale ne hrot jednoduchého starověkého šípu. Právě ten objevili výzkumníci Bernské univerzity ve sbírce Historického muzea v Bernu – analýza hrotu odhalila unikátní prvky jako izotopy hliníku-26, které se na Zemi přirozeně nevyskytují, a také druh směsi železa a niklu, který se vyskytuje pouze v meteoritech.

Hrot byl původně nalezen na území dnešního Švýcarska poblíž 2900 let starého sídliště z doby bronzové. Materiál pravděpodobně pochází z meteoritu, který dopadl na území Estonska. Starověký šíp nám tak vypráví nejen o univerzálním zalíbení lidí v materiálech z kosmických hlubin – ale také o míře obchodování v době bronzové.

Zbraň jako ze Star Wars: Dračí oheň sežehne drony a rakety

Fúze funguje (teoreticky)

Vědci z Lawrence Livermore National Laboratory podruhé dosáhli ziskového fúzního zážehu – lidstvo se tak o krůček přiblížilo dosažení potenciálně čistého a hojného zdroje energie. Dosáhnout fúze jako takové není složité, fúzi úspěšně po miliardy let provozují hvězdy. Problém je však udělat na Zemi fúzi natolik efektivně, že energie vložená do jejího zažehnutí bude menší než energie získaná z jejího udržování.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.